Den stulna myten: Samtida speglingar av antiken
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3184Abstract
The Stolen Myth: Contemporary Reflections of Antiquity. Proceeding from Roland Barthes’ debunking of ”Romans on film” in the now classical collection Mythologies from 1956, this paper attempts to scrutinize certain popular notions about Greek Antiquity as resulting from so-called hypercorrections of the past. A recent exhibition of reconstructed polychrome statues and reliefs from Classical Antiquity (White Lies), and the Hollywood blockbuster movie Troy, are seen as indicative of this hypercorrecting urge. The arguments goes that such versions of the past – while still being symptomatic of an emergent historical consciousness – suffer from a lacking appreciation of the categories ‘myth’ and ‘history’ in their pre-modern relationship of dynamic complementarity.Downloads
Published
2014-11-16
How to Cite
Jackson, Peter. 2014. “Den stulna myten: Samtida speglingar av antiken”. Nordlit, no. 33 (November):77-83. https://doi.org/10.7557/13.3184.
Issue
Section
Articles
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).