Studenterfaringer med veiledning og læring knyttet til deltagelse i et kvalitetsforbedringsprosjekt på sykehus med kunnskapsbasert praksis som arbeidsform, -en beskrivende og utforskende studie

  • Gro Røkholt Høgskolen i Oslo og Akershus
  • Liv-Signe Davidsen Akershus universitetssykehus HF
  • Heidi Ness Johnsen Akershus universitetssykehus HF
  • Alfhild Dihle OsloMet-Storbyuniversitetet
Emneord (Nøkkelord): evidence-based practice; focus group interviews; health care students; learning; supervision; clinical placement, kunnskapsbasert praksis; fokusgruppeintervju; helseprofesjonsstudenter; læring, veiledning; praksisstudier

Sammendrag

Student experiences with supervision and learning through participation in a quality improvement evidence-baced practice project in a hospital, -a descriptive and explorative study

A significant part of health care students’ education is provided through clinical placement supervised by practitioners with required education and experience. This study has been conducted to increase knowledge of students’ experiences with supervision and learning related to participation in a quality improvement project in a hospital using evidence-based practice tools. A descriptive and exploratory design with focus group interviews. Data was analysed using qualitative content analysis. Three main themes emerged: changed student role, understanding the importance of keeping professional knowledge updated and need for the facilitation of the clinical placement period. The study showed that supervision helped students become equals of their supervisors and part of the community of practice. The project contributed to students`' coping skills. Integrating evidence-based practice into practice taught students a method of professional knowledge updating and quality improvement.

Forfatterbiografier

Gro Røkholt, Høgskolen i Oslo og Akershus

Høgskolelektor

Fakultet helsefag

Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid

Liv-Signe Davidsen, Akershus universitetssykehus HF

Avdeling for kompetanse og utdanning

fysioterapeut, hovedfag i helsefag/fysioterapivitenskap, spesialrådgiver

Heidi Ness Johnsen, Akershus universitetssykehus HF

Avdeling for kompetanse og utdanning

sykepleier, master i sykepleievitenskap, spesialrådgiver

Alfhild Dihle, OsloMet-Storbyuniversitetet

Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid

anestesisykepleier, hovedfag i sykepleievitenskap, PhD, førsteamanuensis

Publisert
2020-01-28
Hvordan referere
RøkholtG., DavidsenL.-S., JohnsenH. N., & DihleA. (2020). Studenterfaringer med veiledning og læring knyttet til deltagelse i et kvalitetsforbedringsprosjekt på sykehus med kunnskapsbasert praksis som arbeidsform, -en beskrivende og utforskende studie . Nordisk Tidsskrift for Helseforskning, 16(1), 17. https://doi.org/10.7557/14.5171
Seksjon
Fagfellevurderte artikler