Sykepleieres erfaringer med innføring av sykepleiediagnoser
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.3482Emneord (Nøkkelord):
documentation, focus group interview, quality, qualitative study, dokumentasjon, kvalitet, fokusgruppeintervju, kvalitativ studieSammendrag
Nurses’ experiences with introduction of nursing diagnosesBackground: Studies have shown that use of nursing diagnoses can improve quality of documented assessments, quality of described interventions and outcomes, and that they facilitate communication and continuity between practitioners in the health care services. Collaboration between a hospital and a university college was established to study the implementation of nursing diagnoses. Purpose: This study intends to investigate the feasibility of the study and the experiences nurses in clinical practice have after an implementation of nursing diagnoses. Method: A focus group interview with six participants was conducted. The researchers’ experiences upon the intervention feasibility were logged as notes. Results: The participants found the intervention helpful and educational, but also frustrating. Nursing diagnoses seems to be useful in clinical work, but the intervention period may have been too short to achieve changes in the documentation work. Conclusion: There is need for further studies so that nursing documentation can be a good tool to support nurses in their working process.
Statistikk
Laster statistikk…
Nedlastinger
Publisert
17.06.2015
Hvordan referere
Nøst, T. H., Blekken, L. E., & André, B. (2015). Sykepleieres erfaringer med innføring av sykepleiediagnoser. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 11(1), 89–103. https://doi.org/10.7557/14.3482
Utgave
Seksjon
Fagfellevurderte artikler
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).