Måleegenskaper ved den norske versjonen av Aberrant Behavior Checklist (ABC)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0039

Emneord (Nøkkelord):

Atferdsproblemer, Kognitive evner, Barn i førskolealder, Barn i skolealder, Ungdom

Sammendrag

Beskrivelse: Aberrant Behavior Checklist (ABC) er et spørreskjema som brukes for å kartlegge atferdsproblemer hos barn, ungdom og voksne med utviklingshemning. I den amerikanske manualen er det normer for alderen 6 til 89 år. ABC ble utviklet av Aman og Singh i 1986. Den siste versjonen av ABC (Community) kom i 1994 og ble oversatt til norsk og tilbakeoversatt av Mapi Research Institute. Slosson Educational Publications Inc. eier rettighetene til testen. Skjemaet har 58 ledd fordelt på fem delskalaer og fylles ut av en informant med god kjennskap til personen. Det tar under 15 minutter å fylle ut skjemaet. Forskere og klinikere kan administrere og tolke ABC.

Litteratursøk: Systematisk litteratursøk etter studier av måleegenskaper ved den norske, svenske og danske versjonen av testen ga 262 treff, hvorav tre publikasjoner, alle norske, ble inkludert. De inkluderte studiene var av personer med utviklingshemning fra ungdom til voksen alder. To av studiene inkluderte deltakere fra Nordland hvor ulik andel også hadde kontakt med spesialisthelsetjenesten. En mindre studie rapporterte befolkningsbaserte data fra Trøndelag.

Psykometri: Amerikanske normer kan benyttes. Det amerikanske normeringsutvalget består av institusjonaliserte personer med alvorlig grad av utviklingshemning, og er derfor ikke representativt for personer med utviklingshemning generelt. I det norske materialetfremkom godt samsvar mellom ABC og mål på generell psykopatologi noe som understøtter begrepsvaliditeten til testen. Forventede gruppeforskjeller ved bruk av psykofarmaka støtter opp om instrumentets begrepsvaliditet. Skalaene viste god til utmerket indre konsistens. Grad av samsvar mellom informanter var ikke tilstrekkelig undersøkt, men viste tendens til adekvat samsvar for tre av fem delskalaer.

Konklusjon: Det eksisterer ikke norske normer. Validiteten til instrumentet er ikke tilstrekkelig undersøkt, men tilgjengelige resultater viser at instrumentet har overlapp med mål på generell psykopatologi.Skalaene har god til utmerket indre konsistens.

Referanser

Aman, M. G. (2012, June Update). Annotated bibliography on the Aberrant Behavior Checklist (ABC). Unpublished manuscript. Columbus, OH: The Ohio State University.

Aman, M. G. & Singh, N. N. (1986). Aberrant Behavior Checklist Manual. New York: Slosson Educational Publications Inc.

Aman, M. G. & Singh, N. N. (1994). Aberrant Behavior Checklist-Community Supplementary Manual. New York: Slosson Educational Publications Inc.

Aman, M. G., Burrow, W. H. & Wolford, P. L. (1995). The Aberrant Behavior Checklist-Community: Factor Validity and Effect of Subject Variables for Adults in Group Homes. American Journal on Mental Retardation, 100, 283-292.

Brown, E. C., Aman M.G. & Havercamp, S.M. (2002). Factor analysis and norm for parent ratings on the Aberrant Behavior Checklist-Community for young people in special education. Research in Developmental Disabilities, 23, 45-60. https://doi.org/10.1016/S0891-4222(01)00091-9

European Federation of Pscyhologists’ Association (EFPA). (2013). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers, v 4.2.6: EFPA.

Martinez-Leal., R, Salvador-Curulla, L., Linehan, C., Walsh, P., Weber, G., Van Hove., G,…Kerr, M. (2011). The impact of living arrangements and deinstitutialisation in the health status of persons with intellectual disability in Europe. Journal of Intellectual Disability Research, 55, 858-872. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2011.01439.x.

Matson, J. L. (1993). The Diagnostic Assessment for the Severely Handicappes-II. Baton Rouge, LA: Scientific Publishers.

Matson, J. L., & Bamburg, J. W. (1998). Reliability of the Assessment of Dual Diagnosis (ADD). Research in Developmental Disabilities, 19, 89-95. https://doi.org/10.1016/S0891-4222(97)00031-0

Myrbakk, E. & Tetzchner, S. (2008a). The prevalence of behavior problems among people with intellectual disability living in community settings. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 1, 205-222. https://doi.org/10.1080/19315860802115607

Myrbakk, E. & Tetzchners, S. (2008b). Psychiatric disorders and behavior problems in people with intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 29, 316-332. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2007.06.002

Prosser, H., Moss, S., Costello, H., Simpson, N., Patel, S. & Rowe, S. (1998). Reliability and validity of the Mini PAS-ADD for assessing psychiatric disorders in adults with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 42, 264-272. https://doi.org/10.1046/j.1365-2788.1998.00146.x

Reiss, S. (1988). Test Manual for the Reiss Screen for Maladaptive Behavior. Orlando Park, IL. International Diagnostic Systems.

Robertson, J., Emerson, E., Gregory, N., Hatton, C., Kessissoglou, S. & Hallam, A. (2000). Receipt of psychotropic medication by people with intellectual disability in residential settings. Journal of Intellectual Disability Research, 44, 666-676. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2000.00307.x

Schmidt, J.D., Huete, J.M., Fostad, J.C., Chin, M.D. & Kurtz, P.F. (2013). An evaluation of the Aberrant Behavior Cheklist for children under age 5. Research in Developmental Disabilities, 34, 1190-1197. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2013.01.002

Sigafoos, J. & Pittendreigh, N. (1997). Parent and teacher ratings og challenging behaviour in young children with developmental disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 25, 13-17. https://doi.org/10.1111/j.1468-3156.1997.tb00003.x

Tsakanikos, E., Costello, H., Holt, G., Sturmey, P. & Bouras, N. (2007). Behaviour management problems as predictors of psychotropic medication and use of psychiatric services in adults with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1080-1085. https://doi.org/10.1007/s10803-006-0248-1.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2015-05-07

Hvordan referere

Halvorsen, M. ., Myrbakk, E., & Martinussen, M. (2015). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Aberrant Behavior Checklist (ABC). PsykTestBarn, 5(1), 1–11. https://doi.org/10.21337/0039

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer