Little Eyolf and dramatic tradition
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3362Keywords:
Little Eyolf, dramatic tradition, metakphysical desire, nonaristotelian drama, VerstiegenheitAbstract
The article criticises an Ibsen tradition who has seen the last scene of Little Eyolf as a reconciliation. Instead, the article discusses the improbability of a happy marriage characterised by social engagement. The play is open but it is hardly probable that Rita, with her erotic desire, and Allmers, whose desire has turned into metaphysics, can be happy together. The arguments refer to inner criteria and the constantly present dramatic tradition.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).