Måleegenskaper ved den norske versjonen av Mullen Scales of Early Learning (MSEL)
DOI:
https://doi.org/10.21337/0019Emneord (Nøkkelord):
Kognitive evner, Utvikling, Barn i førskolealderSammendrag
Beskrivelse: Mullen Scales of Early Learning (MSEL) ble første gang publisert i USA i 1995 (Mullen, 1995) som en test for å kartlegge kognitive evner hos barn i alderen 0-68 mnd. Forlaget Pearson eier rettighetene til testen og er også forhandler av den. Det finnes ingen norsk manual for testen. Testen består av til sammen fem skalaer som kartlegger barnets grovmotorikk, visuelle oppfattelse, finmotorikk, reseptivt språk og ekspressivt språk. I tillegg beregnes også en totalskåre basert på alle spørsmålene (The Early Learning Composite Score). Det tar mellom 30 og 60 minutter å administrere testen, avhengig av barnets alder. Det stilles krav om høy kompetanse hos den som skal anvende testen, for eksempel utdanning som psykolog eller pedagog.
Litteratursøk: Det ble gjennomført et systematisk litteratursøk etter norske og skandinaviske artikler som kunne belyse de psykometriske egenskapene til testen. Det ble funnet til sammen 10 studier, men ingen av disse viste seg å være undersøkelser av de psykometriske egenskapene til testen.
Psykometri: To av de norske artiklene rapporterte gjennomsnittstall for små kliniske grupper.
Konklusjon: Det finnes altså ikke dokumentasjon på testens psykometriske egenskaper basert på norske eller skandinaviske studier.
Referanser
Azak, S. (2012). Maternal depression and sex differences shape the infants' trajectories of cognitive development. Infant behavior and development, 35, 803-814. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2012.07.017
Hertz-Picciotto, I., Bergman, Å., Fängström, B., Rose, M., Krakowiak, P., Pessah, I. et al. (2011). Polybrominated diphenyl ethers in relation to autism and developmental delay: A case-control study. Environmental Health: A Global Access Science Source 10:1. https://doi.org/10.1186/1476-069X-10-1
Kaale, A., Smith,L. & Sponheim, E. (2012). A randomized controlled trial of preschool-based joint attention intervention for children with autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry 53, 97-105. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2011.02450.x
Mullen, E. M. (1995). Mullen Scales of Early Learning. Circle Pines, MN: American Guidance Service, Inc.
Selås, M. (2010). Små barn og konsonantgrupper: innlæring av #sC i eit vestnorsk materiale. Norsk Lingvistisk Tidsskrift, 28, 77 -90. https://ojs.novus.no/index.php/NLT/issue/archive
Wie, O. B. (2010). Language development in children after receiving bilateral cochlear implants between 5 and 18 months. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 74, 1258-1266. https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2010.07.026
Østergaard, J. R. & Trillingsgaard, A. (2005). Social, sproglig og kognitiv udvikling hos børn med Angelmans syndrom. Ugeskrift for Læger, 167, 1630-1633. https://ugeskriftet.dk/videnskab/social-sproglig-og-kognitiv-udvikling-hos-born-med-angelmans-syndrom
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2013 Monica Martinussen og Torill Siqveland
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.