Måleegenskaper ved den norske versjonen av Brown Attention-Defict Disorder Scales for Children and Adolescents, 3-7 år (Brown ADD Scales 3-7)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0010

Emneord (Nøkkelord):

ADHD, Barn i førskolealder

Sammendrag

Beskrivelse: Brown ADD Scales (3-7) er et instrument som kartlegger et bredt spekter av ADHD-symptomer, samt funksjonsnedsettelse i eksekutive funksjoner som antas å være relatert til ADHD, hos barn i førskolealder. Instrumentet er utviklet av Tomas E. Brown, og det foreligger en offisiell norsk oversettelse gjort av Tone M. Anderssen tilgjengelig fra Pearson Assessment. Instrumentet kan benyttes som et intervju med foreldre/foresatte, men også brukes som et spørreskjema når det administreres til skole-/førskolelærere. Instrumentet har 44 ledd og kan gjennomføres på mindre enn 30 minutter. Kompetansekrav for bruk av Brown ADD Scales (3-7) er generell opplæring i testbruk, samt yrkesstatus som psykolog.

Litteratursøk: Det systematiske litteratursøket identifiserte ingen publikasjoner som tilfredsstilte inklusjonskriteriene.

Psykometri: Ingen av de inkluderte publikasjonene inneholdt dokumentasjon om de psykometriske egenskapene ved den norske versjonen av Brown ADD Scales (3-7).

Konklusjon: De psykometriske egenskapene ved den norske versjonen av Brown ADD Scales (3-7) er ikke dokumentert.

Referanser

Brown, T. E. (1996, 2001). Brown attention-deficit disorder scales. San Antonio: The Psychological corporation.

Brown, T. E. (2005). Brown attention-deficit disorder scales: for children and adolescents.Norsk manualsupplement. (T. M. Anderssen, Trans.). Stockholm: Psykologiförlaget.

Dige, N., & Wik, G. (2005). Adult Attention Deficit Hyperactivity Disorder Identified by Neuropsychological Testing. International Journal of Neuroscience, 15, 169-183. https://doi.org/10.1080/00207450590519058

European Federation of Pscyhologist Association (EFPA). (2008). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers (3.42 ed.): EFPA.

Johnson, M., Östlund, S., Fransson, G., Kadesjö, B., & Gillberg, C. (2009). Omega-3/omega-6 fatty acids for attention deficit hyperactivity disorder: A randomized placebo-controlled trial in children and adolescents. Journal of Attention Disorders, 12, 394-401. https://doi.org/10.1177/1087054708316261

Morsing, E., Asard, M., Ley, D., Stjernqvist, K., & Marsal, K. (2011). Cognitive function after intrauterine growth restriction and very preterm birth. Pediatrics, 127(April-e88). https://doi.org/10.1542/peds.2010-1821

Ryden, E., Johansson, C., Blennow, K., & Landen, M. (2009). Lower CSF HVA and 5-HIAA in bipolar disorder type 1 with a history of childhood ADHD. Journal of Neural Transmission, 116(January-1674). https://doi.org/10.1007/s00702-009-0300-3

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2011-11-29

Hvordan referere

Bøe, T., & Hysing, M. (2011). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Brown Attention-Defict Disorder Scales for Children and Adolescents, 3-7 år (Brown ADD Scales 3-7). PsykTestBarn, 1(1), 1–4. https://doi.org/10.21337/0010

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer