Tilfredshet og fremtidsplaner blant nyutdannede sykepleiere ett år etter endt utdanning
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.6673Emneord (Nøkkelord):
nyutdannet, sykepleier, tilfredshet, turnover, frafall, videreutdanningSammendrag
Hensikt: Å kartlegge faktorer som påvirker nyutdannede sykepleieres tilfredshet og videre yrkesplaner. Metode: Elektronisk spørreundersøkelse våren 2018. Resultat: 129 (36%) av 360 inviterte sykpleiere uteksaminerte våren 2017 deltok. Flertallet var tilfredse med yrkesvalget, oppfattet seg som sykepleiere og planla videreutdanning. En fjerdedel planla å slutte i stillingen. En femtedel vurderte å bytte yrke. Høy tilfredshet korrelerte med et faglig stimulerende arbeidsmiljø, mulighet til å yte sykepleie i samsvar med egne verdier og lav sannsynlighet for å bytte stillingen og yrke. Selvstendig ansvar og et støttende arbeidsmiljø, tilbakemelding på arbeidet og høy stillingsbrøk korrelerte med høy faglig selvtillit. Deltidsstilling økte sannsynligheten for turnover. Konklusjon: Nyutdannede vektlegger muligheter for fagutvikling og kvalitet i arbeidet, og har lav terskel for å slutte i stilling og yrke når forventninger ikke innfris. Det er behov for mer kunnskap om hvordan forventninger og faglige verdier påvirker integrering i yrkesrollen for å forebygge tendens til høy turnover og tidlig frafall.
Statistikk
Referanser
Benner, P. (1984). From Novice to Expert. Addison-Wesley publ. Company, Ca
Bennet, L.L., Grimsley, A., Grimsley, L. & Rodd, J. (2017). The Gap between Nursing Education and clinical Skills. The ABNF Journal, the official journal of the Association of Black Nursing faculty INC, 28(4), 96-102. http://www.tuckerpub.com/
Bjerkvik, L.K. (1998). Den nyutdannede sykepleier, en beskrivende studie av behovet for faglig kompetanse og tilhørighet. Universitetet i Oslo/UiO. Institutt for sykepleie/ISV; Publikasjonsserie 4/1998.
Bjerkvik, L.K., Tschudi-Madsen, C. & Valeberg, B.T. (2022). Nyutdannet sykepleier, - forventninger og utfordringer i møte med yrkesrollen. Nordisk tidsskrift for helseforskning. 18(1). https://doi.org/10.7557/14.5744
Bjerkvik, L.K. & Valeberg, B.T. Forberedt for yrkesrollen? – egenvurdert kompetanse blant nyutdannede sykepleiere. Tidsskrift for Nordisk Sygeplejeforskning. http://dx.doi.org./10.18261/issn.1892-2686-202103.05
Boamah, S.A., Read, E.A. & Laschinger, H.K.S. (2017). Factors influencing new graduate nurse burnout development, job satisfaction and patient care quality: a time-lagged study. Journal of Advanced Nursing, 73(5), 1182–1195. https://doi.org/10.1111/jan.13215
Bratt, C. & Gautun, H. (2018). Should I stay or should I go? Nurses’ wishes to leave nursing homes and home nursing. Journal of Nursing Management, 26, 1074-1082. https://doi.org/10.1111/jonm.12639
Craft J., Christensen M., Wirihana L., Bakon, J., Barr, J. & Tsai, L. (2017). An Integrative review of absenteeism in newly graduated nurses. Nursing Management, 24(7), 37-42. https://doi.org./10.7748/nm.2017.el587
DiMattio, M.J.K. & Hudacek, D.S. (2020). Educating generation Z: Psychosocial dimensions of the clinical learning environment thar predict student satisfaction. Nurse Education in Practice, (49): 102901. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102901
Duchscher, J.E.B. (2009). Transition shock: the initial stage of role adaption for newly graduated Registered Nurses. Journal of Advanced Nursing, 65(5), 1103-1113. https://doi.org./10.1111/j.1365-2648.2008.04898.x
Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning. (2019). Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning (LOV-2005-04-01-153-2.§). https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-412
Gautun, H. (2020). En utvikling som må snus. Bemanning og kompetanse i sykehjem og hjemmesykepleie. NOVA-Rapport 14. http://hdl.handle.net/20.500.12199/6417
Halpin, Y., Terry, L.M. & Curzio, J. A. (2017). A longitudinal, mixed method investigation of newly qualified nurses’ workplace stressors and stress experiences during transition. Journal of Advanced Nursing, 73(11), 2577-2586. https://doi.org./10.1011/jan.13344
Hegney, D., Chamberlain, D., Harvey, C., Sobolewska, A., Knight, B. &
Garrahy, A. (2019). From incomer to insider: The development of the TRANSPEC model - A systematic review of factors influencing the effective rapid and early career transition. PLOS ONE 14(5), Artikkel e0216121. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0216121
Helsedirektoratet.no. (2021). Behovet for sykepleiere med bred klinisk kompetanse i sykehus – Faglige og tjenestemessige behov. Behovet for sykepleiere med klinisk breddekompetanse i sykehus – Faglige og tjenestemessige behov - Helsedirektoratet
Hjemås, G., Holmøy, E. & Haugstveit, F. (2019). Fremskrivninger av etterspørselen etter arbeidskraft i helse- og omsorg mot 2060. (SSB Rapport 12). Statistisk sentralbyrå. Fremskrivninger av etterspørselen etter arbeidskraft i helse- og omsorg mot 2060 (unit.no)
Hussein, R., Everett, B., Ramjan, L M., Hu, W. & Salamonson, Y. (2017). New Graduate nurses’ experiences in a clinical specialty: a follow up study of newcomer perceptions of transitional support. BMC Nursing Open. DOI 10.1186/s12912-017-0236-0 New graduate nurses’ experiences in a clinical specialty: a follow up study of newcomer perceptions of transitional support (biomedcentral.com)
IBM/International Business Machines Corporation. SPSS Statistics version 27. https://www.ibm.com
Kenny, P., Reeve, R. & Hall, B. (2016). Satisfaction with nursing education, job satisfaction, and work intentions of new graduate nurses. Nurse Education Today, 36(1), 230-235. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.10.023
Kim, E.-Y. & Yeo, J.H. (2021). Transition shock and job satisfaction changes among newly graduated nurses in their first year of work: A prospective longitudinal study. Journal of Nursing Management, 29, 29451-458. http://doi.org./10.1111/jonm.13164
Kramer, M. (1974). Reality Shock. Why Nurses leave Nursing. Saint Louis: Mosby Company.
Kuokkanen, L., Leino-Kilpi, H., Numminen, O., Isoaho, H., Flinkman, M. & Meretoja, R. (2016). Newly graduated nurses’ empowerment regarding professional competence and other work-related factors. BMC Nursing, 15(22). https://doi.org/10.1186/s12912-016-0143-9
Kyllingstad, L. & Kristoffersen, M. (2022). Nyutdannede sykepleieres tanker om egen fremtid i sykepleieryrket. Nordisk sygeplejeforskning, 12(4), 1-14. https://doi.org/10.18261/nsf.12.4.5
Liang, H.-F., Lin, C.-C. & Wu, K.-M. (2018). Breaking through the dilemma of whether to continue nursing: Newly graduated nurses' experiences of work challenges. Nurse Education Today (67), 72-76. https://doi.org/1016/j.nedt.2018.04.025
Moland, L. E. (2015). Større stillinger og bedre drift. Evaluering av programmet for Ufrivillig deltid. (Fafo-Rapport 25) Forskningsstiftelsen Fafo. 20430.pdf (fafo.no)
Murrey, M., Sundin, D. & Cope, V. (2019). Benner’s model and Duchscher’s theory: Providing the framework for understanding new nurse’ transition to practice. Nurse Education in Practice (34):199-203. https://doi.org./10.1016/j.nepr.2018.12.003
Ngotngamwong, R. (2020). I study of Millenil Job Satisfaction and Retention. Human behavior, development and Society, 21(3). (PDF) A Study of Millennial Job Satisfaction and Retention (researchgate.net)
Numminen, O., Leino-Kilpi, H., Isiah, A-N. & Meretoja, R. (2015). Newly graduated nurses’ occupational commitment and its associations with professional competence and work-related factors. Journal of Clinical Nursing, 25, 117–126. https://doi.org/10.1111/jocn.13005
Odland, L.-H., Sneltvedt, T. & Sørlie, V. (2014). Responsible but unprepared: Experiences of newly educated nurses in hospital care. Nurse Education in Practice, 14, 538-543. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2014.05.005
Ortiz, J. (2016). New graduate nurses' experiences about lack of professional confidence. Nurse Education in Practice, 19, 19-24. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2016.04.001
Pasila, K., Elo, S. & Kääriäinen, M. (2017). Newly graduated nurses’ orientation experiences: A systematic review of qualitative studies. International Journal of Nursing Studies, 71, 17-27. http://doi.org./10.1016/j.ijnurstu.201702.021
Polit, D.F. & Beck, C.T. (2018). Essentials in Nursing Research, Appraising Evidence for Nursing Practice. 9.utg.. Philadelphia: Wolters Kluwer/ Lippincott Williams & Wilkins.
Rammeplan for sykepleierutdanning. (2008). Forskrift til rammeplan for sykepleierutdanningen. Kunnskapsdepartementet. http://docplayer.me/144143-Rammeplan-for-sykepleierutdanning.html
Regjerningen.no. Rekordmange har søkt seg til høyere utdanning. Pressemelding 23.04.2021. Rekordmange har søkt seg til høyere utdanning - regjeringen.no
Riksrevisjonen.no. (2019). Riksrevisjonens undersøkelse av bemanningsutfordringer i helseforetakene. Del av Dokument 3:2 2019-2020. Store utfordringer med å rekruttere og beholde helsepersonell (riksrevisjonen.no)
Skjøstad, O., Hjemås, G. & Beyrer, S. (2017). 1 av 5 nyutdanna sykepleiere jobber ikke i helsetjenesten. SSB. https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/1-av-5nyutdannasykepleiere-jobber-ikke-i-helsetjenesten
Skjøstad, O., Beyrer, S., Hansen & Hjemås, G. (2019). Sykepleieres arbeidssted og nyutdannede sykepleieres tilknytning til arbeidslivet. Statistisk Sentralbyrå. Rapport 4. Sykepleieres arbeidssted ognyutdannede sykepleieres tilknytning til arbeidslivet (ssb.no)
Skovlund, E. (2017). Når bør man velge ikke-parametrisk metode. Tidsskriftet den Norske Legeforening, 16(9). https://doi.org./10.4045/tidsskr.17.0219
Stam, L.M.P., Laschinger, H.K.S., Regan, S., Wong, C.A. (2015). The influence of personal and workplace resources on new graduate nurses’ job satisfaction. Journal of Nursing Management 23, 190-199. https://doi.org/10.1111/jonm.12113
ten Hoeve, Y., Brouwer, J. & Kunnen, S. (2020). Turnover prevention: the direct and indirect association between organizational job stressors, negative emotional and professional commitment in novice nurses. Journal of Advanced Nursing, 76, 836-845. https://doi.org/10.1111/jan.14281
World Health Organization/WHO, 2020. States of the world’s nursing 2020: investing in education, jobs and leadership. State of the world's nursing 2020: investing in education, jobs and leadership (who.int)
World Health Organization/WHO, 2022. WorkforceFactsheets/Details/Nursing and Midwifery. Nursing and midwifery (who.int)
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Liv Karin Bjerkvik, Berit Taraldsen Valeberg
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.