Arbeidsmiljøets betydning for sykepleierstudenters valg av arbeidsgiver
En kvalitativ studie med søkelys på rekruttering av sykepleiere til kommunale helse- og omsorgstjenester
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.6751Emneord (Nøkkelord):
Sykepleierstudent, arbeidsmiljø, kommunehelsetjenesten, rekrutteringSammendrag
Det er behov for at flere sykepleiere vil jobbe i kommunehelsetjenesten. En
spørreundersøkelse blant tredjeårsstudenter fra et årskull i bachelorprogram sykepleie (n=101) synliggjorde arbeidsmiljø som den viktigste faktoren for valg av arbeidsgiver som nyutdannede sykepleiere. Denne artikkelen omhandler en oppfølgingsstudie, hvor hensikten var å få økt innsikt i hva sykepleierstudenter forbinder med et godt arbeidsmiljø. Studien hadde et kvalitativt design, med semistrukturerte individuelle intervjuer av 15 studenter rekruttert fra samme kull som spørreundersøkelsen. Datamaterialet ble analysert tematisk, og vi fant at
studentene beskrev et godt arbeidsmiljø som spennende, støttende og levelig. Funnene indikerer at tilrettelegging for et godt arbeidsmiljø for sykepleierstudenter i praksis og nyutdannede sykepleiere kan ha betydning for rekrutteringen til kommunale helse- og omsorgstjenester.
Statistikk
Referanser
Abdullah, K. L., & Chan, C. M. (2018). A systematic review of qualitative studies exploring peer learning experiences of undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 71, 185-192. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.09.018
Abrahamsen, B. (2019). A longitudinal study of nurses' career choices: The importance of career expectations on employment in care of older people. Journal of Advanced Nursing, 75(2), 348-356. https://doi.org/10.1111/jan.13847
Adel, E., Lofmark, A., Palsson, Y., Martensson, G., Engstrom, M., & Lindberg, M. (2021). Health-promoting and -impeding aspects of using peer-learning during clinical practice education: A qualitative study. Nurse Education in Practice, 55, 103169. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103169
Arbeidsmiljøportalen. (u.å.). Fakta om arbeidsmiljøet på sykehjem. https://www.arbeidsmiljoportalen.no/bransje/sykehjem/fakta-om-bransjen
Bing-Jonsson, P. C., Foss, C., & Bjørk, I. T. (2015). The competence gap in community care: Imbalance between expected and actual nursing staff competence. Nordic Journal of Nursing Research, 36(1), 27-37. https://doi.org/10.1177/0107408315601814
Bjerkvik, L. K., Tschudi-Madsen, C., & Valeberg, B. T. (2022). Nyutdannet sykepleier, - forventninger og utfordringer i møte med yrkesrollen. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 18(1). https://doi.org/10.7557/14.5744
Bloomfield, J. G., Gordon, C. J., Williams, A. M., & Aggar, C. (2015). Nursing students' intentions to enter primary health care as a career option: Findings from a national survey. Collegian, 22(2), 161-167. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2015.02.001
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589-597. https://doi.org/10.1080/2159676x.2019.1628806
Braun, V., Clarke, V., Hayfield, N., & Terry, G. (2019). Thematic Analysis. In Liamputtong. P. (Ed.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences (pp. 843-860). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5251-4_103
Calma, K. R. B., Williams, A., McInnes, S., & Halcomb, E. (2021). New graduate employment in general practice: Perceptions of final-year nursing students. Nurse Education in Practice, 54, 103115. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103115
Drange, B. B. (2013). Utprøving av tospann som veiledningsmodell. Uniped, 36(3). https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.22725
#drømmejobben. (u.å.). Rekrutteringsstrategi KS Agder. https://uploads-ssl.webflow.com/5f822fc6ba29ac49dd7edb90/5faa681cbf1f8c0f7de0d57d_5ce7e537fc540b62066223c5_Rekrutteringsstrategi%20_dr%C3%B8mmejobben_KSAgder.pdf
Edwards, D., Hawker, C., Carrier, J., & Rees, C. (2015). A systematic review of the effectiveness of strategies and interventions to improve the transition from student to newly qualified nurse. International Journal of Nursing Studies, 52(7), 1254-1268. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2015.03.007
Europaparlaments- og rådsdirektiv. (2011). Europaparlaments- og rådsdirektiv 2005/35/EF av 7. september 2005 om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner. 2011/EØS/71/94. https://lovdata.no/static/NLX3/32005l0036.pdf
Faktabok om arbeidsmiljø og helse. (2018). STAMI-rapport, årgang 19, nr. 3. Statens arbeidsmiljøinstitutt. http://hdl.handle.net/11250/2558672
Faktabok om arbeidsmiljø og helse. (2021). STAMI-rapport, årgang 22, nr. 4. Statens arbeidsmiljøinstitutt. https://stami.no/content/uploads/2021/06/Faktabok-om-arbeidsmilj%C3%B8-og-helse-2021.pdf
Gautun, H. (2020). En utvikling som må snus. Bemanning og kompetanse i sykehjem og hjemmesykepleien (Rapport 2020/14). http://hdl.handle.net/20.500.12199/6417
Gundersen, E. D. (2021). Sluttrapport JOBBVINNER AGDER. Tilrettelegge for gode praksiserfaringer i kommunehelsetjenesten for første års sykepleierstudenter. https://www.ks.no/globalassets/jobbvinner/rapporter/Sluttrapport-Jobbvinner-Agder-2017-2020.pdf
Gundersen, E. D., Sandland, A. M., & Grythe, B. (2022). Tilrettelegge for en trygg start og utfordringer gjennom hele praksisperioden. Veileder for bruk i studentpraksis. Jobbvinner, KS. https://www.ks.no/globalassets/jobbvinner/211203-1-Veileder-Studenter-i-praksis-FINAL4.pdf
Hunt, G., Verstappen, A., Stewart, L., Kool, B., & Slark, J. (2020). Career interests of undergraduate nursing students: A ten-year longitudinal study. Nurse Education in Practice, 43, 102702. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102702
Haaland, F. H. (2019). Å knytte bånd. Rekruttering, utvelgelse og innfasing av nyansatte. Gyldendal Norsk Forlag AS.
Jarvinen, T., Eklof, N., & Salminen, L. (2018). Factors related to nursing students' readiness to enter working life - A scoping literature review. Nurse Education in Practice, 29, 191-199. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.01.010
Jentoft, N., Gundersen, E. D., & Hellang, Ø. (2021). Hvordan rekruttere nyutdannede sykepleiere? - praksis i studiet viser vei. En kartlegging av 3. års sykepleierstudenters holdninger til og ønsker om arbeidsgiver som ferdig utdannet sykepleier (14-2021 NORCE Samfunnsforskning). https://www.ks.no/regioner/ks-agder/hvordan-rekruttere-sykepleiere/
Kloster, T., Hoie, M., & Skar, R. (2007). Nursing students' career preferences: a Norwegian study. Journal of Advanced Nursing, 59(2), 155-162. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04276.x
Kramer, M., Brewer, B. B., & Maguire, P. (2013). Impact of healthy work environments on new graduate nurses' environmental reality shock. Western Journal of Nursing Research, 35(3), 348-383. https://doi.org/10.1177/0193945911403939
KS. (2021a). Kommunesektorens arbeidsgivermonitor 2021. https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/arbeidsgiverpolitikk/nyskapende-arbeidsgivere/Kommunesektorens-arbeidsgivermonitor-2021.pdf
KS. (2021b, 05.07.21). Styrk sykepleiekompetansen i din kommune med en trainee-stilling. https://www.ks.no/fagomrader/arbeidsgiverpolitikk/jobbvinner/artikler-fra-jobbvinner/trainee-sykepleiere/
KS. (u.å.). Tørn – Sammen om fremtidens helse og omsorg. https://www.ks.no/fagomrader/arbeidsgiverpolitikk/kompetanse-og-rekruttering/torn/
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3 ed.). Gyldendal Akademisk.
Mathisen, P. M. (2022). Fastleger på fastlønn! https://www.argumentagder.no/post/fastleger-p%C3%A5-fastloenn
Nilsen, L. (2017). – Ingen vil vise svakhet. Dagens Medisin. https://www.dagensmedisin.no/jobb-og-utdanning/ingen-vil-vise-svakhet/473733
NOU 2023:4. Tid for handling. Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/337fef958f2148bebd326f0749a1213d/no/pdfs/nou202320230004000dddpdfs.pdf
NTB, & Onsøien, O. G. (2022). Kjønnsgapet blant studiesøkere økte: Over 70 prosent kvinner som får studere medisin. Dagens Medisin. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/07/26/kjonnsgapet-blant-studiesokere-okte-litt--akademikerne-kaller-det-et-samfunnsproblem/
O'Brien, B. C., Harris, I. B., Beckman, T. J., Reed, D. A., & Cook, D. A. (2014). Standards for reporting qualitative research: a synthesis of recommendations. Academic Medicine, 89(9), 1245-1251. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000388
Oster, I., Munk, K. P., & Henriksen, J. (2019). Career dreams among health care students: I want to make a difference. Gerontology and Geriatrics Education, 40(3), 357-370. https://doi.org/10.1080/02701960.2017.1311881
Skorstad, E., Schultze, O., & Nilsen, D. Ø. E. (2015). Rett person på rett plass. Gyldendal akademiske.
STAMI. (2020). Hva er arbeidsmiljø? https://stami.no/hva-er-arbeidsmiljo/
St.meld. nr. 47 (2008-2009). Samhandlingsreformen. Rett behandling – på rett sted – til rett tid. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-47-2008-2009-/id567201/
Stone, R., Cooper, S., & Cant, R. (2013). The value of peer learning in undergraduate nursing education: a systematic review. ISRN Nursing, 2013, 930901. https://doi.org/10.1155/2013/930901
Thagaard, T. (2018). Systematikk og innlevelse: en innføring i kvalitative metoder (5. utg.) Fagbokforlaget.
Vae, K. J. U., Vae, K. J., Kvalevaag, H. K., & Löfmark, A. (2017). Nursing students’ perceptions of peer learning as a learning model in clinical practice and students’ learning through peer learning - an evaluation study. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 13(2). https://doi.org/10.7557/14.4218
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Ellen Dahl Gundersen, Nina Jentoft, Odd Joar Svensson , Øyvind Hellang
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.