https://septentrio.uit.no/index.php/helseforsk/issue/feedNordisk tidsskrift for helseforskning2024-08-22T13:12:08+02:00Jorunn Bjerkanjorunn.bjerkan@nord.noOpen Journal Systems<p>er i første rekke ment som et tilbud til undervisnings- og forskningspersonalet ved institusjoner i Norden som driver med helsefagutdanning. Tidsskriftet vil holde en bred faglig profil som reflekterer forsknings- og utviklingsarbeid ved Nordiske helsefagutdanninger og tilhørende praksisfelt.</p>https://septentrio.uit.no/index.php/helseforsk/article/view/7261Et helsefremmende perspektiv på foreldrenes psykiske helse for å forebygge omsorgssvikt hos barn2024-06-07T10:06:23+02:00May Linn Fostenesmaylinnfostenes@gmail.comTerese Bondasterese.e.bondas@uis.no<p>Omsorgssvikt fremstår som et globalt problem som kan resultere i uheldige konsekvenser for barn, og foreldrenes utfoldelse anses som avgjørende for omsorgsutøvelsen. Helsesykepleiere har en unik mulighet til å fremme foreldrehelse og forebygge omsorgssvikt hos barn i konsultasjoner på helsestasjonen. Hensikt med denne studie var å utforske helsesykepleiere sine erfaringer med å fremme foreldrehelse for å forebygge omsorgssvikt hos barn i alderen to- til fire år i en tid av stor utvikling. Kvalitativ forskningsdesign og Braun og Clarkes tematiske refleksive analyse ble valgt. Seksten helsesykepleiere ble rekruttert via strategisk utvalg, fordelt på tre fokusgruppeintervju med vignett. Helsesykepleier ønsket å forstå omsorgssvikt, benevnt som den «usynlige svikten». Kjennskap til familien, samt veiledning i konsultasjonene var viktig for å synliggjøre og avdekke risiko for omsorgssvikt. Prioritering av tid og fokus var viktig for å beskytte barnet mot omsorgssvikt, samtidig som foreldrehelsen ble prioritert for å forebygge. Helsesykepleierne bør inkludere foreldrehelsen på to- og fireårs konsultasjonene for å avdekke behov for støtte og oppfølgning av familien for å forebygge at barn ikke utsettes for omsorgssvikt.</p>2024-09-11T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 May Linn Fostenes, Terese Bondashttps://septentrio.uit.no/index.php/helseforsk/article/view/7186Nyutdannede sykepleieres opplevelse av organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø i sykehus, i et arbeidshelseteoretisk perspektiv 2024-06-07T16:29:36+02:00Markus Hagen Frydenlundmarkus.hagen.frydenlund@uia.noBerit Johannessenberit.johannessen@uia.noEllen Dahl Gundersenellen.dahl.gundersen@uia.no<p>Spesialisthelsetjenesten opplever en flukt av nyutdannede sykepleiere. Arbeidsmiljøet påvirker sykepleieres arbeidshelse og ønske om å bli værende i jobben. Det er lite oppdatert kunnskap om arbeidsmiljø ved norske sykehus. Hensikten med denne studien var å få kunnskap om nyutdannede sykepleieres opplevelse av organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø på somatiske sengeposter, i et arbeidshelseteoretisk perspektiv. Studien hadde et kvalitativt design, med datainnsamling fra semistrukturerte individuelle intervjuer med ni nyutdannede sykepleiere. Datamaterialet ble analysert ut fra Malteruds systematiske tekstkondensering. Sykepleierne opplevde at arbeidsmiljøet var preget av høyt arbeidspress, rolleutfordringer, samt misforhold mellom innsats og belønning. Videre beskrev de overgangen som nyutdannet sykepleier som faglig utfordrende. De opplevde stor grad av sosial støtte fra kollegaer, men hadde delte erfaringer med forholdet til ledelsen. Funnene antyder et misforhold mellom jobbkrav og jobbressurser, som kan medføre fysiske og psykiske påkjenninger. Å styrke sykepleieres ressurser i møte med jobbkravene vil være viktig for å dempe jobbkravenes konsekvenser, fremme arbeidshelse og forhåpentligvis bidra til å beholde flere sykepleiere i jobb.</p>2024-08-27T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Markus Hagen Frydenlund, Berit Johannessen, Ellen Dahl Gundersenhttps://septentrio.uit.no/index.php/helseforsk/article/view/7208Helsesykepleieres erfaring med tverrprofesjonelt samarbeid for å forebygge frafall i skolen2024-03-11T13:34:29+01:00Camilla Blomberg Bakkecamillablombergbakke@gmail.comHege Sjøliehege.sjolie@vid.noTone Nygaard Flølotonenyga@oslomet.no<p class="Tilknytning"><span lang="EN-GB">Gjennomføring av videregående opplæring er avgjørende for tilknytning til og deltakelse i arbeidslivet. Likevel fullfører en av fem elever i Norge ikke videregående skole. I denne studien undersøkte vi hvordan helsesykepleiere kan legge til rette for tverrprofesjonelt arbeid for å motvirke skolefrafall. Basert på tre fokusgruppeintervjuer med 13 helsesykepleiere i videregående skole, ble kvalitative utsagn analysert ved hjelp av en stegvis-deduktiv-induktiv metode. Funnene indikerer at helsesykepleierne tilstreber å se hele eleven for å forstå fraværsårsaker, men har utfordringer med å synliggjøre sin egen kompetanse for samarbeidspartnere. Implisitte maktstrukturer, inkludert skoleledelsen, spiller en betydelig rolle i helsesykepleiernes inkludering i tverrprofesjonelle team. For å fremme tverrprofesjonelt samarbeid og styrke sin egen rolle, bør helsesykepleierne aktivt synliggjøre seg selv og sin kompetanse.</span></p>2024-09-19T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Camilla Blomberg Bakke, Hege Sjølie, Tone Nygaard Flølohttps://septentrio.uit.no/index.php/helseforsk/article/view/7104De pårørendes stemme2024-03-19T11:24:54+01:00Ingvil Hellstrandingvil.f.hellstrand@uis.noBrita Gjerstadbrita.gjerstad@uis.noIda Bruheim Jensenida.b.jensen@uis.noEllen Ramviellen.ramvi@uis.no<p class="Tilknytning">Dagens helse- og omsorgssektor kjennetegnes av økt teknologibruk. Artikkelen diskuterer funn fra en intervjustudie om erfaringer og forventninger pårørende har til teknologiens rolle i samspillet mellom pårørende, beboere på sykehjem og helsepersonell. Datamaterialet består av åtte semistrukturerte intervju med pårørende i ulike omsorgsrelasjoner til sykehjemsbeboere. Selv om myndighetene anerkjenner pårørende som en brukergruppe for velferdsteknologi, finner vi at pårørende ikke opplever å bli involvert i spørsmål om teknologibruk på sykehjem. De pårørende fungerer likevel som pådrivere og har <span class="normaltextrun"><span style="font-family: 'Calibri',sans-serif;">konkrete forslag til teknologiske løsninger i sykehjemmet. Samtidig understreker</span></span> de at teknologibruk ikke må gå på bekostning av trygge og gode omsorgstilbud. <span class="normaltextrun"><span style="font-family: 'Calibri',sans-serif;">De pårørende trekker frem manglende kommunikasjon og samarbeid, lav bemanning og varierende kompetanse blant helsepersonell</span></span> som barrierer for å nyttiggjøre seg av velferdsteknologi. Våre funn viser at pårørende er en ubenyttet ressurs i utvikling og implementering av teknologi, men også at teknologi kan påvirke forståelser av hva (god) omsorg kan og skal være.</p>2024-09-19T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Ingvil Hellstrand, Brita Gjerstad, Ida Bruheim Jensen, Ellen Ramvi