Intersubjektiv interpretasjon
Donald Davidson, triangulering og forfatterens rolle
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.1890Keywords:
Donald Davidson, forfatterAbstract
Forfatteren har ikke nytt noen særlig respekt de siste femti årene. Allerede i 1946 slo W. K. Wimsatt og Monroe C. Beardsley fast at forfatterintensjonen ikke hadde noe å si for det litterære verkets mening, og i 1968 kunngjorde Roland Barthes at forfatteren var død. Dette må man imidlertid ha lov til å tvile på. Her vil jeg først kort drøfte hva slags motiv Barthes og andre kan ha hatt for å kvitte seg med forfatteren som en faktor i tolkningsprosessen. Så vil jeg foreslå at det kan være nyttig å igjen la forfatteren delta i den samtalen vi fører for å komme fram til meningen i en litterær tekst. Her kommer Donald Davidsons trianguleringsbegrep til å spille hovedrollen, særlig slik det legges fram i hans essay "Three Varieties of Knowledge." Så vil jeg kort analysere to scener fra henholdsvis Arne Garborgs romaner Bondestudentar (1883) og Mannfolk (1886), for å prøve å vise at en tolkning kan bli en mer nøyaktig beskrivelse av leseprosessen, og følgelig mer objektiv, dersom vi tar forfatteren med på råd. Til slutt vil jeg vise at en slik intersubjektiv måte å tolke litterære tekster på er et attraktivt alternativ til en litteraturkritikk som baserer seg på skeptisisme overfor verden eller andre sinn.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).