Heroism and Imperialism in the Arctic: Edwin Landseer’s Man Proposes – God Disposes
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.1232Keywords:
Kunst, Edwin Landseer, British exploration,Abstract
Edwin Landseer contributed the painting Man Proposes - God Disposes (Royal Holloway College, Egham), showing two polar bears amongst the remnants of a failed Arctic expedition, to the Royal Academy's annual exhibition of 1864. As contemporary nineteenth-century reviews of this exhibition show, the British public commonly associated Landseer's painting with the lost Arctic expedition of sir John Franklin, who had set out to find the Northwest Passage in 1845. Despite Landseer's gloomy representation of a present-day human disaster and, in effect, of British exploration in the Arctic, the painting became a public success upon its first showing. I will argue that a major reason why the painting became a success, was because Landseer's version of the Franklin expedition's fate offered a closure to the whole Franklin tragedy that corresponded to British nineteenth-century views on heroism and British-ness.Downloads
Published
2008-02-01
How to Cite
Høvik, Ingeborg. 2008. “/i>”;. Nordlit, no. 23 (February):183-94. https://doi.org/10.7557/13.1232.
Issue
Section
Articles
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).