Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Zero (2. utg.)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7597

Emneord (Nøkkelord):

universalforebyggende, Kunnskapsoppsummering, mobbeprogram, barn, ungdom, forebygge mobbing, øke trivsel, redusere angst

Sammendrag

Bakgrunn: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering om effektene av Zero, som er et universalforebyggende program mot mobbing, og som retter seg mot barn og unge i skolen. Artikkelen er en revisjon av en tidligere evaluering av Zero i Ungsinn (Martinussen & Eng, 2010), og er omarbeidet i henhold til Ungsinns nye kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak (Martinussen m. fl., 2016). Hovedmålet med programmet er å redusere mobbing, forebygge at mobbing oppstår, samt øke trivsel på skolen og redusere angst for å bli mobbet. Programmet er ikke manualbasert, men bygger på prinsippet om nulltoleranse for mobbing, autoritative voksne, konsistens og kontinuitet. Dette innebærer at det ikke tillates at elever er ubehagelige mot hverandre, voksne skal utøve en kombinasjon av støtte og kontroll, og at antimobbearbeidet skal integreres i skolens totale virksomhet. Ansatte, elever og foreldre involveres slik at det forankres på skolen på alle nivåer. Skolene utarbeider egne handlingsplaner mot mobbing basert på prinsippene og ideene i Zero-programmet. De sentrale områdene det arbeides etter er avdekking, problemløsning, forebygging og kontinuitet. Elevrådet involveres også, og oppfordres til å jobbe systematisk med antimobbearbeid i og utenfor klasserommet. Programmet er utviklet av læringsmiljøsenteret i Stavanger, men implementeres for tiden ikke aktivt. Videre utvikling og tilrettelegging av programmet avhenger av myndighetenes prioriteringer.

Metode: Kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline, Psykinfo, NORART Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS, og SweMed, rapporter fra kunnskapssenteret, NREPP, NICE og Blueprint, samt informasjon gitt fra tiltakseier.

Resultater: Litteratursøket resulterte i én effektstudie. Dette var en evaluering av programmet som ble gjennomført i 2003/2004 med til sammen 146 skoler og over 20000 elever. Denne studien benyttet seg av to kvasi-eksperimentelle design. Gjennom det ene designet ble elevene i skolene som deltok i Zero-programmet sammenlignet med elever som ikke deltok i programmet. Det andre designet var et pretest-posttest design hvor endring i mobbeatferd undersøkes over et år for alle elevene på skolene som deltar i Zero-programmet. Studien har enkelte metodiske begrensninger og svake funn, spesielt med tanke på sammenligningen mellom Zero-skoler og andre skoler.

Konklusjon: Zero er et godt beskrevet program, med gode rutiner for implementering og en sterk teoretisk forankring. Det er imidlertid behov for oppdatering av programmet, spesielt for å tilpasse dette den nye digitale hverdagen og nyere teori om mobbing. Det er også behov for effektstudier med bedre kvalitet for å kunne konkludere med om tiltaket er mer virksomt enn ordinær praksis.

Zero klassifiseres på evidensnivå 3: Tiltak med noe dokumentasjon på effekt.

Referanser

Atferdsforskning, S. f. (2003). Zero. SAFs program mot mobbing. Problemløsning [DVD]. Stavanger: Senter for atferdsforskning.

Atferdsforskning, S. f. (2004). Idéhefte mot mobbing for elevrådet. Barnetrinnet. Stavanger: Senter for atferdsforskning.

Atferdsforskning, S. f. (2012). Idéhefte mot mobbing for elevrådet. Barnetrinnet (3. utg.). Stavanger: Senter for atferdsforskning.

Atferdsforskning, S. f. (udatert). Zero. SAFs program mot mobbing. Innføringsfilm for foreldre og lærere. Barnetrinnet [DVD]. Stavanger: Senter for atferdsforskning.

Auestad, G. (2013). Skolens støtte til mobbeofferet. Stavanger: Læringsmiljøsenteret.

Baker, C. N., Kupersmidt, J. B., Voegler-Lee, M. E., Arnold, D. H. & Willoughby, M. T. (2010). Predicting teacher participation in a classroom-based, integrated preventive intervention for preschoolers. Early Childhood Research Quarterly, 25, 270-283. doi:10.1016/j.ecresq.2009.09.005

Card, N. A., Stucky, B. D., Sawalani, G. M. & Little, T. D. (2008). Direct and indirect aggression during childhood and adolescence: a meta-analytic review of gender differences, intercorrelations, and relations to maladjustment. Child Development, 79, 1185-1229. doi:10.1111/j.1467-8624.2008.01184.x

Clarke, A. M., O'Sullivan, M. & Barry, M. M. (2010). Context matters in programme implementation. Health Education, 110, 273-293.

Djupedalsutvalget. (2015). Å høre til. Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø. NOU 215:2. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Dodge, K. A. (1991). The structure and function of reactive and proactive aggression. In P. D. J & K. H. Rubin (Red.) The development and treatment of childhood aggression (s. 201-218) . Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Durlak, J. A. & DuPre, E. P. (2008). Implementation matters: A review of research on the influence of implementation on program outcomes and the factors affecting implementation. American Journal of Community Psychology, 41, 327-350. doi: 10.1007/s10464-008-9165-0.

Utdanningsdirektoratet. (2015). Elevundersøkelsen. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet fra https://skoleporten.udir.no/rapportvisning/grunnskole/laeringsmiljoe/elevundersoekelsen/nasjonalt?enhetsid=00&vurderingsomrade=6&underomrade=48&skoletype=0&skoletypemenuid=0&sammenstilling=1.

Eriksen, I. M., Hegna, K., Bakken, A. & Lyng, S. T. (2014). Felles fokus. En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole. Rapport 15/14. Oslo: NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus. Hentet fra: file:///C:/Users/mma006/Downloads/NOVA-R-15-14-Felles-fokus.pdf

Flack, T. (2010). Innblikk. Et sosial – analytisk verktøy for å forebygge og avdekke skjult mobbing. Stavanger: Universitetet i Stavanger.

Hox, J. J. H., Moerbeek, M. & van de Schoot, R. (2010). Multilevel analysis: Techniques and applications (2. utg.). Quantitative Methodology Series. New York: Routledge.

Idsøe, E. C. & Idsøe, T. (2016). Mobbing i et traumeperspektiv. I E. Bru, E. C. Idsøe & K. Øverland (Red.), Psykisk helse i skolen (s. 109-124). Oslo: Universitetsforlaget.

Kam, C. M., Greenberg, M. T. & Walls, C. T. (2003). Examining the role of implementation quality in school-based prevention using the PATHS curriculum. Promoting Alternative THinking Skills Curriculum. Prevention Science, 4, 55-63. doi:10.1023/A:1021786811186

Karlsen, C. & Fredriksson, L. M. (2014). Stopp mobbingen! En studie om antimobbeprogrammet Zeros langtidsvirkende effekt på skolers forbyggende arbeid mot mobbing. Masteroppgave i lærerutdanning. Tromsø: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet. Hentet fra: http://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/8110/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Klingenberg, B. S. (2007). Arbeid mot mobbing : en kvalitativ studie om en skoles arbeid mot mobbing, ved bruk av mobbeprogrammet ZERO, sett fra elevenes ståsted. Masteroppgave i spesialpedagogikk. Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hentet fra: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31921/Masteroppgave_Klingenberg.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kofoed, J. & Søndergaard, D. M. (2013). Mobning gentenkt. København: Hans Reitzels Forlag.

Kowalski, R. M., Giumetti, G. W., Schroeder, A. N. & Lattanner, M. R. (2014). Bullying in the digital age: A critical review and meta-analysis of cyberbullying research among youth. Psychological Bulletin, 140, 1073–1137. doi:10.1037/a0035618

Kowalski, R. M., Limber, S. P. & Agatston, P. W. (2012). Cyberbullying: Bullying in the digital age (2. utg.). West Sussex, UK: Wiley.

Kunnskapsdepartementet. (2016). Regjeringens politikk mot mobbing. Vedlegg til PM Nr.: 45 - 16. Oslo: Kunnskapsdepartement. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/ef826500760942e99fa3df703a6d57e6/oversikt-regjeringens-mobbepolitikk-vedlegg-45-16-pm.pdf

Martinussen, M., & Eng, H. (2010). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Zero. Ungsinn, tiltak nr. 19. Hentet fra: http://www.ungsinn.no/post_tiltak/zero/

Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J. & Mørch, W.-T. (2016). Kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak. Hentet fra: http://www.ungsinn.no/wp-content/uploads/Ungsinn_kriterier_screen_2016.pdf

Midthassel, U. V. (2011). ZERO Skolens handlingsplan mot mobbing. Introduksjon og mal (2. utg.). Stavanger: Læringsmiljøsenteret.

Midthassel, U. V., Auestad, G., Roland, P., & Solli, E. (2006). Zero, SAFs program mot mobbing. Temahefte. Stavanger: Senter for atferdsforskning.

