Bachelorstudenters erfaringer med kvalitet i praksisstudier under koronapandemien

-en kvalitativ studie

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.6459

Emneord (Nøkkelord):

Covid-19, digitale intervjuer, helse- og sosialfaglige profesjoner, kvalitativ studie, praksisstudier, studentveiledning

Sammendrag

Koronapandemien aktualiserte utfordringer for gjennomføring av praksisstudier ved helse- og sosialfaglige profesjonsutdanninger på universiteter og høgskoler. Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke erfaringer studenter ved helse- og sosialfaglige bachelorutdanninger har med kvalitet i praksisstudier, under koronapandemien. Formålet med studien er å bidra til bevissthet rundt koronapandemiens konsekvenser for studentene og praksisstudiene deres, samt gi innsikt i hvordan lignende situasjoner kan håndteres i fremtiden. Studien har en kvalitativ tilnærming med et beskrivende design. Totalt åtte studenter delte sine erfaringer gjennom digitale intervjuer på Zoom. Funnene viser at studentenes erfaringer varierer og særlig tre temaer var fremtredende i analysen: studentene opplevde utydelige forutsetninger for praksisstudiene, de opplevde å få en endret studiehverdag og de opplevde varierende oppnåelse av læringsutbytte.

Statistikk

Laster statistikk…

Forfatterbiografier

Emilie Engan Bjørbu, OsloMet- Storbyuniversitetet

Fakultet for helsevitenskap, Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid

Gro Røkholt, OsloMet- Storbyuniversitetet

Fakultet for helsefag, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, Høgskolelektor

Ragnhild Flittie Onstad , OsloMet- Storbyuniversitetet

Fakultet for helsevitenskap, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, Førstelektor

Referanser

Antonovsky, A. (2012). Helsens mysterium – Den salutogene modellen. Gyldendal akademisk. (Opprinnelig utgitt 1987).

Bendixen, B., Hegg, R. M., Beisland, G. E., Sibbern, T., Brekke, D. G. & Snibsøer, A. K. (2021). HVL erstattet klinisk praksis med alternativt pedagogisk opplegg. Sykepleien, 109, e-86172. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2021.86172

Blomberg, K. & Baluyot, C. (2019). Vurdering av andreårsstudenter i hjemmebaserte tjenester - en utfordrende oppgave. I B. Christiansen., K. T. Jensen & K. Larsen (Red.), Vurdering av kompetanse i praksisstudier - en vitenskapelig antologi (s. 99-112). Gyldendal.

Christiansen, B. (2019). Introduksjon: Særpreg og utfordringer i vurdering av kompetanse i praksisstudier I B. Christiansen, K, T. Jensen. & K. Larsen (Red.), Vurdering av kompetanse i praksisstudier - En vitenskapelig antologi (s. 14-24). Gyldendal Akademisk.

Damsgaard, L. H. (2019). Studielivskvalitet – studenters erfaringer med og opplevelse av kvalitet i høyere utdanning: Mestring. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/10.9788215031354-2019

Dysthe, O. (2001). Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag.

Dziurka, M., Machul, M., Ozdoba, P., Obuchowska, A., Kotowski, M.,

Grzegorczyk, A., Pydyś, A. & Dobrowolska, B. (2022). Clinical Training during the COVID-19 Pandemic: Experiences of Nursing Students and Implications for Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2022, 19 (10), 6352. https://doi.org/10.3390/ijerph19106352

Ekman, S., Fladeby, N., Johansen, I., Hardeland, C. & Leonardsen Linqvist, A-C. (2019). Hvordan kan sykepleierstudenter få det bedre når de er i praksis? Sykepleien, 2019 (107), 74902. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2019.74902

Finstad, I. R. S. & Christiansen, B. (2019). Læresituasjoner og prosessvurdering i praksisstudier på sykehjem. I B. Christiansen., Toverud, K. J. & K. Larsen (Red.), Vurdering av kompetanse i praksisstudier - en vitenskapelig antologi (s. 86-98). Gyldendal.

Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger. (2017). Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger (FOR-2017-09-06-1353). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-09-06-1353

Godbold, R., Whiting, L., Adams, C., Naidu, Y. & Pattinson, N. (2021) The experiences of student nurses in a pandemic: A qualitative study. Nurse Education in Practice, 2021 (56), 103186-103186. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103186

Haugan, G., Aigeltinger, E. & Sørlie, V. (2012). Relasjonen til veileder betyr mye for sykepleierstudenter i sykehuspraksis. Sykepleien Forskning, 2012 (7), 152-158. https://doi.org/10.4220/sykepleienf2012.0083

Aukland, M., Gjerlaug, A. K., Skommesvik, S., Uppsata, S. E., Onstad, R. F., Tveiten, S. & Iversen, A. (2018). “Å jenke det til” Vitenskapelig ansattes forståelse av veiledning I praksisstudier I A. Iversen (Red.), Veiledning I høyere utdanning – en vitenskapelig antologi (s. 105-120). Fagbokforlaget.

Hegerstrøm, T. (2019). Det studentene skal bli gode til – Undervisernes kommentarer om praksis i høyere utdanning (NOKUT- rapport 6-2019). Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen. https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2019/hegerstrom_det-studentene-skal-bli-gode-pa_6-2019.pdf

Helse Sør-Øst. (2020). Regional veileder for organisering av praksisstudier ved koronaepidemien som gjelder for Helse Sør-Øst. https://www.helse-sorost.no/nyheter/praksisstudier-under-koronapandemien

Helseth, I. A., Lid, S. E., Kristiansen, E., Fetscher, E., Karlsen, H. J., Skeidsvoll, K. J. & Wiggen, K. S. (2019). Kvalitet i praksis - utfordringer og muligheter (16/2019). Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen. https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2019/kvalitet-i-praksis-utfordringer-og-muligheter_16-2019.pdf

Herberg, E. B. & Jóhannesdóttir, H. (2018). Kunnskap, læring og veiledning i praksis (2. utg.). Universitetsforlaget.

Johannesen, A., Tufte, P. A. & Christoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (5. utg.). Abstrakt forlag.

Johannesen, A., Onstad, R. F. & Tveiten, S. (2018). "Hun må jo reflektere sammen med meg" Et studentperspektiv på kvalitet i veiledning i praksisstudier I A. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning - En vitenskapelig antologi (s. 67-83). Fagbokforlaget.

Killén, K. (2017). Profesjonell utvikling og faglig veiledning - Et fellesfaglig perspektiv for helse-, sosiale og pedagogiske profesjoner (5. utg.). Gyldendal akademisk.

Kuliukas, L., Hauck, Y., Sweet, L., Vasilevski, V., Homer, C., Wynter, K. & Bradfield, Z. (2021). A cross sectional study of midwifery students’ experiences of COVID-19: Uncertainty and expendability. Nurse Education in Practice, 2021(51), 102988-102988. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.102988

Kunnskapsdepartementet. (2020, 18. mars). Midlertidig forskriftsendring for praksisstudier. [Pressemelding]. https://www.regjeringen.no/no/dokumentarkiv/regjeringen-solberg/aktuelt-regjeringen-solberg/kd/pressemeldinger/2020/regjeringen-endrer-reglene-for-praksis-i-hoyere-utdanning/id2693955/

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2018). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.

Kårstein, A. & Caspersen, J. (2014). Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang (NIFU rapport; 2014-16). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/280127

Levin, I. (2015). Sosialt arbeid som spenningsfelt. I T. Ellingsen, I. Tollisen., I. Levin., B. Berg & L. C. Kleppe (Red.), Sosialt arbeid - en grunnbok (s. 36-46). Universitetsforlaget.

Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag (4. utg.). Universitetsforlaget.

Melby, L., Thaulow, K., Lassemo, E. & Ose, O. S. (2020). Sykepleieres erfaringer med første fase av koronapandemien. (SINTEF- rapport 2020: 01213). SINTEF Digital. https://www.sintef.no/globalassets/sintefdigital/helse/sintef_endeligrapport_1des20.pdf

Meld. St. 13 (2011-2012). Utdanning for velferd. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-13-20112012/id672836/

Meld. St. 16 (2016-2017). Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 16 (2016–2017) - regjeringen.no

Meld. St. 16 (2020-2021). Utdanning for omstilling - økt arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-16-20202021/id2838171/

Meld. St. 19 (2018-2019). Folkehelsemeldinga - Det gode liv i eit trygt samfunn. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20182019/id2639770

Onstad, R. F., Nordhaug, M., Iversen, A., Skommesvik, S., Haukland, M., Uppsata, S. E. & Tveiten, S. (2018). Kvalitet i praksisveiledning - en vedvarende utfordring? Erfaringer fra praksisveiledere. I A. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning- en vitenskapelig antologi (s. 86-104). Fagbokforlaget.

OsloMet- Storbyuniversitetet. (2021, 9. mars). Rutine for bruk av Zoom i forskningsintervjuer. OsloMet. https://ansatt.oslomet.no/rutine-zoom-forskningsintervjuer

Regjeringen. (2020, 12. mars). Omfattende tiltak for å bekjempe koronaviruset. [Pressemelding]. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nyetiltak/id2693327/

Solberg, E., Hovedhaugen, E., Gulbrandsen, M., Scordato, L., Svartefoss, S. M. & Eide, T. (2021). Et akademisk annerledesår: Konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høyskoler (NIFU- rapport 2021:9). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. https://www.nifu.no/publications/1903811/

Solvoll, B-A. & Heggen, K. (2003). Læring i sykepleiepraksis. I I. T. Bjørk & M. S. Bjerknes (Red.), Å lære i praksis (s. 15-44). Universitetsforlaget.

Stensrud, S., Richardsen, R. K., Aars, M. & Riiser, K. (2021). Fysioterapistudenters bekymring for smitte under Covid-19 pandemien og opplevd utbytte av klinisk praksis - En tverrsnittstudie. Fysioterapeuten, 88 (5), 60-66. https://www.fysioterapeuten.no/covid-19-fagfellevurdert-studenter/fysioterapeutstudenters-bekymring-for-smitte-under-covid-19-pandemien-og-opplevd-utbytte-av-klinisk-praksis-en-tverrsnittstudie/134342

Susmarini, D., Sumarwati, M., Handayani, F. & Iskandar, A. (2022). Nursing Students’ Clinical Practice Experience during the COVID-19 Pandemic: A Qualitative Study. Macedonian Journal of Medical Sciences, 2022 (10), 176-181. https://doi.org/10.3889/oamjms.2022.8116

Thomassen, M. (2020). Sårbarhet og fellesskap I L. Rykkje & A. Austad (Red.), Eksistensielle begreper i helse- og sosialfaglig praksis (s. 22-38). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215035697-2020

Tveiten, S. & Boge, K. (2014). Hvorfor er ulike perspektiver på empowerment interessante som forskningsfelt, anvendelsesområder og praksiser? I S. Tveiten & K. Boge (Red.), Empowerment i helse, ledelse og pedagogikk- Nye perspektiver (s. 13-22). Gyldendal Akademisk.

Tveiten, S. (2019a). Helsepedagogikk: Pasient- og pårørendeopplæring. Fagbokforlaget.

Tveiten, S. (2019b). Veiledning - mer enn ord (5. utg.). Fagbokforlaget.

Universitets- og høyskolerådet. (2016). Kvalitet i praksisstudiene i helse- og sosialfaglig høyere utdanning: Sluttrapport (UHR sluttrapport). Universitets- og høgskolerådet. https://www.uhr.no/_f/p1/i0311e40a-4465-4a77-a3f3-565762627e15/2016-praksisprosjektet_sluttrapport.pdf

Uppsata, S. E., Iversen, A., Skommesvik, S., Nordhaug, M., Onstad Flittie, R., Haukland, M. & Tveiten, S. (2019). I en akseptert skvis mellom systemkrav og kvalitetskrav? Lederes perspektiv på kvalitet i praksisveiledning. I S. Tveiten & A. r. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning - En vitenskapelig antologi (s. 121-136). Fagbokforlaget.

World Medical Association. (2018). WMA Declaration of Helsiniki - Ethical principles for medical research involving human subjects. https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki-ethical-principles-for-medical-research-involving-human-subjects/

Aas. H. K. (2007). Utvikling av relasjonskompetanse - "Det er vanskelig å sette ord på det, men det ligger liksom i bakhodet ett eller annet sted" Nordisk sosialt arbeid, 27, 45-55. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3037-2007-01-04

Nedlastinger

Publisert

24.04.2023

Hvordan referere

Engan Bjørbu, E., Røkholt, G. ., & Flittie Onstad , R. . (2023). Bachelorstudenters erfaringer med kvalitet i praksisstudier under koronapandemien : -en kvalitativ studie. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 19(1). https://doi.org/10.7557/14.6459

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler