Måleegenskaper ved den norske versjonen av Wechsler Intelligence Scale for Children, Fifth Edition (WISC-V)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0064

Emneord (Nøkkelord):

Kognitive evner, Nevropsykologi, Barn i skolealder, Ung, Voksne

Sammendrag

Beskrivelse: Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition (WISC-V) ble publisert i USA i 2014 og den norske versjonen kom i 2017. Norsk og internasjonal rettighetshaver er Pearson Assessment. Oversettelsesarbeidet, inkludert kulturell tilpasning, ble gjennomført av Pearson Assessment med hjelp fra klinisk ekspertise i Norge, Danmark og Sverige. WISC-V er en individuelt administrert test av intellektuelle evner hos barn og ungdom i alderen 6:0-16:11 år. Testen består av 15 deltester, ti primære og fem sekundære deltester. Testtiden er beregnet til 45–80 minutter, avhengig av antall deltester og barnets alder. Psykologer og fagpersoner med mastergrad i pedagogikk med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgivning eller spesialpedagogikk fra UiO er kvalifisert til å kjøpe testen. For personer med mastergrad i pedagogikk eller psykologi fra andre læresteder er det et eget sertifiseringsprogram.
Litteratursøk: Søket førte til 1119 norske, respektive 1865 svenske og danske treff. Ingen av treffene var relevante. Manualens skandinaviske normering er det eneste grunnlaget for vurdering av testens psykometriske egenskaper. Normer for aldersgrupper, validitet og reliabilitet, samt gjennomsnittsskårer for barn med lett intellektuell funksjonsnedsettelse og for særlig evnerike barn, ble rapportert i manualen.
Psykometri: Normeringsutvalget bestod av 660 barn fra 6:0 til 16:11. Resultatene ble presentert som skalerte skårer fra 1 til 19, med et gjennomsnitt på ti og et standardavvik på tre. Indeksskårer ble konstruert med et gjennomsnitt på 100, et standardavvik på 15 og et skåreintervall på 45–155, respektive 40–160. Reliabilitetskoeffisienter (indre konsistens) på deltestnivå og indeksnivå var fra gode til utmerkede. Goodness-of-fit-analyse i forbindelse med konfirmatorisk faktoranalyse ga CFI 0,97-0,98 og RMSEA 0,05 for valgt femfaktormodell. Mønsteret av interkorrelasjoner mellom deltest, prosesskår og indeks viser store likheter med resultatene fra den amerikanske standardiseringen. Korrigerte rangkorrelasjonene for FSIQ og på indeksnivå mellom WISC-V og WISC-IV er høye (0,67-0,91). Kriterierelatert validitet som predikerer både intellektuell funksjonsnedsettelse og særlige evner var dårligere enn forventet og spesielt for gruppen særlig evnerike barn.
Konklusjon: Det er behov for mer dokumentasjon av måleegenskapene i en klinisk skandinavisk kontekst. Basert på dokumentasjonen som finnes fremstår WISC-V i hovedsak som et reliabelt instrument for vurdering av evnenivå og kognitiv profil. Foreliggende data er utilstrekkelige til å vurdere hvorvidt WISC-V også er et valid instrument for vurdering av kognitiv profil. Klinisk profiltolkning bør dermed gjøres med forsiktighet.

Referanser

American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders : DSM-IV-TR. Washington, DC: American Psychiatric Association.

Ashendorf, L., Swenson, R. & Libon, D. (2013). The Boston Process Approach to neuropsychological assessment: A practitioner's guide. New York: Oxford University Press; US.

Canivez, G. L., Watkins, M. W. & Dombrowski, S. C. (2016). Factor structure of the Wechsler Intelligence Scale for Children–Fifth Edition: Exploratory factor analyses with the 16 primary and secondary subtests. Psychological Assessment, 28(8), 975-986. https://doi.org/10.1037/pas0000238

Canivez, G. L., Watkins, M. W. & Dombrowski, S. C. (2017). Structural validity of the Wechsler Intelligence Scale for Children–Fifth Edition: Confirmatory factor analyses with the 16 primary and secondary subtests. Psychological Assessment, 29(4), 458-472. https://doi.org/10.1037/pas0000358

