Renessansehagen – utforming og hagekunstneriske motiver
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.1803Keywords:
renessansehage, hagekunstnerisk motiv, parterre, lauvgang, snegleberg, topiari, hageskulptur, kjeglebane, lysthus, vannkunst, Europa, NorgeAbstract
The focus of this article is the gardens of the Italian Renaissance, their main motifs of garden art and how these motifs spread through Europe during the centuries. Motifs from the garden art of Firenze and Rome in the fifteenth and the sixteenth centuries were established in France, England and the German speaking countries during the sixteenth and seventeenth centuries, and in Norway during the seventeenth. These gardens started among the Italian aristocracy, but as the gardens and garden motifs went north they were also adopted by the less well to do classes. Still during the twentieth century small parterre gardens with the same lay-out as in the Italian Renaissance could be found in small scale farm gardens in marginal parts of Europe - for example in Norway, Germany and Switzerland. Single garden motifs survived during the centuries, and they were performed in local materials, but the garden concept from the Italian Renaissance had disappeared.Downloads
Published
2011-06-01
How to Cite
Hage, Ingebjørg. 2011. “Renessansehagen – utforming og hagekunstneriske motiver”. Nordlit, no. 27 (June):1-32. https://doi.org/10.7557/13.1803.
Issue
Section
Articles
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).