Måleegenskaper ved den norske versjonen av Kartlegging av traumeerfaringer og symptomer (KATES Barn)
DOI:
https://doi.org/10.21337/0070Emneord (Nøkkelord):
Traumer, Barn i skolealder, UngdomSammendrag
Beskrivelse: Kartlegging av traumeerfaringer og symptomer (KATES Barn) er et screeninginstrument for barn i alderen 7–17 år som gir foreløpig informasjon om mulig posttraumatisk stress. KATES Barn kommer i to deler; del 1 fanger opp traumatiske hendelser, og del 2 måler symptomer på posttraumatisk stress. Del 2 er delt opp i fire symptomkategorier tilpasset de diagnostiske endringene av traumediagnosen i DSM-5. KATES Barn er utviklet og validert av Sachser et al. (2017). Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress var involvert i utviklingen av skalaen og ansvarlig for den norske oversettelsen.
Litteratursøk: Litteratursøket resulterte i en norsk artikkel og en svensk hovedoppgave som inneholdt relevant psykometrisk informasjon og ga grunnlag for vurderingen.
Psykometri: Resultatene tyder på tilstrekkelig/god indre konsistens for de fire skalaene. I det svenske utvalget fant man også tilstrekkelig test-retest-reliabilitet for totalskåren. Konfirmerende faktoranalyse på et blandet utvalg med barn fra Norge, USA og Tyskland viste at faktorstrukturen var i henhold til DSM-5s firefaktorteori for posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Det ble også funnet støtte for konvergent validitet, og for konstruktvaliditet. De svenske normene gir begrenset informasjon om alder og geografi, og norske normer for testen mangler.
Konklusjon: Dokumentasjonsgrunnlaget er ikke tilstrekkelig til å konkludere sikkert om de psykometriske egenskapene til KATES Barn. Det trengs flere studier på skandinaviske utvalg, ikke minst normdata. Testen må derfor brukes med forsiktighet i Norge.
Referanser
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM–5): American Psychiatric Publishing, Inc.
Dävelid, I. & Ledin, S. (2019). Child and Adolescent Trauma Screen (CATS): En psykometrisk studie i svensk normgrupp (psykologexamensuppsats). Linköpings universitet. http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1325540&dswid=2240
European Federation of Psychologists’ Association (EFPA). (2013). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers, v 4.2.6: EFPA.
Maercker, A., Brewin, C. R., Bryant, R. A., Cloitre, M., van Ommeren, M., Jones, L. M. et al. (2013). Diagnosis and classification of disorders specifically associated with stress: proposals for ICD-11. World Psychiatry, 12(3), 198-206. https://doi.org/10.1002/wps.20057
NKVTS. (2020). Kartleggingsverktøy. Lokalisert på https://www.nkvts.no/kartleggingsverktøy
Sachser, C., Berliner, L., Holt, T., Jensen, T. K., Jungbluth, N., Risch, E. et al. (2017). International development and psychometric properties of the Child and Adolescent Trauma Screen (CATS). Journal of Affective Disorders, 210, 189-195. https://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2016.12.040
Ulmer Onlineklinik. (2020). Instructions for the CATS (Child and Adolescent Trauma Screen). Lokalisert på http://www.ulmer-onlineklinik.de/course/view.php?id=1701
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Ingrid Borren og Sabine Kaiser
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.