Måleegenskaper ved den norske versjonen av KATES Omsorgsgiver: Kartlegging av traumatiske erfaringer og posttraumatiske symptomer (KATES Omsorgsgiver)
DOI:
https://doi.org/10.21337/0077Emneord (Nøkkelord):
Traumer, Barn i førskolealder, Barn i skolealder, UngdomSammendrag
Beskrivelse: Kartlegging av traumeerfaringer og symptomer (KATES Omsorgsgiver) er et screeninginstrument som kan gi foreløpig prognostisk informasjon om mulig posttraumatisk stress hos barn og unge i alderen 3–17 år. KATES Omsorgsgiver kommer i to alderstilpassede versjoner med tilsvarende oppbygning for omsorgsgivere til hhv. barn 3–6 år og barn og unge 7–17 år. KATES består av to deler: Traumatiske hendelser kartlegges i del 1, og symptomer på posttraumatisk stress hos barna måles i del 2. De fire symptomkategoriene i del 2 matcher de diagnostiske endringene som ble gjort i traumediagnosen i DSM-5. Sachser med flere (2017) utviklet og validerte KATES Omsorgsgiver, og forskere fra Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress (NKVTS) var involvert i dette arbeidet og ansvarlige for den norske oversettelsen.
Litteratursøk: Litteratursøket resulterte i én inkludert artikkel som omfattet et norsk utvalg med relevant psykometrisk informasjon.
Psykometri: Tilstrekkelig/god indre konsistens ble funnet for alle fire subskalaer. Faktorstrukturen ble funnet å være i henhold til DSM-5s firefaktorteori for posttraumatisk stresslidelse (PTSD) basert på konfirmerende faktoranalyse på et blandet utvalg av foreldre/omsorgsgivere fra Norge, USA og Tyskland. Resultatene indikerer også støtte for konvergent validitet og for konstruktvaliditet for KATES Omsorgsgiver for barn/unge mellom 7 og 17 år. Dette ble ikke testet for foreldre/omsorgsgivere til barn i aldersgruppen 3–6 år i det norske utvalget. Det foreligger ingen test–retest skår, heller ikke mål for endringssensitivitet eller norske normdata.
Konklusjon: På grunn av utilstrekkelig dokumentasjonsgrunnlag er det ikke mulig å trekke sikre konklusjoner om måleegenskapene til KATES Omsorgsgiver til barn/ungdom i alderen 7–17 år. Flere studier på skandinaviske utvalg trengs, særlig test–retest resultater og normdata samt dokumentasjon for foreldreversjonen av skalaen for 3–6-åringer. Samlet sett tilsier dette at kartleggingsverktøyet må brukes med forsiktighet i Norge.
Referanser
APA. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5). American psychiatric association Washington, DC.
Borren, I. & Kaiser, S. (2021). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Kartlegging av traumatiske erfaringer (KATES-Barn). PsykTestBarn. https://doi.org/10.21337/0070
EFPA. (2013). EFPA (European Federation of Psychologists’ Association) Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers, v 4.2.6: EFPA.
Maercker, A., Brewin, C. R., Bryant, R. A., Cloitre, M., van Ommeren, M., Jones, L. M., Humayan, A., Kagee, A., Llosa, A. E., & Rousseau, C. (2013). Diagnosis and classification of disorders specifically associated with stress: Proposals for ICD‐11. World Psychiatry, 12(3), 198-206. https://doi.org/10.1002/wps.20057
NKVTS. (2022a). Kartleggingsverktøy. Lokalisert på https://www.nkvts.no/kartleggingsverktoy/ Lastet ned mars 2022.
NKVTS. (2022b). Veiledning for KATES Barn og Omsorgsgivere Lokalisert på https://www.nkvts.no/content/uploads/2021/03/Veiledning-for-KATES-Barn-6-18-a%CC%8Ar-og-omsorgsgivere.pdf . Lastet ned mars 2022.
Sachser, C., Berliner, L., Holt, T., Jensen, T., Jungbluth, N., Risch, E., Rosner, R., & Goldbeck, L. (2017). International development and psychometric properties of the Child and Adolescent Trauma Screen (CATS). Journal of Affective Disorders, 210, 189-195. https://doi.org/10.1016/j.jad.2016.12.040
Skar, A. M. S., Jensen, T. K., & Harpviken, A. N. (2021). Who Reports What? A Comparison of Child and Caregivers´ Reports of Child Trauma Exposure and Associations to Post-Traumatic Stress Symptoms and Functional Impairment in Child and Adolescent Mental Health Clinics. Research on child and adolescent psychopathology, 49(7), 919-934. https://doi.org/10.1007/s10802-021-00788-y
UlmerOnlineklinik. (2022). Instructions for the CATS (Child and Adolescent Trauma Screen). Lokalisert på https://ulmer-onlineklinik.de/course/view.php?id=1701 Lastet ned mars 2022.
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Ingrid Borren og Elisabeth Valmyr Bania
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.