Måleegenskaper ved den norske versjonen av Inventory of Life Quality in Children and Adolescents (ILC)

Forfattere

  • Hanne Kristensen Regionsenter for barn og unges psykiske helse Øst og Sør
  • Per Hove Thomsen Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern (RKBU Midt-Norge) https://orcid.org/0000-0002-4529-4431

DOI:

https://doi.org/10.21337/0022

Emneord (Nøkkelord):

Livskvalitet, Barn i skolealder, Ungdom

Sammendrag

Beskrivelse: Inventory of Life Quality in Children and Adolescents (ILC) er et spørreskjema som skal gi mål på helserelatert livskvalitet hos barn og unge med psykiske og somatiske lidelser i alderen 6-18 år. ILC kan også brukes hos friske barn og unge. Spørreskjemaet består av sju testledd (ni for pasienter) med en fem-delt skala. Det er en foreldreversjon og en selvrapportversjon. Selvrapporteringen er i intervjuform for barn mellom 6 og 11 år. Spørreskjemaet tar 5-15 minutter å besvare. Den norske oversettelse av Thomas Jozefiak og Ulrich Linnemann er basert på den tyske originalen av ILC som ble utviklet av Mattejat og Remschmidt i 2006. Brukergrupper er leger, psykologer og andre med relevant høyskoleutdanning som har fått opplæring i livskvalitetskartlegging og ILC. Den norske utgaven av ILC er tilgjengelig fra Hogrefe Psykologiförlaget AB.

Litteratursøk: Vårt systematiske litteratursøk resulterte i 72 treff, hvorav fem publikasjoner fra fire norske studier ble inkludert; en skolebasert befolkningsstudie og tre kliniske studier. I tillegg inkluderte vi den norske ILC manualen.

Psykometri: Det foreligger norske normer basert på et representativt populasjonsutvalg av barn og unge, 6-18 år, fra Sør-Trøndelag fylke. Fra samme fylket er det også kliniske sammenligningsverdier fra et barne- og ungdomspsykiatrisk utvalg. Det er vist tilfredsstillende validitet mot et annet livskvalitetsmål og et depresjonsmål samt klinisk validitet. Når det gjelder reliabilitet, er den indre konsistensen akseptabel til god bortsett fra selvrapport for de yngste barna og barna i det kliniske utvalget. Test-retest er rapportert god i to årsklasser. Endringssensitivitet ble målt i det populasjonsbaserte utvalget, men ikke i det kliniske utvalget.

Konklusjon: Dokumentasjonsgrunnlaget for de psykometriske egenskapene ved den norske utgaven av ILC er begrenset. De foreliggende studier vurderes imidlertid til å være av gjennomgående god kvalitet med generelt tilfredsstillende normer og validitets- og reliabilitetsmål.

Referanser

Angold, A., Costello, E. J., Messer, S. C. & Pickles, A. (1995). Development of a short questionnaire for use in epidemiological studies of depression in children and adolescents. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 5(4), 237-249.

Bradley Eilertsen, M. E., Jozefiak, T., Rannestad, T., Indredavik, M. S. & Vik, T. (2012). Quality of life in children and adolescents surviving cancer. European Journal of Oncology Nursing, 16(2), 185-193. https://doi.org/10.1016/j.ejon.2011.08.001

Cronbach, L.J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psycometrika, 16(3), 297-334. https://doi.org/10.1007/BF02310555

European Federation of Pscyhologist Association (EFPA). (2008). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers (3.42 utg.): EFPA.

Jozefiak, T. (2012). ILC - Inventory of Life Quality in Children and Adolescents. Stockholm: Hogrefe Psykologiförlaget AB.

Jozefiak, T., Larsson, B. & Wichstrom, L. (2009). Changes in quality of life among Norwegian school children: a six-month follow-up study. Health & Quality of Life Outcomes, 7, 7. doi: http://dx.doi.org/10.1186/1477-7525-7-7

Jozefiak, T., Larsson, B., Wichstrom, L., Mattejat, F. & Ravens-Sieberer, U. (2008). Quality of Life as reported by school children and their parents: a cross-sectional survey. Health & Quality of Life Outcomes, 6, 34. http://dx.doi.org/10.1186/1477-7525-6-34

Jozefiak, T., Larsson, B., Wichstrom, L., Wallander, J. & Mattejat, F. (2010). Quality of Life as reported by children and parents: a comparison between students and child psychiatric outpatients. Health & Quality of Life Outcomes, 8, 136. http://dx.doi.org/10.1186/1477-7525-8-136

Mattejat, F. & Remschmidt, H. (2006). ILK - Das Inventar zur Erfassung der Lebensqualität bei Kindern und Jugendlichen (ILK) - (The inventory of life quality in children and adolescents ILC). Bern: Hans Huber Verlag.

Ravens-Sieberer, U. & Bullinger, M. (1998). Assessing health-related quality of life in chronically ill children with the German KINDL: first psychometric and content analytical results. Quality of Life Research, 7(5), 399-407. https://doi.org/10.1023/a:1008853819715

Thaulow, C. M. & Jozefiak, T. (2012). A comparison between child psychiatric outpatients with AD/HD and anxiety/depression. Nordic Journal of Psychiatry, 66(6), 396-402. https://doi.org/10.3109/08039488.2012.660546

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2013-05-22

Hvordan referere

Kristensen, H., & Thomsen, P. H. (2013). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Inventory of Life Quality in Children and Adolescents (ILC). PsykTestBarn, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.21337/0022

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer