Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: FRIENDS for life (behandling)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7590

Emneord (Nøkkelord):

angst, behanding av angst, grupper, individer, utvikle ferdigheter, utvikle kunnskap, håndtere angst, Kunnskapsoppsummering

Sammendrag

Bakgrunn: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering av effektene av tiltaket FRIENDS for life, et behandlingsprogram for barn og ungdommer med angst. Tiltaket er tilrettelagt for grupper, men kan også brukes individuelt. FRIENDS har som mål å hjelpe barn og ungdommer med å utvikle ferdigheter og kunnskaper som gjør dem bedre rustet til å håndtere angstprovoserende situasjoner. I Norge er RKBU Vest ansvarlig for distribusjon og implementering av tiltaket ut 2018.

Metode: Kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psycinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. To norske effektstudier er omtalt i denne oppsummeringen, samt en tredje norsk studie og en internasjonal reviewartikkel. FRIENDS er et tiltak som kan benyttes både som forebygging og behandling. Denne kunnskapsoppsummeringen er begrenset til tiltaket som behandling.

Resultater: Resultatene omfatter en beskrivelse av tiltaket, effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Det foreligger to norske effektstudier, hvorav den ene er en RCT med både pre-post-målinger og sammenligning med kontrollgruppe. Studien er av god forskningsmetodisk kvalitet og finner positive effekter av tiltaket i en økologisk valid setting.

Konklusjon: FRIENDS for life er klassifisert på nivå 4 – intervensjon med tilfredsstillende dokumentasjon
på effekt.

Referanser

Barrett, P. (2004). Friends for Life! for Children. Participant workbook and Leaders Manual. Brisbane, Australia: Australian Academic Press.

Barrett, P. (2005). Friends for Life! for Youth. Participant workbook and Leaders Manual. Brisbane, Australia: Australian Academic Press.

Barrett, P. (2008a). Friends for life: Arbeidsbok for barn (J. F. Bjåstad, K. D. Martinsen, M. Aalberg, S.-P. Neumer, & E. Heiervang, overs.). Bergen: Innovest AS.

Barrett, P. (2008b). Friends for life: Arbeidsbok for ungdom (J. F. Bjåstad, K. D. Martinsen, M. Aalberg, S.-P. Neumer, & G. J. W. Henningsen, overs.). Bergen: Innovest AS.

Barrett, P. (2008c). Friends for life: Terapeutmanual for barn (J. F. Bjåstad, K. D. Martinsen, M. Aalberg, S.-P. Neumer, & E. Heiervang, overs.). Bergen: Innovest AS.

Barrett, P. (2008d). Friends for life: Terapeutmanual for ungdom (J. F. Bjåstad, K. D. Martinsen, M. Aalberg, S.-P. Neumer, & K. Fjermestad, overs.). Bergen: Innovest AS.

Bodden, D. H. M., Bögels, S. M., Nauta, M. H., De Haan, E., Ringrose, J., Appelboom, C., . . . Appelboom-Geerts, K. C. M. M. J. (2008). Child versus family cognitive-behavioral therapy in clinically anxious youth: An efficacy and partial effectiveness study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 47, 1384-1394. doi:10.1097/CHI.0b013e318189148e

Briesch, A. M., Hagermoser Sanetti, L. M. & Briesch, J. M. (2010). Reducing the prevalence of anxiety in children and adolescents: An evaluation of the evidence base for the FRIENDS for Life program. School Mental Health, 2, 155-165. doi:10.1007/s12310-010-9042-5

Essau, C. A., Conradt, J. & Petermann, F. (2000). Frequency, comorbidity, and psychosocial impairment of anxiety disorders in German adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 14(3), 263-279. doi: 10.1016/S0887-6185(99)00039-0

Folkehelseinstituttet. (2014). Folkehelserapporten - Helsetilstanden i Norge. Rapport 2014. Oslo: Folkehelseinstituttet.

Fröjd, S., Ranta, K., Kaltiala-Heino, R. & Marttunen, M. (2011). Associations of social phobia and general anxiety with alcohol and drug use in a community sample of adolescents. Alcohol and Alcoholism, 46, 192-199. doi:10.1093/alcalc/agq096

Haugland, B. S., Rogde, A. H. & Bjåstad, J. F. (2012). Implementering av FRIENDS. Bergen: RKBU Vest - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge.

Heiervang, E., Stormark, K. M., Lundervold, A. J., Heimann, M., Goodman, R., Posserud, M. B., . . . Gillberg, C. (2007). Psychiatric disorders in Norwegian 8- to 10-year-olds: an epidemiological survey of prevalence, risk factors, and service use. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46, 438-447. doi:10.1097/chi.0b013e31803062bf

Higgins, E. & O'Sullivan, S. (2015). "What Works": Systematic review of the "FRIENDS for Life" programme as a universal school-based intervention programme for the prevention of child and youth anxiety. Educational Psychology in Practice, 31, 424-438. doi.org/10.1080/02667363.2015.1086977

Høye, A. L. (2010). Tidlig intervensjon for barn og unge med angst- og depresjonssymptomer. Spesialistoppgave.

Kendall, P. C. (1990). Coping cat workbook. Ardmore, PA: Workbook Publishing.

Kendall, P. C., Martinsen, K. D. & Neumer, S.-P. (2006). Mestringskatten (Coping Cat): terapeutmanual: kognitiv atferdsterapi for barn med angst. Oslo: Universitetsforlaget.

Kjøbli, J. & Keeping, D. (2017). Å mestre det vanskelige: individrettede intervensjoner for barn og unge. Oslo: Gyldendal akademisk.

Kodal, A., Fjermestad, K., Bjelland, I., Gjestad, R., Ost, L. G., Bjaastad, J. F., . . . Wergeland, G. J. (2018). Long-term effectiveness of cognitive behavioral therapy for youth with anxiety disorders. Journal of Anxiety Disorders, 53, 58-67. doi:10.1016/j.janxdis.2017.11.003

Kovacs, M. & Lopez-Duran, N. (2010). Prodromal symptoms and atypical affectivity as predictors of major depression in juveniles: implications for prevention. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 472-496. doi:10.1111/j.1469-7610.2010.02230.x

Kvale, G. (2013). Hvordan sikre angstpasienter kunnskapsbasert behandling? Oslo: Universitetsforlaget.

Major, E. F., Dalgard, O. S., Mathisen, K. S., Nord, E., Ose, S., Rognerud, M. & Aarø, L. E. (2011). Bedre føre var - Psykisk helse: Helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger. Oslo: Folkehelseinstituttet.

Martinsen, K. D., Aalberg, M., Gere, M., & Neumer, S.-P. (2009). Using a structured treatment, Friends for Life, in Norwegian outpatient clinics: Results from a pilot study. the Cognitive Behaviour Therapist, 2, 10-19. doi:10.1017/S1754470X08000160

Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J., & Mørch, W.-T. (2016). Ungsinn - Kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak. Tromsø: UiT Norges Arktiske Universitet.

Mattejat, F., & Remschmidt, H. (1998). Fragennögen zur Buerteilung det Behandling (FBB). Göttingen: Hogrefe.

Mendlowicz, M. V., & Stein, M. B. (2000). Quality of life in individuals with anxiety disorders. American Journal of Psychiatry, 157, 669-682. doi:10.1176/appi.ajp.157.5.669

Merikangas, K. R. (2005). Vulnerability factors for anxiety disorders in children and adolescents. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 14, 649-679, vii. doi:10.1016/j.chc.2005.06.005

Merikangas, K. R., He, J. P., Burstein, M., Swanson, S. A., Avenevoli, S., Cui, L., . . . Swendsen, J. (2010). Lifetime prevalence of mental disorders in U.S. adolescents: results from the National Comorbidity Survey Replication--Adolescent Supplement (NCS-A). Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49, 980-989. doi:10.1016/j.jaac.2010.05.017

Nauta, M. H., Scholing, A., Emmelkamp, P. M. G. & Minderaa, R. B. (2003). Cognitive-behavioral therapy for children with anxiety disorders in a clinical setting: No additional effect of a cognitive parent training. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42(11), 1270-1278. doi:10.1097/01.chi.0000085752.71002.93

NREPP. (2012). FRIENDS Program. SAMHSA's National Registry of Evidence-based Programs and Practices (NREPP) Intervention Summary.

Pine, D. S. (2007). Research review: a neuroscience framework for pediatric anxiety disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48), 631-648. doi:10.1111/j.1469-7610.2007.01751.x

Rasmussen, L.-M. P., & Neumer, S.-P. (2015). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Anxiety Disorders Interview Schedule for DSM IV: Barneversjon (ADIS for DSM IV:C). PsykTestBarn, 2(4). doi: 10.21337/0044

Richter, J. & Sund, A. M. (2015). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Mood and Feelings Questionnaire - Humøret Ditt (MFQ). PsykTestBarn, 1(1). doi: 10.21337/0018

Villabø, M. & Neumer, S.-P. (2017). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC). PsykTestBarn, 1(3). doi: 10.21337/0050

Wergeland, G. J., Fjermestad, K. W., Marin, C. E., Haugland, B. S., Bjaastad, J. F., Oeding, K., . . . Heiervang, E. R. (2014). An effectiveness study of individual vs. group cognitive behavioral therapy for anxiety disorders in youth. Behaviour Research and Therapy, 57, 1-12. doi:10.1016/j.brat.2014.03.007

Wichstrom, L. (1999). The emergence of gender difference in depressed mood during adolescence: the role of intensified gender socialization. Developmental Psychology, 35, 232-245. doi:10.1037/0012-1649.35.1.232

Wichstrom, L., Berg-Nielsen, T. S., Angold, A., Egger, H. L., Solheim, E., & Sveen, T. H. (2012). Prevalence of psychiatric disorders in preschoolers. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53, 695-705. doi:10.1111/j.1469-7610.2011.02514.x

Illustrasjonsfoto. En trist gutt som sitter inntil en vegg.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2018-11-28

Hvordan referere

Sæle, R. G., & Sagatun, Åse. (2018). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: FRIENDS for life (behandling). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 10(2). https://doi.org/10.7557/25.7590

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler