Refleksjoner rundt det kuratoriske arbeidet med utstillingen Rávdnji
DOI:
https://doi.org/10.7557/ottar.8067Emneord (Nøkkelord):
museumsutstilling, kunst, samisk historie, samiske kunstnere, tromsøSammendrag
Denne teksten belyser hvordan vi har arbeidet med museumsutstillingen Rávdnji – den strie straumen. Samiske spor i Tromsøområdet. Vi ser nærmere på rammene som var veiledende for den kollektive, faglige innsatsen og bakgrunnen for de kunstneriske ambisjonene med utstillingen.
Statistikk
Referanser
Baglo, C. Nyyssönen, J. and Ragazzi, R. 2019. Museums as arenas for the production and circulation of knowledge on Sámi cultures, societies and identities. Nordisk Museologi (3) s. 5-7. https://doi.org/10.5617/nm.7715
Fonneland, T. 2019. The Samekulturen Exhibition. A social actor at the Tromsø University Museum. Knowledge Production and Shifting Circumstances. Nordisk Museologi (3) s.118-133. https://doi.org/10.5617/nm.7731
Labba, E. A.2020. Hearrát dat bidje min: bággojohtimiid birra. Norsteds.
Ragazzi, R. and Nerici, G. 2019. Discourses, Practices and Performances in Sámi Museology. Nordisk Museologi (3) s. 134-151. https://doi.org/10.5617/nm.7742
Storm, D. 1999. Rávdnjemuotki – Straumseidet. Ottar nr. 224, 1 /99. Tromsø Museum, UiT.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Rossella Ragazzi, Joar Nango

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.