Videreutdanning i praksisveiledning med arbeidsstedet som læringsarena
En kvalitativ studie med fokusgrupper
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.7487Emneord (Nøkkelord):
Veiledningskompetanse, praksisstudier, kvalitativ metode, bachelor i sykepleie, SVIP-modellenSammendrag
SammendragBakgrunn: Dagens og framtidens helsetjenester er avhengig av kompetente sykepleiere. Praksisveilederes veiledningskompetanse er avgjørende for studentenes utvikling og læring i praksisstudiene. Det synes imidlertid utfordrende for helsetjenestene å få tid og ressurser til å prioritere kompetanseutvikling i veiledning og motivere sykepleiere til å ta videreutdanning i praksisveiledning. Hensikt: Å få kunnskap om en ny pedagogisk modell for videreutdanning i praksisveiledning integrert i SVIP-modellen der arbeidsstedet er læringsarena. Metode: Kvalitativ metode med fokusgrupper. Resultat: En pedagogisk modell med arbeidsstedet som læringsarena og med tett kobling mellom å studere og praktisere praksisveiledning, kan fremme læring og bidra til at sykepleiere endrer sin praksis fra en hovedsakelig erfaringsbasert veiledningspraksis, mot en kunnskapsbasert veiledningspraksis. For å lykkes med modellen er det viktig med god planlegging og et godt samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt. Konklusjon: En pedagogisk modell med arbeidsstedet som læringsarena kan bidra til økt interesse og motivasjon for kompetanseutvikling i praksisveiledning.
Statistikk
Referanser
Bjerknes, M.S. & Christiansen, B. (2021). Praksisveiledning med helsefagstudenter (2.utg). Gyldendal
Bogsti, W.B., Solvik, E., Engelien R.I., Moen Ø.L., Nordhagen S.S. & Struksnes S. (2013). Styrket veiledning i sykepleierutdanningens praksisperioder. Vård i Norden 33(1), 56-60. http://doi:0.1177/010740831303300112
Bogsti, B.W., Nordhagen, S.S. & Struksnes, S. (2019). Kan SVIP-modellen bidra til å styrke vurderingskompetanse hos praksisveiledere? I: K.R. Larsen, B. Christensen, T.K. Jensen (Red.), Vurdering av kompetanse i praksisstudier. En vitenskapelig antologi (1.utg., s. 202-218). Gyldendal Norsk Forlag AS.
Ekman, S., Fladeby, N., Johansen, I., Hardeland, C. & Leonardsen, A-C., L. (2019). Hvordan kan sykepleierstudenter få det bedre når de er i praksis. Sykepleien 107(74902). http://doi.10.4220/Sykepleiens.2019.74902
European Council (2013). European Council Directive 2013/55/EU on the recognition of professional qualifications. Official Journal of the European Union (L354/132).
Foss, J.E., Steinseth, E.B., Steffenak, A.K.M. & Hov, R. (2021). Praksisveilederutdanning for sykepleiere og tannpleiere–Hvordan oppleves veilederrollen før og etter gjennomført utdanning? Uniped 44(1):31-42. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-01-04
Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning (2019). (LOV-2005-04-01-15-§3-2). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-412
Hardie, P., Darley, A., Langan, L., Lafferty, A., Jarvis, S. & Redmond, C. (2022). Interpersonal and communication skills development in general preceptorship education and training programmes: A scoping review. Nurse Education in Practice 65. http://doi:10.1016/j.nepr.2022.103482
Helsebiblioteket. (2024, 19. november). Kunnskapsbasert praksis. Kunnskapsbasertpraksis.no - Helsebiblioteket
Helseth, A.I., Lid, S.E., Kristiansen, E., Fetscher, E., Karlsen, H.J. & Skeidsvoll, K.J. (2019). Kvalitet i praksis–utfordringer og muligheter. Samlerapport basert på kartleggingsfasen av prosjektet Operasjon praksis 2018–2020. NOKUT. Rapport Nummer: 1892-1604
Henriksen, J., Espeland, K. & Blasko, E. (2018). Koordinerende praksisveileder på sykehus gir mer fornøyde studenter. Sykepleien 106(66106). http://doi:10.4220/Sykepleiens.2018.66106
Illeris, K. (2012). Læring. (1. utg). Gyldendal Akademisk.
Johannesen, A., Flitte, R. & Tveiten, S. (2018) "Hun må jo reflektere sammen med meg". I: S. Tveiten & A. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning. En vitenskapelig antologi. (1. utg., s. 67-85). Fagbokforlaget.
King, R., Tayler, B., Talpur, A., Jackson, C., Manley, K., Ashby, N., Tod, A., Ryan, T., Wood, E., Senek, M. & Robertson, S. (2021). Factors that optimise the impact of continuing professional development in nursing: A rapid evidence review. Nurse Education Today 98. http://doi:10.1016/l.nedt.2020.104652
Malterud, K. (2012). Fokusgrupper som forskningsmetode for medisin og helsefag (3. utg.). Universitetsforlaget.
Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag. (4 utg.). Universitetsforlaget.
Marufu, T.C., Collins, A., Vargas, L., Gillespie, L. & Almghairbi, D. (2021). Factors influencing retention among hospital nurses: systematic review. The British Journal of Nursing 30(5):302-8. http://doi:10.12968/bjon.2021.30.5.302
Meld. St. 16 (2020-2021). Utdanning for omstilling. Økt arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-16-20202021/id2838171/
Meld. St. 14 (2022-2023). Utsyn over kompetansebehovet i Norge. Kunnskapsdepartementet.https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-14-20222023/id2967608/
Mikkonen, K., Tomletto, M., Tuomikoski, A.-M., Kaucic, B.M., Riklikine, O., Vizcaya-Moreno, F., Pérez-Cañaveras, R.M., Filej, B., Baltinaita, G., Cicilini, G. & Kääriäinen, M. (2021). Mentors’ competence in mentoring nursing students in clinical practice: Detecting profiles to enchance mentoring practices. Nursing Open 9:593-603. http://doi:10.1002/nop2.1103
Nevalainen, M., Lunkka, N. & Suhonen,, M. (2018). Work-based learning in health care organizations experienced by nursing staff: A systematic review of qualitative studies. Nurse Education Practice 29: 21-29. http://doi:10.1016/j.nepr.2017.11.004
Pramila-Savukoski, S., Juntunen, J., Tuomikoski, A.-M., Kääriäinen, M., Tomletto, M., Kaucic, B.M., Filei, B., Riklikienr, O., Vizcaya-Moreno, M.F., Perez-Cañaveras, R., De Raeve, P. & Mikkonen, K. (2019). Mentors` self-assessed competence in mentoring nursing students in clinical practice: A systematic review of quantitative studies. Journal of Clinical Nursing 29:684-705. http://doi:10.1111/jocn.15127
Skagøy, B.S., Blindheim, K., Hunstad, I. & Dreyer, A. (2022). Utprøving av SVIP-modellen i praksisstudier i psykisk helsearbeid – en kvalitativ studie. Sykepleien forskning 90821:e-9082. http://doi:10.4220/Sykepleienf.2022.90821
Smith, L.C., Watson, H., Fair, L., Carter, G., Mackay, P., Lykens, K., Bracstock, J., Arnold, K. & Whalen, M. (2022). Evidence-based practices in developing and maintaing clinical nurse preceptors: An intergrative review. Nurse Education Today 117. http://doi:10.1016/j.nedt.2022.105468
Thidemann, I.-J., Sævareid, H.I. & Slettebø, Å. (2020). Hva bidrar til at sykepleiere utvikler sin kompetanse? Sykepleien 108(82269). http://doi:10.4220/Sykepleiens.2020.82269
Tong, A., Sainsbury, P. & Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research, (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. International Journal for Quality in Health Care 19(6):349-57. http://doi:10.1093/intqhc/mzm042
Tuomikoski, A.M., Ruotsalainen, H., Mikkonen, K., Miettunen, J., Juvonen, S. & Sivonen, P. (2020a). How mentoring education affects nurse mentors’ competence in mentoring students during clinical practice–A quasi‐experimental study. Scandinavian Journal of Caring Sciences 34(1):230-8. http://doi.10.1111/scs.12728
Tuomikosk, A.-M., Ruotsalainen, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2020b). Nurses' experiences of their competence at mentoring nursing students during clinical practice: a systematic review of qualitative studies. Nurse Education Today 85:104258. http://doi:10.1016/j.nedt.2019.104258
Tveiten, S. & Igland, O. (2020). Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning 15. http://doi:10.4220/Sykepleienf.2020.83026
Tveiten, S. &Røkholt, G. (2023). Å være veileder i "praksisvinden"- utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk 8. http://doi:10.15845/ntvp.v8i1.3498
Wangen, M.G., Eilertsen, M.-E. B., Askim, T., Thingnes, E.R., Solberg, H.S. & Granbo, R. (2021). Samarbeidet mellom utdanning og praksis i helseprofesjonsstudiene kan styrkes: Erfaringer fra utprøving av samarbeidsstillinger. Nordisk tidsskrift for helseforskning 17(2). http://doi:10.7557/14.5264
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Lene Elisabeth Blekken, Therese Antonsen, Margret Gyda Wangen, Cecilie Lund Murray, Tove Kristin Greaker

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.