Videreutdanning i praksisveiledning med arbeidsstedet som læringsarena

En kvalitativ studie med fokusgrupper

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.7487

Emneord (Nøkkelord):

Veiledningskompetanse, praksisstudier, kvalitativ metode, bachelor i sykepleie, SVIP-modellen

Sammendrag

Sammendrag

Bakgrunn: Dagens og framtidens helsetjenester er avhengig av kompetente sykepleiere. Praksisveilederes veiledningskompetanse er avgjørende for studentenes utvikling og læring i praksisstudiene. Det synes imidlertid utfordrende for helsetjenestene å få tid og ressurser til å prioritere kompetanseutvikling i veiledning og motivere sykepleiere til å ta videreutdanning i praksisveiledning. Hensikt: Å få kunnskap om en ny pedagogisk modell for videreutdanning i praksisveiledning integrert i SVIP-modellen der arbeidsstedet er læringsarena. Metode: Kvalitativ metode med fokusgrupper. Resultat: En pedagogisk modell med arbeidsstedet som læringsarena og med tett kobling mellom å studere og praktisere praksisveiledning, kan fremme læring og bidra til at sykepleiere endrer sin praksis fra en hovedsakelig erfaringsbasert veiledningspraksis, mot en kunnskapsbasert veiledningspraksis. For å lykkes med modellen er det viktig med god planlegging og et godt samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt.  Konklusjon: En pedagogisk modell med arbeidsstedet som læringsarena kan bidra til økt interesse og motivasjon for kompetanseutvikling i praksisveiledning.

Statistikk

Laster statistikk…

Forfatterbiografier

  • Lene Elisabeth Blekken, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU

    Fakultet for medisin og helsevitenskap, Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, førsteamanuensis

  • Therese Antonsen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU

    Fakultet for medisin og helsevitenskap, Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, universitetslektor

  • Margret Gyda Wangen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU
    Fakultet for medisin og helsevitenskap, Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, høyskolelektor, (pensjonert) 
  • Cecilie Lund Murray, St Olavs hospital
    Klinikk for ortopedi, revmatologi og hudsykdommer, Ortopedisk avdeling, fagutviklingssykepleier
  • Tove Kristin Greaker, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU
    Fakultet for medisin og helsevitenskap, Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

Referanser

Bjerknes, M.S. & Christiansen, B. (2021). Praksisveiledning med helsefagstudenter (2.utg). Gyldendal

Bogsti, W.B., Solvik, E., Engelien R.I., Moen Ø.L., Nordhagen S.S. & Struksnes S. (2013). Styrket veiledning i sykepleierutdanningens praksisperioder. Vård i Norden 33(1), 56-60. http://doi:0.1177/010740831303300112

Bogsti, B.W., Nordhagen, S.S. & Struksnes, S. (2019). Kan SVIP-modellen bidra til å styrke vurderingskompetanse hos praksisveiledere? I: K.R. Larsen, B. Christensen, T.K. Jensen (Red.), Vurdering av kompetanse i praksisstudier. En vitenskapelig antologi (1.utg., s. 202-218). Gyldendal Norsk Forlag AS.

Ekman, S., Fladeby, N., Johansen, I., Hardeland, C. & Leonardsen, A-C., L. (2019). Hvordan kan sykepleierstudenter få det bedre når de er i praksis. Sykepleien 107(74902). http://doi.10.4220/Sykepleiens.2019.74902

European Council (2013). European Council Directive 2013/55/EU on the recognition of professional qualifications. Official Journal of the European Union (L354/132).

Foss, J.E., Steinseth, E.B., Steffenak, A.K.M. & Hov, R. (2021). Praksisveilederutdanning for sykepleiere og tannpleiere–Hvordan oppleves veilederrollen før og etter gjennomført utdanning? Uniped 44(1):31-42. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-01-04

Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning (2019). (LOV-2005-04-01-15-§3-2). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-412

Hardie, P., Darley, A., Langan, L., Lafferty, A., Jarvis, S. & Redmond, C. (2022). Interpersonal and communication skills development in general preceptorship education and training programmes: A scoping review. Nurse Education in Practice 65. http://doi:10.1016/j.nepr.2022.103482

Helsebiblioteket. (2024, 19. november). Kunnskapsbasert praksis. Kunnskapsbasertpraksis.no - Helsebiblioteket

Helseth, A.I., Lid, S.E., Kristiansen, E., Fetscher, E., Karlsen, H.J. & Skeidsvoll, K.J. (2019). Kvalitet i praksis–utfordringer og muligheter. Samlerapport basert på kartleggingsfasen av prosjektet Operasjon praksis 2018–2020. NOKUT. Rapport Nummer: 1892-1604

Henriksen, J., Espeland, K. & Blasko, E. (2018). Koordinerende praksisveileder på sykehus gir mer fornøyde studenter. Sykepleien 106(66106). http://doi:10.4220/Sykepleiens.2018.66106

Illeris, K. (2012). Læring. (1. utg). Gyldendal Akademisk.

Johannesen, A., Flitte, R. & Tveiten, S. (2018) "Hun må jo reflektere sammen med meg". I: S. Tveiten & A. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning. En vitenskapelig antologi. (1. utg., s. 67-85). Fagbokforlaget.

