Måleegenskaper ved den norske versjonen av Ages and Stages Questionnaires(ASQ)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0023

Emneord (Nøkkelord):

Generell psykisk helse, Kognitive evner, Utvikling, Spedbarn, Barn i førskolealder

Sammendrag

Beskrivelse: Ages & Stages Questionnaires ble utviklet på 80-tallet i USA som et screeningsverktøy for sped- og småbarn for å kartlegge utviklingsnivå (Squires, Bricker & Potter, 1997). Instrumentet ble oversatt til norsk i 2001-2002 av Harald Janson, Beathe Enoksen og Kristin Furuholmen ved Psykologisk institutt, UiO. Ulike versjoner av spørreskjemaet (til sammen 19) finnes for aldersgruppene 4 mnd. til 60 mnd. Den norske testen og manualen forhandles av RBUP Øst og Sør. Testen består av til sammen 30 spørsmål som summeres opp i seks delskalaer og eventuelt en totalskåre. Det tar 10-20 minutter å besvare spørsmålene for foreldrene. Det stilles krav om relevant utdanning og opplæring for å kunne anvende testen. Testen er tenkt brukt både klinisk og til forskning.

Litteratursøk: Det systematiske litteratursøket resulterte i 24 treff hvorav seks oppfylte inklusjonskriteriene. I tillegg ble den norske manualen lagt til grunn. De inkluderte studiene rapporterte resultater fra fire ulike studier. Søket etter dokumentasjon for de svenske og danske versjonene resulterte i én artikkel som belyste testens validitet.

Psykometri: De inkluderte publikasjonene rapporterte gjennomsnittsskårer for testen, alfaverdier og test-retest reliabilitet. Median alfaverdi for totalskåren > 0,80 og test-retest reliabilitet > 0,70. Det foreligger norske normer, men utvalgene som disse er basert på er for enkelte aldersgrupper noe små.

Konklusjon: Testens totalskåre har god reliabilitet, mens for enkeltskalaer er denne utilfredsstillende. Det finnes norske normer basert på et populasjonsutvalg med foreslåtte grenseverdier. Testens validitet er kun i liten grad undersøkt på norske eller skandinaviske utvalg.

Referanser

Alvik, A. & Grøholt, B. (2011). Examination of the cut-off scores determined by the Ages and Stages Questionnaire in a population-based sample of 6 month-old Norwegian infants. BMC Pediatrics, 11: 117. https://doi.org/10.1186/1471-2431-11-117

Brandlistuen, R. E., Stene-Larsen, K., Holmstrøm, H., Landolt, M., Eskedal, L. T. & Vollrath, M. E. (2010). Motor and social development in 6-month-old children with congenital heart defects. The Journal of Pediatrics, 156, 265-269. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2009.08.035

Brandlistuen, R. E., Stene-Larsen, K., Holmstrøm, H., Landolt, M. A., Eskedal, L. T. & Vollrath, M. E. (2011a). Occurrence and predictors of developmental impairments in 3-year-old children with congenital heart defects. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 32, 526-532. https://doi.org/10.1097/dbp.0b013e318222eb5a

Brandlistuen, R. E., Stene-Larsen, K., Holmstrøm, H., Landolt, M. A., Eskedal, L. T. & Vollrath, M. E. l. (2011b). Symptoms of communication and social impairment in toddlers with congenital heart defects. Child: Care, Health and Development , 37, 37-43. https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2010.01148.x

Bricker, D. & Squires, J. (1999). Ages and Stages Questionnaires: A parent-completed, child monitoring system. Baltimore: Brooks Publishing Co.

Henriksen, C. K., Haugholt, K., Lindgren, M., Aurvåg, A. K., Rønnestad, A., Grønn, M.,…Drevon, C. A. (2008). Improved cognitive development among preterm infants attributable to early supplementation of human milk with docosahexaenoic acid and arachidonic acid. Pediatrics, 121, 1137-1145. https://doi.org/10.1542/peds.2007-1511

Janson, H. (2003). Influences on participation rate in a national Norwegian child development screening questionnaire study. Acta Pædiatrica, 92, 91-96. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2003.tb00476.x

Janson, H. & Smith, L. (2003). Norsk manualsupplement til Ages and Stages Questionnaires. Oslo: RBUP Øst og Sør.

Janson, H. & Squires, J. (2004). Parent-completed developmental screening in a Norwegian population sample: A comparison with US normative data. Acta Pædiatrica, 93, 1525-1529. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2004.tb02641.x

Klamer, A., Lando, A., Pinborg, A. & Greisen, G. (2005). Ages and Stages Questionnaire used to measure cognitive deficit in children born extremely preterm. Acta Pædiatrica, 94, 1327-1329. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2005.tb02095.x

Richter, J. & Janson, H. (2007). A validation study of the Norwegian version of the Ages and Stages Questionnaires. Acta Paediatrica, 96, 748-752. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2007.00246.x

Rostad, A. M., Nyberg, P. & Sivberg, B. (2008). Predicting developmental deficiencies at the age of four based on data from the first seven months of life. Infant Mental Health Journal, 29, 588-608. https://doi.org/10.1002/imhj.20194

Salomonsson, B. & Sandell, R. (2011). A randomized controlled trial of mother-infant psychoanalytic treatment: I. Outcomes on self-report questionnaires and external ratings. Infant Mental Health Journal, 32, 207-231. https://doi.org/10.1002/imhj.20291

Salomonsson, B. & Sleed, M. (2010). The ages & stages questionnaire: Social-emotional: A validation study of a mother-report questionnaire on a clinical mother-infant sample. Infant Mental Health Journal, 31, 412-431. https://doi.org/10.1002/imhj.20263

Schjølberg, S., P., Eadie, P., Zachrisson, H. D., Øyen, A.-S. & Prior, M. (2011). Predicting language development at age 18 months: Data from the Norwegian mother and child cohort study. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 32, 375-383. https://doi.org/10.1097/DBP.0b013e31821bd1dd

Squires, J., Bricker, D. & Potter, L. (1997). Revision of a parent-completed developmental screening tool: Ages and Stages Questionnaires. Journal of Pediatric Psychology, 22, 313-328. https://doi.org/10.1093/jpepsy/22.3.313

Westerberg, A. C., R., Schei, Henriksen, C., Smith, L., Drevon, C. A. & Iversen, P. O. (2011). Attention among very low birth weight infants following early supplementation with docosahexaenoic and arachidonic acid. Acta Pædiatrica, 100, 47-52. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2010.01946.x

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2013-07-01

Hvordan referere

Martinussen, M., & Valla, L. (2013). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Ages and Stages Questionnaires(ASQ). PsykTestBarn, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.21337/0023

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer