Helsesykepleieres erfaring med tverrprofesjonelt samarbeid for å forebygge frafall i skolen

En kvalitativ studie

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.7208

Emneord (Nøkkelord):

Empowerment, frafall, helsesykepleiere, skolehelsetjenesten, tverrprofesjonelt samarbeid, videregåene opplæring

Sammendrag

Gjennomføring av videregående opplæring er avgjørende for tilknytning til og deltakelse i arbeidslivet. Likevel fullfører en av fem elever i Norge ikke videregående skole. I denne studien undersøkte vi hvordan helsesykepleiere kan legge til rette for tverrprofesjonelt arbeid for å motvirke skolefrafall. Basert på tre fokusgruppeintervjuer med 13 helsesykepleiere i videregående skole, ble kvalitative utsagn analysert ved hjelp av en stegvis-deduktiv-induktiv metode. Funnene indikerer at helsesykepleierne tilstreber å se hele eleven for å forstå fraværsårsaker, men har utfordringer med å synliggjøre sin egen kompetanse for samarbeidspartnere. Implisitte maktstrukturer, inkludert skoleledelsen, spiller en betydelig rolle i helsesykepleiernes inkludering i tverrprofesjonelle team. For å fremme tverrprofesjonelt samarbeid og styrke sin egen rolle, bør helsesykepleierne aktivt synliggjøre seg selv og sin kompetanse.

Statistikk

Laster statistikk…

Forfatterbiografier

Camilla Blomberg Bakke, OsloMet storbyuniversitet

MSc , Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, Fakultet for helsevitenskap

Hege Sjølie, VID vitenskapelige høgskole

Cand. Polit., PhD, Førsteamanuesis, Institutt for helse, fakultet for helsevitenskap

Tone Nygaard Flølo, 1:OsloMet storbyuniversitet

1Førsteamanuesis, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, Fakultet for helsevitenskap
2Kirurgisk avdeling, Voss sjukehus, Haukeland Universitetssjukehus

 

Referanser

Albæk, K., Asplund, R., Barth, E., Lindahl, L., Strøm, M. & Vanhala, P. (2020). Bedre sent enn aldri? . Universitetsforlaget, 37(1-2), 124-141. https://doi.org/https://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2020-01-02-08

Askheim, O. P. (2012). Empowerment i helse- og sosialfaglig arbeid. Floskel, styringsverktøy eller frigjøringsstrategi? . Gyldendal Akademisk.

Dahl, B. M. & Crawford, P. (2018). Perceptions of experiences with interprofessional collaboration in public health nursing: A qualitative analysis. Journal of Interprofessional Care, 32(2), 178-184. https://doi.org/10.1080/13561820.2017.1386164

Eurostat. (2022, 23. mai 2022). Continued decline in early school leavers in the EU. Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220523-1

Forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten. (2018). Forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten (FOR-2018-10-19-1584). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-10-19-1584?q=skolehelsetjenesten

Forskrift om nasjonal retningslinje for helsesykepleierutdanning. (2021). Forskrift om nasjonal retningslinje for helsesykepleierutdanning (FOR-2021-04-09-1146). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2021-04-09-1146

Glavin, K. & Erdal, B. (2018). Tverrfaglig samarbeid i praksis: til beste for barn og unge i kommune- Norge (4. utg.). Kommuneforlaget

Granrud, M. D., Anderzen-Carlsson, A., Bisholt, B. & Steffenak, A. K. M. (2019). Public health nurses' perceptions of interprofessional collaboration related to adolescents' mental health problems in secondary schools: A phenomenographic study. Journal of Clinical Nursing, 28, 2899-2910. https://doi.org/10.1111/jocn.14881

Granrud, M. D., Theander, K., Anderzen-Carlsson, A. & Steffenak, A. K. M. (2019). Experiences of interprofessional collaboration in a special school programme for adolescents who struggle with school life: an explorative study. Journal of Interprofessional Care, 33(6), 706-713. https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1565755

Helleve, A., Midthassel, U. V. & Federici, R. A. (2020). Finding the Balance Between Collaboration and Autonomy Among School Nurses in Interactions With Schools. Journal of School Nursing, 1-10. https://doi.org/10.1177/1059840520918924

Helsedirektoratet. (2019, 11. november 2021). Samhandling med skole. Helsedirektoratet. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/skolehelsetjenesten-520-ar/samhandling-med-skole

Hernes, G. (2010). Gull av gråstein- tiltak for å redusere frafall i videregående opplæring. (Fafo-rapport 2010:03). Fafo. https://www.fafo.no/media/com_netsukii/20147.pdf

Hjälmhult, E., Wold, B. & Samdal, O. (2002). Skolehelsetjenesten og helsefremmende arbeid: Samarbeid mellom helsesøstre og lærere ved de norske skolene i «Europeisk nettverk av Helsefremmende skoler». Vård i Norden, 22(1), 42-46. https://doi.org/10.1177/010740830202200108

Johannessen, A., Tufte, P. A. & Christoffersen, L. (2021). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (6. utg.). Abstrakt forlag.

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.

Laverty, S. M. (2003). Hermeneutic Phenomenology and Phenomenology: A Comparison of Historical and Methodological Considerations. International Journal of Qualitative Methods, 2(3), 21-35. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/160940690300200303

Lo Icano, V., Symonds, P. & Brown, D. H. K. (2016). Skype as a Tool for Qualitative Research Interviews. Sociological research online 21(2), 103-117. https://doi.org/10.5153/sro.3952

Lobe, B. & Morgan, D. L. (2020). Assesing the effectiveness of video- based interviewing: a systematic comparison of video- conferencing based dyadic interviews and focus groups. International Journal of Social Research Methodology, 24(3), 301-312. https://doi.org/10.1080/13645579.2020.1785763

Meld. St. 21 (2020-2021). Fullføringsreformen Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/581b5c91e6cf418aa9dcc84010180697/no/pdfs/stm202020210021000dddpdfs.pdf

Nations, U. (2023). The Sustainable Development Goals. Hentet 13. juli fra https://sdgs.un.org/

Prop. 91 L (2010-2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/6aaaa5e4b6b34d9581e4c0e34d8eabeb/no/pdfs/prp201020110091000dddpdfs.pdf

Reutersward, M. & Hylander, I. (2017). Shared responsibility: school nurses’ experience of collaborating in school-based interprofessional teams. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 31, 253-262. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/scs.12337

Statistisk sentralbyrå. (2023, 12. juni 2023). Gjennomføring i videregående opplæring. Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/videregaende-utdanning/statistikk/gjennomforing-i-videregaende-opplaering

Thomassen, M. (2006). Vitenskap, kunnskap og praksis: Innføring i vitenskapsfilosofi for helse- og sosialfag. Gyldendal akademisk.

Tjora, A. (2021). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (4. utg.). Gyldendal Akademisk.

Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk: helsekompetanse og brukermedvirkning (2. utg.). Fagbokforlaget.

Nedlastinger

Publisert

19.09.2024

Hvordan referere

Blomberg Bakke, C., Sjølie, H., & Nygaard Flølo, T. (2024). Helsesykepleieres erfaring med tverrprofesjonelt samarbeid for å forebygge frafall i skolen: En kvalitativ studie. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 20(2). https://doi.org/10.7557/14.7208

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler