Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket ART – Aggression Replacement Training/Adapted Aggression Replacement Training (AART) (2. utg.)
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7599Emneord (Nøkkelord):
Kunnskapsoppsummering, gruppeprogram, sosial kompetanse, sosial ferdighetstrening, sinnekontroll, moralsk resonnering, sosiale ferdigheter, aggresjonSammendrag
Bakgrunn: Artikkelen er en kunnskapsoppsummering for effektene av tiltaket Aggression Replacement Training (ART®). Dette er en revisjon av en tidligere utgave av det samme tiltaket som ble beskrevet i Ungsinn (Kjøbli, 2009), men oppdatert i forhold til Ungsinns nye prosedyrer og kriterier (Martinussen et al., 2016). Denne artikkelen inkluderer også den tilpassede skandinaviske versjonen Adapted Aggression Replacement Training (AART). ART/AART er et strukturert pedagogisk multimodalt gruppeprogram for trening av sosial kompetanse hos barn og unge. Tiltaket består av tre komponenter; sosial ferdighetstrening, sinnekontroll og moralsk resonnering. Målet med ART/AART er å øke barn og unges sosiale ferdigheter som kan erstatte aggresjon. Gjennomføringen av tiltaket anbefales å gå over 30 timer der hver av de tre komponentene gjennomgås en gang per uke, fortrinnsvis i et eget ART-rom. Gruppene består av 4-8 deltagere, og utføres av en hovedtrener og en medtrener.
Metode: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. Syv artikler, derav tre nordiske effektstudier, en internasjonal oppsummeringsstudie og tre andre norske studier ble inkludert i denne kunnskapsoppsummeringen av ART.
Resultater: Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. ART/AART har et grundig teoretisk fundament og tiltaket er godt beskrevet med anbefalte implementeringsstrategier. Det foreligger tre nordiske studier der effekten av ARTer undersøkt. Disse studiene har alle et kvasi-eksperimentelt design. Svak forskningsmetodisk kvalitet skaper imidlertid usikkerhet om påliteligheten til resultatene. Det foreligger ingen studier på AART på nåværende tidspunkt.
Konklusjon: ART/AART klassifiseres på evidensnivå 3 – Tiltak med noe dokumentasjon på effekt.
Referanser
Achenbach, T. M. & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School-age forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.
Andreassen, T. (2003). Behandling av ungdommer i institusjoner. Hva sier forskningen. Oslo: Kommuneforlaget.
Argyle, M. (1967). The psychology of interpersonal behavior. Harmondsworth: Penguin.
Bandura, A. (1973). Aggression: A social learning analysis. New York: Prentice Hall.
Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, New York: Prentice Hall
Barriga, A. Q. & Gibbs, J. C. (1996). Measuring cognitive distortion in antisocial youth: Development and preliminary validation of the “how I think” questionnaire. Aggressive Behavior, 22, 333-343. doi:10.1002/(SICI)1098-2337(1996)22:5<333::AID-AB2>3.0.CO;2-K
Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. New York: Meridian, Penguin Books.
Beck, A. T. (1991). Cognitive therapy as integrative therapy. Journal of Psychotherapy Integration, 1, 191-198. doi:10.1037/h0101233
Beck, A. T. (1995). Cognitive therapy: Basics and beyond. New York: Guilford Press.
Brännström, L., Kaunitz, C., Andershed, A. K., South, S. & Smedslund, G. (2016). Aggression replacement training (ART) for reducing antisocial behavior in adolescents and adults: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, 27, 30-41. doi:10.1016/j.avb.2016.02.006
Burns, G. L., Taylor, T. K. & Rusby, J. C. (2001). Child and Adolescent Disruptive Behavior Inventory 2.3. Parent version. Pullman: Washington State University, Department of Psychology.
Burns, G. L., Taylor, T. K. & Rusby, J. C. (2001). Child and Adolescent Disruptive Behavior Inventory 2.3. Teacher version. Pullman: Washington State University, Department of Psychology.
Carlson, K. D. & Schmidt, F. L. (1999). Impact of experimental design on effect size: Findings from the research literature on training. Journal of Applied Psychology, 84, 851-862. doi:10.1037/0021-9010.84.6.851
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2. utg.). Hillsdale, NJ, : Lawrence Erlbaum Associates Inc.
Domben, E., Sollid, G., Skogshagen, P. O. & Domben, E. (2005). ARTig i Larvik kommune. I L. Moynahan, B. Stromgren & K. Gundersen (Red.), Erstatt aggresjonen. Aggression replacement training og positive atferds- og støttetiltak, (s. 157-179). Oslo: Universitetsforlaget.
EFPA. (2013). EFPA review model for the description and evaluation of psychological and educational tests. Nedlastet fra: www.efpa.eu/download/650d0d4ecd407a51139ca44ee704fda4
Eisenberg, N. (2000). Empathy and sympathy. I M. Lewis & J. Haviland-Jones (Red.), Handbooks of Emotions (2. utg.), s. 677-691. New York: Guilford Press.[MM1] [MM2]
Epstein, M. H., Mooney, P., Ryser, G. & Pierce, C. D. (2004). Validity and reliability of the behavioral and Emotional Rating Scale (2. utg.): Youth Rating Scale. Research on Social Work Practice, 14, 358-367. doi:doi:10.1177/1049731504265832
Feindler, E. L. (1995). Ideal treatment package for children and adolescents with anger disorders. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 18, 233-260. doi:10.3109/01460869509087272
Feindler, E. L. & Baker, K. (2004). Anger management interventions with youth. I A. Goldstein, R. Nensèn, B. Daleflod & M. Kalt (Red.). New perspectives on aggression replacement training, (s. 31-51). New Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
Fixsen, D., Naoom, S., Blase, K., Friedman, R. M. & Wallace, F. (2005). Implementation research: A synthesis of the literature. Tampa: University of South Florida, Louis de la Parte Florida Mental Health Institute, the National Implementation Research Network.
Fombonne, E. (2003). Epidemiological surveys of autism and other pervasive developmental disorders: An update. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33, 365-382. doi:10.1023/a:1025054610557
Gaub, M. & Carlson, C. L. (1997). Gender differences in ADHD: A meta-analysis and critical review. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 1036-1045. doi:http://dx.doi.org/10.1097/00004583-199708000-00011
Gelhorn, H. L., Stallings, M. C., Young, S. E., Corley, R. P., Rhee, S. H. & Hewitt, J. K. (2005). Genetic and environmental influences on conduct disorder: symptom, domain and full-scale analyses. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46, 580-591. doi:10.1111/j.1469-7610.2004.00373.x
Gibbs, J. C. (2004). Moral reasoning training: The values component. I A. Goldstein, R. Nensèn, B. Daleflod & M. Kalt (Red.), New perspectives on aggression replacment training, (s. 51-73). Chichester: Wiley.
Gibbs, J. C., Barriga, A. Q. & Potter, G. B. (2001). How I think (HIT) questionnaire. Champaign, IL: Research Press.
Gibbs, J. C., Potter, G. B. & Goldstein, A. (1995). The EQUIP program: Teaching youth to think and act responsibly Champaign, IL: Research Press.
Goldstein, A. & Glick, B. (1987). Aggression replacement training. A comprehensive interveniton for aggressive youth. Champaign, Ill.: Research Press.
Goldstein, A., Glick, B. & Gibbs, J. C. (1998). Agression replacement training. A comprehensive intervention for aggressive youth. (Revidert utg.). Champaign, Ill. : Research Press.
Gresham, M. & Elliot, S. N. (1991). Social Skills Rating System. Circle Pine, MN: American Guidance Service.
Guldbrandsson, K. (2007). Från nyhet til vardagsnytta - om implementeringens mødosamma konst - en forskningssammenstelning. Stockholm: Statens folkhälsoinstitut.
Gundersen, K., Olsen, T. M., Finne, J., Strømgren, B. & Daleflod, B. (2015). AART. En metode for trening i sosial kompetanse. Oslo: Universitetsforlaget.
Gundersen, K. & Svartdal, F. (2005). Evaluation of a Norwegian postgraduate training programme for the implementation of aggression replacement training. Psychology, Crime & Law, 11, 435-444.
Gundersen, K. & Svartdal, F. (2006). Aggression replacement training in Norway: outcome evaluation of 11 Norwegian student projects. Scandinavian Journal of Educational Research, 50, 63-81.
Gundersen, K. & Svartdal, F. (2010). Diffusion of treatment interventions: Exploration of 'secondary' treatment diffusion. Psychology, Crime and Law, 16, 233-249. doi:10.1080/10683160802612924
Hellerdal, S. (2005). Implementering av ART i en barnevernsinstitusjon. I L. Moynahan, B. Strømgren & K. Gundersen (Red.), Erstatt aggresjonen. Aggression replacement training og positive atferds- og støttetiltak (s. 206-218). Oslo: Universitetsforlaget.
Keppel, G. & Wickens, T. D. (2004). Design and analysis: A researcher's handbook (4. utg.). New Jersey: Prentice Hall.
Kjøbli, J. (2009). Beskrivelse og vurdering av ART. I M. Martinussen (Red.), Ungsinn, tiltak nr. 10. Nedlastet frå: https://www.ungsinn.no/post_tiltak/art-aggression-replacement-training/
Kohlberg, L. (1963). The development of children`s orientation toward a moral order. Human Development, 6, 11-33. doi:10.1159/000269667
Kornør, H. & Drugli, M. B. (2011). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Teacher's Report Form (TRF). PsykTestBarn, 1:7. Nedlastet fra: http://www.psyktestbarn.no/cms/ptb_mm.nsf/lupgraphics/TRF_nyOKK.pdf/$file/TRF_nyOKK.pdf
Kornør, H. & Jozefiak, T. (2012). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Child Behavior Checklist (CBCL). PsykTestBarn, 1:3. Nedlastet fra: http://www.psyktestbarn.no/cms/ptb_mm.nsf/lupgraphics/CBCL_nyOK.pdf/$file/CBCL_nyOK.pdf
Langeveld, J. H., Gundersen, K. & Svartdal, F. (2012). Social competence as a mediating factor in reduction of behavioral problems. Scandinavian Journal of Educational Research, 56, 381-399. doi:10.1080/00313831.2011.594614
Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J. & Mørch, W. T. (2016). Kriterier for prosedyrer og vurdering og klassifisering av tiltak. Ungsinn - Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. Tromsø: RKBU Nord, Norges arktiske universitet. Nedlastet fra: http://www.ungsinn.no/wp-content/uploads/Ungsinn_kriterier_screen_2016-oppdatert-med-ISBN1.pdf
Morris, S. B. (2008). Estimating effect sizes from pretest-posttest-control group designs. Organizational Research Methods, 11, 364-386. doi:10.1177/1094428106291059
Moynahan, L. & Strømgren, B. (2005). Preliminary results of Aggression Replacement Training for Norwegian youth with aggressive behaviour and with a different diagnosis. Psychology, Crime and Law, 11, 411-419. doi:10.1080/10683160500256784
Ogden, T. (2003). The validity of teacher ratings of adolescents' social skills. Scandinavian Journal of Educational Research, 47, 63-76. doi:10.1080/00313830308605
Olsen, T. M. & Boutera, M. (2005). Kongsberg-ART (K-ART). I L. Moynahan, B. Strømgren & K. Gundersen (Red.), Erstatt aggresjonen. Aggression replacement training og positive atferds- og støttetiltak, (s. 220-236). Oslo: Universitetsforlaget.
Rausch, J. R., Maxwell, S. E. & Kelley, K. (2003). Analytic methods for questions pertaining to a randomized pretest, posttest, follow-up design. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 32, 467-486. doi:10.1207/S15374424JCCP3203_15
Skogen, J. C. & Torvik, F. A. (2013). Atferdsforstyrrelser blant barn og unge i Norge: Beregnet forekomst og bruk av hjelpetiltak. Folkehelseinstituttet rapport 4. Nedlastet fra: https://www.fhi.no/globalassets/migrering/dokumenter/pdf/rapport-20134-pdf.pdf
Stamnes, J. H. & Moe, A. B. (2007). Aggression replacement training. Tidsskrift for norsk psykologforening, 44, 1019-1021.
Strømgren, B., Gundersen, K. & Moynahan, l. (2005). Hvorfor aggresjonserstatningstrening (ART)? I L. Moynahan, B. Strømgren & K. Gundersen (Red.), Erstatt aggresjonen. Aggression replacement training og positive atferds- og støttetiltak (s. 17-23). Oslo: Universitetsforlaget.
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2017 Lene-Mari P. Rasmussen, Henriette K. Strøm
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.