Helsesykepleieres erfaring med tverrprofesjonelt samarbeid for å forebygge frafall i skolen
En kvalitativ studie
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.7208Emneord (Nøkkelord):
Empowerment, frafall, helsesykepleiere, skolehelsetjenesten, tverrprofesjonelt samarbeid, videregåene opplæringSammendrag
Gjennomføring av videregående opplæring er avgjørende for tilknytning til og deltakelse i arbeidslivet. Likevel fullfører en av fem elever i Norge ikke videregående skole. I denne studien undersøkte vi hvordan helsesykepleiere kan legge til rette for tverrprofesjonelt arbeid for å motvirke skolefrafall. Basert på tre fokusgruppeintervjuer med 13 helsesykepleiere i videregående skole, ble kvalitative utsagn analysert ved hjelp av en stegvis-deduktiv-induktiv metode. Funnene indikerer at helsesykepleierne tilstreber å se hele eleven for å forstå fraværsårsaker, men har utfordringer med å synliggjøre sin egen kompetanse for samarbeidspartnere. Implisitte maktstrukturer, inkludert skoleledelsen, spiller en betydelig rolle i helsesykepleiernes inkludering i tverrprofesjonelle team. For å fremme tverrprofesjonelt samarbeid og styrke sin egen rolle, bør helsesykepleierne aktivt synliggjøre seg selv og sin kompetanse.
Statistikk
Referanser
Albæk, K., Asplund, R., Barth, E., Lindahl, L., Strøm, M. & Vanhala, P. (2020). Bedre sent enn aldri? . Universitetsforlaget, 37(1-2), 124-141. https://doi.org/https://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2020-01-02-08
Askheim, O. P. (2012). Empowerment i helse- og sosialfaglig arbeid. Floskel, styringsverktøy eller frigjøringsstrategi? . Gyldendal Akademisk.
Dahl, B. M. & Crawford, P. (2018). Perceptions of experiences with interprofessional collaboration in public health nursing: A qualitative analysis. Journal of Interprofessional Care, 32(2), 178-184. https://doi.org/10.1080/13561820.2017.1386164
Eurostat. (2022, 23. mai 2022). Continued decline in early school leavers in the EU. Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220523-1
Forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten. (2018). Forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten (FOR-2018-10-19-1584). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-10-19-1584?q=skolehelsetjenesten
Forskrift om nasjonal retningslinje for helsesykepleierutdanning. (2021). Forskrift om nasjonal retningslinje for helsesykepleierutdanning (FOR-2021-04-09-1146). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2021-04-09-1146
Glavin, K. & Erdal, B. (2018). Tverrfaglig samarbeid i praksis: til beste for barn og unge i kommune- Norge (4. utg.). Kommuneforlaget
Granrud, M. D., Anderzen-Carlsson, A., Bisholt, B. & Steffenak, A. K. M. (2019). Public health nurses' perceptions of interprofessional collaboration related to adolescents' mental health problems in secondary schools: A phenomenographic study. Journal of Clinical Nursing, 28, 2899-2910. https://doi.org/10.1111/jocn.14881
Granrud, M. D., Theander, K., Anderzen-Carlsson, A. & Steffenak, A. K. M. (2019). Experiences of interprofessional collaboration in a special school programme for adolescents who struggle with school life: an explorative study. Journal of Interprofessional Care, 33(6), 706-713. https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1565755
Helleve, A., Midthassel, U. V. & Federici, R. A. (2020). Finding the Balance Between Collaboration and Autonomy Among School Nurses in Interactions With Schools. Journal of School Nursing, 1-10. https://doi.org/10.1177/1059840520918924
Helsedirektoratet. (2019, 11. november 2021). Samhandling med skole. Helsedirektoratet. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/skolehelsetjenesten-520-ar/samhandling-med-skole
Hernes, G. (2010). Gull av gråstein- tiltak for å redusere frafall i videregående opplæring. (Fafo-rapport 2010:03). Fafo. https://www.fafo.no/media/com_netsukii/20147.pdf
Hjälmhult, E., Wold, B. & Samdal, O. (2002). Skolehelsetjenesten og helsefremmende arbeid: Samarbeid mellom helsesøstre og lærere ved de norske skolene i «Europeisk nettverk av Helsefremmende skoler». Vård i Norden, 22(1), 42-46. https://doi.org/10.1177/010740830202200108
Johannessen, A., Tufte, P. A. & Christoffersen, L. (2021). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (6. utg.). Abstrakt forlag.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.
Laverty, S. M. (2003). Hermeneutic Phenomenology and Phenomenology: A Comparison of Historical and Methodological Considerations. International Journal of Qualitative Methods, 2(3), 21-35. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/160940690300200303
Lo Icano, V., Symonds, P. & Brown, D. H. K. (2016). Skype as a Tool for Qualitative Research Interviews. Sociological research online 21(2), 103-117. https://doi.org/10.5153/sro.3952
Lobe, B. & Morgan, D. L. (2020). Assesing the effectiveness of video- based interviewing: a systematic comparison of video- conferencing based dyadic interviews and focus groups. International Journal of Social Research Methodology, 24(3), 301-312. https://doi.org/10.1080/13645579.2020.1785763
Meld. St. 21 (2020-2021). Fullføringsreformen Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/581b5c91e6cf418aa9dcc84010180697/no/pdfs/stm202020210021000dddpdfs.pdf
Nations, U. (2023). The Sustainable Development Goals. Hentet 13. juli fra https://sdgs.un.org/
Prop. 91 L (2010-2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/6aaaa5e4b6b34d9581e4c0e34d8eabeb/no/pdfs/prp201020110091000dddpdfs.pdf
Reutersward, M. & Hylander, I. (2017). Shared responsibility: school nurses’ experience of collaborating in school-based interprofessional teams. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 31, 253-262. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/scs.12337
Statistisk sentralbyrå. (2023, 12. juni 2023). Gjennomføring i videregående opplæring. Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/videregaende-utdanning/statistikk/gjennomforing-i-videregaende-opplaering
Thomassen, M. (2006). Vitenskap, kunnskap og praksis: Innføring i vitenskapsfilosofi for helse- og sosialfag. Gyldendal akademisk.
Tjora, A. (2021). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (4. utg.). Gyldendal Akademisk.
Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk: helsekompetanse og brukermedvirkning (2. utg.). Fagbokforlaget.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2024 Camilla Blomberg Bakke, Hege Sjølie, Tone Nygaard Flølo
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.