Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Zippys venner (2. utg.)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7593

Emneord (Nøkkelord):

Kunnskapsoppsummering, universalforebyggende, skolebasert, fjerde klasse, stressmestring, stress

Sammendrag

Bakgrunn: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering om effektene av programmet Zippys venner. Programmet er et universalforebyggende skolebasert tiltak for barn i første til fjerde klasse. Hovedmålet med intervensjonen er å styrke barns evne til å takle stress. Programmet gjennomføres med ukentlige økter og er basert på stress-mestringsteorier (Lazarus & Folkman, 1984). Tiltaket implementeres i Norge via organisasjonen Voksne for Barn.

Metode: Denne oppsummeringen er basert på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART Cochrane, Cristin, Nora, Scopus og SweMed. To nordiske studier tilfredsstilte inklusjonskriteiene til Ungsinn og ble inkludert i oppsummeringen. Artikkelen er en revisjon av en tidligere oppsummering i Ungsinn (Bjørknes, 2013), men revidert i henhold til nye vitenskapelige kriterier for klassifisering i Ungsinn.

Resutater: Resultatene inkluderer en vurdering av tiltakets beskrivelse, eksisterende effektstudier, kvalitet på forskningsmetoder og implementeringskvalitet. Intervensjonen er godt beskrevet, og det fremkommer av beskrivelsen hva som er mål, målgrupper og metoder i tiltaket. Det foreligger to nordiske effektstudier. I den ene er det benyttet en kvasi-eksperimentelt design, mens det i den andre er benyttet et randomisert klyngedesign. Begge studiene inkluderer både pre-post målinger og en sammenligningsgruppe. Den ene av studiene var gjennomført med god metodisk kvalitet. Denne viste positiv effekt på elevenes mestring, og at elevene ble flinkere til aktivt å søke støtte og hjelp. Den andre studien hadde utilfredsstillende forskningsmetodisk kvalitet og resultatene fra denne studien er derfor lite pålitelige.

Konklusjon: Zippys venner er klassifisert på nivå 4 - Intervensjon med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.

Referanser

Bjørknes, R. (2013). Beskrivelse og vurdering av tiltaket Zippys venner. I M. Martinussen (red.), Ungsinn. Tiltak nr. 23. Nedlastet fra http://www.ungsinn.no/post_tiltak/zippys-venner/

Clarke, A. & Barry M. M. (2010). An evaluation of the Zippy’s Friends’ Emotional Wellbeing Programme for primary schools in Ireland. Galway: Health Promotion Research Centre.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences (2. utg.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Cohen, S. & Wills, T. A. (1985). Stress, social support and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98, 310 – 357.

Compas, B. E., Connor-Smith, J. K., Saltzman, H., Thomsen, A. H. & Wadsworth, M. E. (2001). Coping with stress during childhood and adolescence: problems, progress, and potential in theory and research. Psychological Bulletin, 127, 87-127. Doi: 10.1037//0033-2909.127.1.87

Folkman, S. & Lazarus, R. S. (1986). Stress processes and depressive symptomatology. Journal of Abnormal Psychology, 95, 107-113.

Holen, S., Waaktaar, T., Lervåg, A. & Ystgaard, M. (2012a). The effectiveness of a universal school-based program on coping and mental health: a randomizedcontrolled study of Zippy’s Friends. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 32, 657-677. doi:10.1080/01443410.2012.686152

Holen, S., Waaktaar, T., Lervåg, A. & Ystgaard, M. (2012b). Implementing a universal stress management program for young school children: Are there classroom climate or academic effects? Scandinavian Journal of Educational Research, 57, 420-444. doi:10.1080/00313831.2012.656320

Holen, S. (2012c). Coping in children: effectiveness of the universal school-program Zippy's Friends: A matched and randomized, controlled study. Doktoravhandling ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

Holen, S., Lervåg, A. O., Waaktaar, T. & Ystgaard, M. (2012d). Exploring the associations between coping patterns for everyday stressors and mental health in young schoolchildren. Journal of School Psychology, 50, 167-193. doi: 10.1016/j.jsp.2011.10.006

Kornør, H. & Heyerdahl, S. (2014). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Strengths and Difficulties Questionnaire, lærerrapport (SDQ-T). PsykTestBarn, 2:5.

Kornør, H. & Heyerdahl, S. (2017). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Strengths and Difficulties Questionnaire, foreldrerapport (SDQ-P). PsykTestBarn, 1:1.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer Publ. Co.

Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J. & Mørch, W.-T. (2016). Kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak. Ungsinn – Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. Tromsø: RKBU Nord, Norges arktiske universitet.

Mishara, B. & Ystgaard, M. (1999). Evaluation of the Reaching Young Europe Pilot Program in Denmark. London: Befrienders International.

Mishara, B. & Ystgaard, M. (2002). One year follow-up of the effects of Zippy and Friends on participation in Lituania. London: Partnership for Children.

Mishara, B. & Ystgaard, M. (2006). Effectiveness of a mental health promotion program to improve coping skills in young children: Zippy’s Friend’s. Early Childhood Research Quarterly, 21, 110-123. doi:10.1016/j.ecresq.2006.01.002

Monkeviciene, B., Mishara, B. & Dufour, S. (2006). Effects of the Zippy’s friends programme on children’s coping abilities during the transition from kindergarten to elementary school. Early Childhood Education Journal, 34, 53-60. doi:10.1007/s10643-006-0104-0

Rauer, W. & Schuck, C. D. (2003). Fragebogen zur Erfassung emotionaler und sozialer Schulerfahrungen von Grundschulkindern erster und zweiter Klassen (FEESS 1-2). Göttingen: Hogrefe.

Skinner, E. A., Edge, K., Altman, J. & Sherwood, H. (2003). Searching for the structure of coping: a review and critique of category systems for classifying ways of coping. Psychological Bulletin, 129, 216-269. doi:10.1037/0033-2909.129.2.216

Spirito, A., Stark, L. J. & Williams, C. (1988). Development of a brief coping checklist for use with pediatric populations. Journal of Pediatric Psychology, 13, 555-574.

Voksne for Barn. (2005). Statusrapport til sosial og helsedirektoratet 2004 og 2005. Oslo: Sosial og helsedirektoratet.

Voksne for Barn. (2006). Statusrapport til sosial og helsedirektoratet 2005 og 2006. Oslo: Sosial og helsedirektoratet.

Voksne for Barn (2012). Zippys Venner. Oslo: Voksne for Barn.

Partnership for Children. (2003). Zippys Venner. Råd og vink til læreren. Oslo: Voksne for Barn.

Voksne for Barn. (2014). Zippys Venner. Supplerende aktiviteter til grunnprogrammet. Tilpasset undervisning. Oslo: Voksne for Barn.

Voksne for barn. (2014). Zippys Venner. Videreføring. Oslo: Voksne for Barn.

Illustrasjonsfoto. En gruppe barn som tegner og en jente som smiler til en gutt.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2018-02-09

Hvordan referere

Neumer, S.-P., Mathiassen, B., & Bjørknes, R. (2018). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Zippys venner (2. utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 10(1). https://doi.org/10.7557/25.7593

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler