Emily Carr: Border-crossing Canadian artist and writer
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3178Keywords:
Emily Carr, Canadian art and literature, Canadian-ness and nationality, Colonialism and postcolonialism, Border-crossing art, Indigenous perspectivesAbstract
Emily Carr (1871–1945) is today generally considered one of Canada’s greatest and most unique artists. However, her recognition was a long time coming, and it was only towards the end of her life that fame came her way. The article discusses the critical reception of Carr’s work both as a painter and writer, paying particular attention to her border-crossing strategies in her use of indigenous/First Nations art and culture in her own work. Furthermore, it looks at the development of Carr’s art and its connection to the construction of a Canadian national identity, or Canadian-ness, in the early twentieth century.Downloads
Published
2014-11-16
How to Cite
Bjørhovde, Gerd. 2014. “Emily Carr: Border-crossing Canadian artist and writer”. Nordlit, no. 33 (November):171-82. https://doi.org/10.7557/13.3178.
Issue
Section
Articles
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).