Tilfredshet og fremtidsplaner blant nyutdannede sykepleiere ett år etter endt utdanning

Forfattere

  • Liv Karin Bjerkvik OsloMet- Storbyuniversitetet
  • Berit Taraldsen Valeberg Oslo Met- Storbyuniversitetet

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.6673

Emneord (Nøkkelord):

nyutdannet, sykepleier, tilfredshet, turnover, frafall, videreutdanning

Sammendrag

Hensikt:  Å kartlegge faktorer som påvirker nyutdannede sykepleieres tilfredshet og videre yrkesplaner. Metode: Elektronisk spørreundersøkelse våren 2018. Resultat: 129 (36%) av 360 inviterte sykpleiere uteksaminerte våren 2017 deltok. Flertallet var tilfredse med yrkesvalget, oppfattet seg som sykepleiere og planla videreutdanning. En fjerdedel planla å slutte i stillingen. En femtedel vurderte å bytte yrke. Høy tilfredshet korrelerte med et faglig stimulerende arbeidsmiljø, mulighet til å yte sykepleie i samsvar med egne verdier og lav sannsynlighet for å bytte stillingen og yrke. Selvstendig ansvar og et støttende arbeidsmiljø, tilbakemelding på arbeidet og høy stillingsbrøk korrelerte med høy faglig selvtillit. Deltidsstilling økte sannsynligheten for turnover. Konklusjon: Nyutdannede vektlegger muligheter for fagutvikling og kvalitet i arbeidet, og har lav terskel for å slutte i stilling og yrke når forventninger ikke innfris. Det er behov for mer kunnskap om hvordan forventninger og faglige verdier påvirker integrering i yrkesrollen for å forebygge tendens til høy turnover og tidlig frafall.

Statistikk

Laster statistikk…

Forfatterbiografier

Liv Karin Bjerkvik, OsloMet- Storbyuniversitetet

Førstelektor, Fakultetet for helsevitenskap, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid

Berit Taraldsen Valeberg, Oslo Met- Storbyuniversitetet

Professor, Fakultetet for helsevitenskap, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid
Professor 2, Institutt for sykepleie og helsevitenskap, UNS/Universitetet i Sørøst-Norge, Vestfold

Referanser

Benner, P. (1984). From Novice to Expert. Addison-Wesley publ. Company, Ca

Bennet, L.L., Grimsley, A., Grimsley, L. & Rodd, J. (2017). The Gap between Nursing Education and clinical Skills. The ABNF Journal, the official journal of the Association of Black Nursing faculty INC, 28(4), 96-102. http://www.tuckerpub.com/

Bjerkvik, L.K. (1998). Den nyutdannede sykepleier, en beskrivende studie av behovet for faglig kompetanse og tilhørighet. Universitetet i Oslo/UiO. Institutt for sykepleie/ISV; Publikasjonsserie 4/1998.

Bjerkvik, L.K., Tschudi-Madsen, C. & Valeberg, B.T. (2022). Nyutdannet sykepleier, - forventninger og utfordringer i møte med yrkesrollen. Nordisk tidsskrift for helseforskning. 18(1). https://doi.org/10.7557/14.5744

Bjerkvik, L.K. & Valeberg, B.T. Forberedt for yrkesrollen? – egenvurdert kompetanse blant nyutdannede sykepleiere. Tidsskrift for Nordisk Sygeplejeforskning. http://dx.doi.org./10.18261/issn.1892-2686-202103.05

Boamah, S.A., Read, E.A. & Laschinger, H.K.S. (2017). Factors influencing new graduate nurse burnout development, job satisfaction and patient care quality: a time-lagged study. Journal of Advanced Nursing, 73(5), 1182–1195. https://doi.org/10.1111/jan.13215

Bratt, C. & Gautun, H. (2018). Should I stay or should I go? Nurses’ wishes to leave nursing homes and home nursing. Journal of Nursing Management, 26, 1074-1082. https://doi.org/10.1111/jonm.12639

Craft J., Christensen M., Wirihana L., Bakon, J., Barr, J. & Tsai, L. (2017). An Integrative review of absenteeism in newly graduated nurses. Nursing Management, 24(7), 37-42. https://doi.org./10.7748/nm.2017.el587

DiMattio, M.J.K. & Hudacek, D.S. (2020). Educating generation Z: Psychosocial dimensions of the clinical learning environment thar predict student satisfaction. Nurse Education in Practice, (49): 102901. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102901

Duchscher, J.E.B. (2009). Transition shock: the initial stage of role adaption for newly graduated Registered Nurses. Journal of Advanced Nursing, 65(5), 1103-1113. https://doi.org./10.1111/j.1365-2648.2008.04898.x

Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning. (2019). Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning (LOV-2005-04-01-153-2.§). https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-412

Gautun, H. (2020). En utvikling som må snus. Bemanning og kompetanse i sykehjem og hjemmesykepleie. NOVA-Rapport 14. http://hdl.handle.net/20.500.12199/6417

Halpin, Y., Terry, L.M. & Curzio, J. A. (2017). A longitudinal, mixed method investigation of newly qualified nurses’ workplace stressors and stress experiences during transition. Journal of Advanced Nursing, 73(11), 2577-2586. https://doi.org./10.1011/jan.13344

Hegney, D., Chamberlain, D., Harvey, C., Sobolewska, A., Knight, B. &

Garrahy, A. (2019). From incomer to insider: The development of the TRANSPEC model - A systematic review of factors influencing the effective rapid and early career transition. PLOS ONE 14(5), Artikkel e0216121. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0216121

Helsedirektoratet.no. (2021). Behovet for sykepleiere med bred klinisk kompetanse i sykehus – Faglige og tjenestemessige behov. Behovet for sykepleiere med klinisk breddekompetanse i sykehus – Faglige og tjenestemessige behov - Helsedirektoratet

Hjemås, G., Holmøy, E. & Haugstveit, F. (2019). Fremskrivninger av etterspørselen etter arbeidskraft i helse- og omsorg mot 2060. (SSB Rapport 12). Statistisk sentralbyrå. Fremskrivninger av etterspørselen etter arbeidskraft i helse- og omsorg mot 2060 (unit.no)

Hussein, R., Everett, B., Ramjan, L M., Hu, W. & Salamonson, Y. (2017). New Graduate nurses’ experiences in a clinical specialty: a follow up study of newcomer perceptions of transitional support. BMC Nursing Open. DOI 10.1186/s12912-017-0236-0 New graduate nurses’ experiences in a clinical specialty: a follow up study of newcomer perceptions of transitional support (biomedcentral.com)

IBM/International Business Machines Corporation. SPSS Statistics version 27. https://www.ibm.com

Kenny, P., Reeve, R. & Hall, B. (2016). Satisfaction with nursing education, job satisfaction, and work intentions of new graduate nurses. Nurse Education Today, 36(1), 230-235. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.10.023

Kim, E.-Y. & Yeo, J.H. (2021). Transition shock and job satisfaction changes among newly graduated nurses in their first year of work: A prospective longitudinal study. Journal of Nursing Management, 29, 29451-458. http://doi.org./10.1111/jonm.13164

Kramer, M. (1974). Reality Shock. Why Nurses leave Nursing. Saint Louis: Mosby Company.

Kuokkanen, L., Leino-Kilpi, H., Numminen, O., Isoaho, H., Flinkman, M. & Meretoja, R. (2016). Newly graduated nurses’ empowerment regarding professional competence and other work-related factors. BMC Nursing, 15(22). https://doi.org/10.1186/s12912-016-0143-9

Kyllingstad, L. & Kristoffersen, M. (2022). Nyutdannede sykepleieres tanker om egen fremtid i sykepleieryrket. Nordisk sygeplejeforskning, 12(4), 1-14. https://doi.org/10.18261/nsf.12.4.5

Liang, H.-F., Lin, C.-C. & Wu, K.-M. (2018). Breaking through the dilemma of whether to continue nursing: Newly graduated nurses' experiences of work challenges. Nurse Education Today (67), 72-76. https://doi.org/1016/j.nedt.2018.04.025

Moland, L. E. (2015). Større stillinger og bedre drift. Evaluering av programmet for Ufrivillig deltid. (Fafo-Rapport 25) Forskningsstiftelsen Fafo. 20430.pdf (fafo.no)

Murrey, M., Sundin, D. & Cope, V. (2019). Benner’s model and Duchscher’s theory: Providing the framework for understanding new nurse’ transition to practice. Nurse Education in Practice (34):199-203. https://doi.org./10.1016/j.nepr.2018.12.003

Ngotngamwong, R. (2020). I study of Millenil Job Satisfaction and Retention. Human behavior, development and Society, 21(3). (PDF) A Study of Millennial Job Satisfaction and Retention (researchgate.net)

Numminen, O., Leino-Kilpi, H., Isiah, A-N. & Meretoja, R. (2015). Newly graduated nurses’ occupational commitment and its associations with professional competence and work-related factors. Journal of Clinical Nursing, 25, 117–126. https://doi.org/10.1111/jocn.13005

Odland, L.-H., Sneltvedt, T. & Sørlie, V. (2014). Responsible but unprepared: Experiences of newly educated nurses in hospital care. Nurse Education in Practice, 14, 538-543. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2014.05.005

Ortiz, J. (2016). New graduate nurses' experiences about lack of professional confidence. Nurse Education in Practice, 19, 19-24. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2016.04.001

Pasila, K., Elo, S. & Kääriäinen, M. (2017). Newly graduated nurses’ orientation experiences: A systematic review of qualitative studies. International Journal of Nursing Studies, 71, 17-27. http://doi.org./10.1016/j.ijnurstu.201702.021

Polit, D.F. & Beck, C.T. (2018). Essentials in Nursing Research, Appraising Evidence for Nursing Practice. 9.utg.. Philadelphia: Wolters Kluwer/ Lippincott Williams & Wilkins.

Rammeplan for sykepleierutdanning. (2008). Forskrift til rammeplan for sykepleierutdanningen. Kunnskapsdepartementet. http://docplayer.me/144143-Rammeplan-for-sykepleierutdanning.html

Regjerningen.no. Rekordmange har søkt seg til høyere utdanning. Pressemelding 23.04.2021. Rekordmange har søkt seg til høyere utdanning - regjeringen.no

Riksrevisjonen.no. (2019). Riksrevisjonens undersøkelse av bemanningsutfordringer i helseforetakene. Del av Dokument 3:2 2019-2020. Store utfordringer med å rekruttere og beholde helsepersonell (riksrevisjonen.no)

Skjøstad, O., Hjemås, G. & Beyrer, S. (2017). 1 av 5 nyutdanna sykepleiere jobber ikke i helsetjenesten. SSB. https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/1-av-5nyutdannasykepleiere-jobber-ikke-i-helsetjenesten

Skjøstad, O., Beyrer, S., Hansen & Hjemås, G. (2019). Sykepleieres arbeidssted og nyutdannede sykepleieres tilknytning til arbeidslivet. Statistisk Sentralbyrå. Rapport 4. Sykepleieres arbeidssted ognyutdannede sykepleieres tilknytning til arbeidslivet (ssb.no)

Skovlund, E. (2017). Når bør man velge ikke-parametrisk metode. Tidsskriftet den Norske Legeforening, 16(9). https://doi.org./10.4045/tidsskr.17.0219

Stam, L.M.P., Laschinger, H.K.S., Regan, S., Wong, C.A. (2015). The influence of personal and workplace resources on new graduate nurses’ job satisfaction. Journal of Nursing Management 23, 190-199. https://doi.org/10.1111/jonm.12113

ten Hoeve, Y., Brouwer, J. & Kunnen, S. (2020). Turnover prevention: the direct and indirect association between organizational job stressors, negative emotional and professional commitment in novice nurses. Journal of Advanced Nursing, 76, 836-845. https://doi.org/10.1111/jan.14281

World Health Organization/WHO, 2020. States of the world’s nursing 2020: investing in education, jobs and leadership. State of the world's nursing 2020: investing in education, jobs and leadership (who.int)

World Health Organization/WHO, 2022. WorkforceFactsheets/Details/Nursing and Midwifery. Nursing and midwifery (who.int)

Nedlastinger

Publisert

22.05.2023

Hvordan referere

Bjerkvik, L. K., & Valeberg, B. T. (2023). Tilfredshet og fremtidsplaner blant nyutdannede sykepleiere ett år etter endt utdanning . Nordisk tidsskrift for helseforskning, 19(1). https://doi.org/10.7557/14.6673

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler

Mest leste artikler av samme forfatter(e)