Måleegenskaper ved den norske versjonen av Child Outcome Rating Scale(CORS)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0030

Emneord (Nøkkelord):

Generell psykisk helse, Barn i førskolealder, Barn i skolealder, Ungdom, Voksne

Sammendrag

Beskrivelse: CORS ble opprinnelig utviklet i USA i 2003 av Duncan, Miller og Sparks for å måle selvrapporterte terapiresultater. Den norske versjonen kalles «Skala for endringsvurdering – barn og unge (CORS)». Den er oversatt av Anne-Grethe Tuseth, og kan lastes ned fra internett. CORS inneholder fire visuelle analoge skalaer som barn i alderen 6-12 år og/eller deres foresatte besvarer ved å markere hvor på en strek fra trist ansikt til glad ansikt barnet befinner seg. Administrering og skåring tar få minutter, og det stilles ingen kompetansekrav til testbrukere.

Litteratursøk: Vårt systematiske litteratursøk etter dokumentasjon for måleegenskapene ved de skandinaviske versjonene av CORS identifiserte ingen relevante publikasjoner.

Konklusjon: Det foreligger ingen dokumentasjon for måleegenskapene ved den norske versjonen av CORS. Studier som undersøker måleegenskaper er derfor nødvendig.

Referanser

Cooper, M., Stewart, D., Sparks, J. & Bunting, L. (2012). School-based counseling using systematic feedback: A cohort study evaluating outcomes and predictors of change. Psychotherapy Research, 23, 474-488. https://doi.org/10.1080/10503307.2012.735777

Duncan, B., Ystanes, O., Tuseth, A.-G., Fjeldstad, T. & Sparks, J. (2008). I fellesskap for endring: en håndbok i klient- og resultatstyrt praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Duncan, B. L., Miller, S. D. & Sparks, J. L. (2000). The Outcome Rating Scale. Chicago, IL: Forfatterne.

Duncan, B. L., Miller, S. D. & Sparks, J. L. (2003). The Child Outcome Rating Scale. Ft. Lauderdale, FL: Forfatterne.

Duncan, B. L., Sparks, J. L., Miller, S. D., Bohanske, R. T. & Claud, D. A. (2006). Giving youth a voice: A preliminary study of the reliability and validity of a brief outcome measure for children, adolescents, and caretakers. Journal of Brief Therapy, 5, 71-87. http://scottdmiller.com/wp-content/uploads/CORS%20JBT%20(2).pdf

European Federation of Pscyhologist Association (EFPA). (2008). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers (3.42 ed.): EFPA.

Laustsen, H. (2009). Results from the efficacy study of the efforts towards children and youngsters with minor special needs in the Danish school. Paedagogisk Psykologisk Tidsskrift, 46, 228-245. https://skolepsykologi.dk/wp-content/uploads/2023/10/Omslag-PPT-2009-4-6mm.pdf

Rasch-Christiansen, A. (2012). Assistents in primary schools. Can practice and cooperation with teaching assistents benefit well-being and learning? Paedagogisk Psykologisk Tidsskrift, 49, 291-305. https://skolepsykologi.dk/wp-content/uploads/2023/10/PPT-nr4_2012_materie.pdf

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2014-01-29

Hvordan referere

Kornør, H., & Hanssen-Bauer, K. (2014). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Child Outcome Rating Scale(CORS). PsykTestBarn, 4(1), 1–4. https://doi.org/10.21337/0030

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer