En sykepleiers erfaringer i møte med pårørende – og seg selv
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.2566Emneord (Nøkkelord):
nurse, next of kin, emotions, reflections, critical investigation, sykepleier, pårørende, følelser, refleksjoner, kritisk undersøkende metodeSammendrag
Abstract
A nurse’s experience of encountering the next of kin - and herself.
The purpose of this scientific essay is to show how emotions embedded in events and experiences may be significant to nursing practice. Through dialogs and reflections it is possible to relate actively to our own emotions and thus reveal important knowledge about oneself and others. The story in this essay is told by the nursing staff in a reflection group from a rehabilitation department. The reflections were on the staff’s experiences of ethical challenges in their everyday practice. Based on the conversation, we have written a story.
The story is examined through a critical investigating method, using a dialogical and hermeneutical method. The analysis in this essay shows how challenging events may give a greater understanding of the persons acting in practice by systematically reflect on experiences. The essay further demonstrates how systematic investigation on narratives contributes significantly to practical knowledge. Personal experiences may be transformed into public knowledge.
Statistikk
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).