King, R., Tayler, B., Talpur, A., Jackson, C., Manley, K., Ashby, N., Tod, A., Ryan, T., Wood, E., Senek, M. & Robertson, S. (2021). Factors that optimise the impact of continuing professional development in nursing: A rapid evidence review. Nurse Education Today 98. http://doi:10.1016/l.nedt.2020.104652

Malterud, K. (2012). Fokusgrupper som forskningsmetode for medisin og helsefag (3. utg.). Universitetsforlaget.

Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag. (4 utg.). Universitetsforlaget.

Marufu, T.C., Collins, A., Vargas, L., Gillespie, L. & Almghairbi, D. (2021). Factors influencing retention among hospital nurses: systematic review. The British Journal of Nursing 30(5):302-8. http://doi:10.12968/bjon.2021.30.5.302

Meld. St. 16 (2020-2021). Utdanning for omstilling. Økt arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-16-20202021/id2838171/

Meld. St. 14 (2022-2023). Utsyn over kompetansebehovet i Norge. Kunnskapsdepartementet.https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-14-20222023/id2967608/

Mikkonen, K., Tomletto, M., Tuomikoski, A.-M., Kaucic, B.M., Riklikine, O., Vizcaya-Moreno, F., Pérez-Cañaveras, R.M., Filej, B., Baltinaita, G., Cicilini, G. & Kääriäinen, M. (2021). Mentors’ competence in mentoring nursing students in clinical practice: Detecting profiles to enchance mentoring practices. Nursing Open 9:593-603. http://doi:10.1002/nop2.1103

Nevalainen, M., Lunkka, N. & Suhonen,, M. (2018). Work-based learning in health care organizations experienced by nursing staff: A systematic review of qualitative studies. Nurse Education Practice 29: 21-29. http://doi:10.1016/j.nepr.2017.11.004

Pramila-Savukoski, S., Juntunen, J., Tuomikoski, A.-M., Kääriäinen, M., Tomletto, M., Kaucic, B.M., Filei, B., Riklikienr, O., Vizcaya-Moreno, M.F., Perez-Cañaveras, R., De Raeve, P. & Mikkonen, K. (2019). Mentors` self-assessed competence in mentoring nursing students in clinical practice: A systematic review of quantitative studies. Journal of Clinical Nursing 29:684-705. http://doi:10.1111/jocn.15127

Skagøy, B.S., Blindheim, K., Hunstad, I. & Dreyer, A. (2022). Utprøving av SVIP-modellen i praksisstudier i psykisk helsearbeid – en kvalitativ studie. Sykepleien forskning 90821:e-9082. http://doi:10.4220/Sykepleienf.2022.90821

Smith, L.C., Watson, H., Fair, L., Carter, G., Mackay, P., Lykens, K., Bracstock, J., Arnold, K. & Whalen, M. (2022). Evidence-based practices in developing and maintaing clinical nurse preceptors: An intergrative review. Nurse Education Today 117. http://doi:10.1016/j.nedt.2022.105468

Thidemann, I.-J., Sævareid, H.I. & Slettebø, Å. (2020). Hva bidrar til at sykepleiere utvikler sin kompetanse? Sykepleien 108(82269). http://doi:10.4220/Sykepleiens.2020.82269

Tong, A., Sainsbury, P. & Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research, (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. International Journal for Quality in Health Care 19(6):349-57. http://doi:10.1093/intqhc/mzm042

Tuomikoski, A.M., Ruotsalainen, H., Mikkonen, K., Miettunen, J., Juvonen, S. & Sivonen, P. (2020a). How mentoring education affects nurse mentors’ competence in mentoring students during clinical practice–A quasi‐experimental study. Scandinavian Journal of Caring Sciences 34(1):230-8. http://doi.10.1111/scs.12728

Tuomikosk, A.-M., Ruotsalainen, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2020b). Nurses' experiences of their competence at mentoring nursing students during clinical practice: a systematic review of qualitative studies. Nurse Education Today 85:104258. http://doi:10.1016/j.nedt.2019.104258

Tveiten, S. & Igland, O. (2020). Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning 15. http://doi:10.4220/Sykepleienf.2020.83026

Tveiten, S. &Røkholt, G. (2023). Å være veileder i "praksisvinden"- utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk 8. http://doi:10.15845/ntvp.v8i1.3498

Wangen, M.G., Eilertsen, M.-E. B., Askim, T., Thingnes, E.R., Solberg, H.S. & Granbo, R. (2021). Samarbeidet mellom utdanning og praksis i helseprofesjonsstudiene kan styrkes: Erfaringer fra utprøving av samarbeidsstillinger. Nordisk tidsskrift for helseforskning 17(2). http://doi:10.7557/14.5264

Nedlastinger

Publisert

04.11.2025

Utgave

Seksjon

Refereebedømte artikler

Hvordan referere

Blekken, L. E., Antonsen, T., Wangen, M. G., Murray, C. L., & Greaker, T. K. (2025). Videreutdanning i praksisveiledning med arbeidsstedet som læringsarena: En kvalitativ studie med fokusgrupper . Nordisk tidsskrift for helseforskning, 21(2). https://doi.org/10.7557/14.7487

Mest leste artikler av samme forfatter(e)