Internasjonalt mangfold ved NTNU
Når forskjeller blir ulikhet
DOI:
https://doi.org/10.7557/5.5088Abstract
Det har lenge vært rettet mye oppmerksomhet mot kjønnsbalanse i akademia, og da særlig i toppstillinger. Andre ulikheter er mindre utforsket i norsk kontekst, samtidig som at økt internasjonalisering er et strategisk mål for de fleste norske universitetene. Fra tidligere forskning i andre kontekster og organisasjoner vet vi at forestillinger om rase, etnisitet og kjønn er avgjørende for hvem som inkluderes og ekskluderes fra organisasjoner og muligheter for makt. Hvordan spiller dette seg ut blant vitenskapelig ansatte på universitetene? Hva innebærer ”internasjonalt mangfold” i praksis for forskere, fagmiljø, og for universitetet som institusjon?
I denne presentasjonen vil vi formidle resultater fra et forskningsprosjekt gjennomført ved NTNU i perioden mai-november 2019. Prosjektet har som formål å utforske erfaringer med å håndtere ”internasjonalt mangfold” i den praktiske hverdagen på universitetet. Spørsmål som undersøkes dreier seg blant annet om tilhørighet og utenforskap som produseres gjennom språkpraksiser og sosiale fellesskap, samt likhet og forskjell som spenningsfelt i faglig arbeid. Det empiriske materialet består av kvalitative intervjuer med forskere med internasjonal bakgrunn, fordelt på forskjellige fagfelt og stillingskategorier, samt intervjuer med mottaksapparatet sentralt på universitetet og lokalt på instituttnivå.