Operabygningen i Oslo: et økologisk paradoks
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.1807Keywords:
Eco Culture Program, estetikk, Guattari, operabygningen i Oslo, Snøhetta, økofilosofi, økologiAbstract
This essay discusses the Oslo Opera House building designed by Snøhetta (inaugurated 2008) as one of three monumental buildings in EU's Eco Culture Program and a so called demonstration building for ecological solutions in architecture. The most visible result in the Opera building is a large-scale glass wall with integrated solar cell panels, producing electricity as well as providing sun shading. The real ecological values, however, are hardly to be measured in money or watt, nor in reduced emissions or climatic change. This solar wall is first and foremost putting a strong ecological intention on display.
With its giant ecological footprint Snøhetta's building can never be defended within a rational, environmental discourse. It is a contradictory example of sustainable architecture measured up against crucial factors like situatedness, construction and materials, energy consumption and costs. But this spectacular monumental construction which presents a new urban space in a former industrial part of the city, needs to be studied in accordance with deep ecology theories like Félix Guattari's Les trois écologies (1989). Guattari's extended definition of ecology, including sociocultural conditions and human mentality, gives an opportunity to discuss ecology not first and foremost as a rational and ethical challenge in architecture but as an aesthetical.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).