Midthassel, U. V., Bru, E. & Idsoe, T. (2008). Is the sustainability of reduction in bullying related to follow‐up procedures? Educational Psychology, 28, 83-95. doi:10.1080/01443410701449278

Midthassel, U. V. & Ertesvåg, S. (2009). Utfordringer ved implementering av skoleomfattende endringsarbeid: Erfaringer fra seks skolers gjennomføring av Zero-programmet. Spesialpedagogikk, 1, 4-11.

Midthassel, U. V. & Ertesvåg, S. K. (2008). Schools implementing Zero: The process of implementing an anti-bullying program in six Norwegian compulsory schools. Journal of Educational Change, 9, 153-172. doi:10.1007/s10833-007-9053-7

Midthassel, U. V., Minton, S. J. & O'Moore, A. M. (2009). Conditions for the implementation of anti‐bullying programmes in Norway and Ireland: a comparison of contexts and strategies. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 39, 737-750. doi:10.1080/03057920902772081

Midthassel, U. V. & Roland, E. (2011). Zero – et program mot mobbing. I U. V. Midthassel, E. Bru, S. K. Ertesvåg & E. Roland (Red.), Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø (107-123). Oslo: Universitetsforlaget.

Olweus, D., Danielsen, I. L., & Roland, E. (1983). Mobbing: bakgrunn og tiltak. Oslo: Kirke- og undervisningsdepartementet.

Opplæringsloven § 9 a-1. (1998). https://lovdata.no/lov/1998-07-17-61/§9a-1

Rigby, K. (2007). Bullying in schools and what to do about it (2. utg.). Melbourne: Australian Council for Educational Research.

Roland, E. (1996). Mobbing. Håndbok til foreldre. Stavanger: Læringsmiljøsenteret.

Roland, E., Bru, E., Midthassel, U. V. & Vaaland, G. S. (2010). The Zero programme against bullying: effects of the programme in the context of the Norwegian manifesto against bullying. Social Psychology of Education, 13, 41-55. doi:10.1007/s11218-009-9096-0

Roland, E. & Midthassel, U. V. (2012a). The Zero program. New directions for youth development,133, 29-39. doi:10.1002/yd.20005

Roland, E. & Vaaland, G. S. (2006). Zero, SAFs program mot mobbing. Lærerveiledning (2. utg.). Stavanger: Læringsmiljøsenteret.Salmivalli, C. (2009). Bullying and the peer group: A review. Aggression and Violent Behavior, 15, 112-120.

Schott, R. M. & Søndergaard, D. M. (2014). School bullying. New theories in context. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Solberg, M. E. & Olweus, D. (2003). Prevalence estimation of school bullying with the Olweus Bully/Victim Questionnaire. Aggressive Behavior, 29, 239-268. doi:10.1002/ab.10047

SSB. (2015). Elevar i grunnskolen, 1. oktober 2015. Grunnskolar og elevar etter eigeforhold. Absolutte tal og endring i prosent. Oslo: Statistisk sentralbyrå.

Stephens, P. (2011). Preventing and confronting school bullying: A comparative study of two national programmes in Norway. British Educational Research Journal, 37, 381-404. doi:10.1080/01411921003692868

Söderström, Å. (2013). Mobbning får näring i skolans arbetsmiljö. I Skolverket (Red.), Krenkningar i skolan – analyse av problem och lösningar (s. 172–183). Stockholm: Skolverket.

Søndergaard, D. M. (2009). Mobning og social eksklusionsangst. In J. Kofoed & D. M. Søndergaard (Red.), Mobning. Sociale processer på afveje (s. 21-58) . København: Hans Reitzels Forlag.

Tikkanen, T. & Junge, A. (2005). Realisering av en visjon om et mobbefritt oppvekstmiljø for barn og unge. Sluttrapport til evaluering av Manifest mot mobbing 2002-2004. Stavanger: Rogalandsforskning.

Ulriksen, R. & Knapstad, M. (2016). Digital mobbing. Kunnskapsoversikt over forskning på effekter av tiltak. Hentet fra: www.fhi.no

Utdanningsdirektoratet. (2012). Vurdering av støtte til antimobbeprogram og læringsmiljøprogram. Oslo: Utdanningsdirektoratet.

Wendelborg, C. (2016). Mobbing, krenkelser og arbeidsro i skolen. Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2015/2016. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning.

Illustrasjonsfoto. En trist jente med en gruppe ungdommer som står i bakgrunnen.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2017-11-28

Hvordan referere

Holen, S., Martinussen, M., & Eng, H. (2017). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Zero (2. utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 9(2). https://doi.org/10.7557/25.7597

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler