"...Disse gutta som selv liksom har vokst opp av landskapet." – Arne Skouen og hans okkupasjonsdramaer

Authors

  • Tonje Haugland Sørensen University of Bergen

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.2369

Keywords:

Memory, Arne Skouen, World War II, War film

Abstract

Arne Skouen is often heralded as one of the clearest auteurs in Norwegian cinema, and his films about the German Occupation of Norway, 1940-45, are among the most successful and renowned within the Norwegian war film genre. This reading of these four films postulate, that within the framework of the cultural memory of the Second World War II, Skouens four war films offer a coherent and moral reflection about the war time narratives.

Author Biography

Tonje Haugland Sørensen, University of Bergen

Tonje Haugland Sørensen, stipendiat, Institutt for informasjon- og medievitenskap, Universitetet i Bergen. Sørensen jobber på en doktoravhandling om de norske krigsfilmene i tidsrommet 1946-2009, i forhold til et erindringsteoretisk perspektiv. Hun har tidligere publisert på området i Norsk Medietidsskrift. Nyeste publikasjon: “The Sanctified Fallen: The War Film as a Witness”, i: Ethics and Images of Pain, reds. Asbjørn Grønstad og Henrik Gustafsson. Routledge, 2012.

Downloads

Published

2012-10-23

How to Cite

Sørensen, Tonje Haugland. 2012. “‘. Disse gutta som selv liksom har vokst opp av landskapet.’ – Arne Skouen og hans okkupasjonsdramaer”. Nordlit, no. 30 (October):1-14. https://doi.org/10.7557/13.2369.