Canivez, G. L., Watkins, M. W. & McGill, R. J. (2019). Construct validity of the Wechsler Intelligence Scale For Children – Fifth UK Edition: Exploratory and confirmatory factor analyses of the 16 primary and secondary subtests. British Journal of Educational Psychology, 89(2), 195-224. https://doi.org/10.1111/bjep.12230

Dombrowski, S. C., Canivez, G. L., Watkins, M. W. & Alexander Beaujean, A. (2015). Exploratory bifactor analysis of the Wechsler Intelligence Scale for Children—Fifth Edition with the 16 primary and secondary subtests. Intelligence, 53, 194-201. https://doi.org/10.1016/j.intell.2015.10.009

Egeland, J. (2006). Ny norsk WISC-III: Fare for overdiagnostisering av språklige vansker? Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 43(7), 702-707. Lokalisert på https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2006/07/ny-norsk-wisc-iii-fare-overdiagnostisering-av-spraklige-vansker

Egeland, J. (2014). Klinisk utprøving av WAIS-IV ; leddanalyser, stopp-kriterier og arbeidsminnemåling. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 51(11), 911-919. https://psykologtidsskriftet.no/node/16250/pdf

Egeland, J. (2015). Measuring Working Memory With Digit Span and the Letter-Number Sequencing Subtests From the WAIS-IV: Too Low Manipulation Load and Risk for Underestimating Modality Effects. Applied Neuropsychology: Adult, 22(6), 445-451. https://doi.org/10.1080/23279095.2014.992069

Egeland, J., Bosnes, O. & Johansen, H. (2009). Utprøving av WAIS-III i et klinisk utvalg. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 46(7), 658-666. https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2009/07/utproving-av-wais-iii-i-et-klinisk-utvalg

Esteve, O. F. & Egeland, J. (2010). Norsk version av WAIS-III: Ar det nya Generell Evne-Indeks ett anvandbart alternativ till Fullskala-IQ? Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 47(3), 224-226. Lokalisert på https://psykologtidsskriftet.no/fagbulletin/2010/03/norsk-version-av-wais-iii-ar-det-nya-generell-evne-indeks-ett-anvandbart

European Federation of Psychologists' Associations. (2013). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological and educational tests: Test review form and notes for reviewers. Version 4.2.6.

Fenollar-Cortés, J. & Watkins, M. W. (2018). Construct validity of the Spanish Version of the Wechsler Intelligence Scale for Children Fifth Edition (WISC-VSpain). International Journal of School & Educational Psychology, 1-15. https://doi.org/10.1080/21683603.2017.1414006

Lecerf, T. & Canivez, G. L. (2018). Complementary exploratory and confirmatory factor analyses of the French WISC–V: Analyses based on the standardization sample. 793-808. https://doi.org/10.1037/pas0000638

Lynn, R. (2009). What has caused the Flynn effect? Secular increases in the Development Quotients of infants. Intelligence, 37(1), 16-24. https://doi.org/10.1016/j.intell.2008.07.008

Reinecke, M. A., Beebe, D. W. & Stein, M. A. (1999). The Third Factor of the WISC-III: It's (Probably) Not Freedom From Distractibility. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 38(3), 322-328. https://doi.org/10.1097/00004583-199903000-00020

Statistisk sentralbyrå. (2014). Oversikt over personer med ulik grad av innvandringsbakgrunn. Rapport nr. 2014/16. Lokalisert på https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/175380?_ts=14a61e5cd90

Sundet, J. M., Barlaug, D. G. & Torjussen, T. M. (2004). The end of the Flynn effect?: A study of secular trends in mean intelligence test scores of Norwegian conscripts during half a century. Intelligence, 32(4), 349-362. https://doi.org/10.1016/j.intell.2004.06.004

Watkins, M. W., Dombrowski, S. C. & Canivez, G. L. (2018). Reliability and factorial validity of the Canadian Wechsler Intelligence Scale for Children–Fifth Edition. International Journal of School & Educational Psychology, 6(4), 252-265. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/21683603.2017.1342580

Wechsler, D. (1949). Wechsler Intelligence Scale for Children. San Antonio, TX, US: Psychological Corporation.

Wechsler, D. (2009). Wechsler Intelligence Scale for Children (Fourth Edition) Norsk versjon. Stockholm: Pearson Assessment.

Wechsler, D. (2014a). Wechsler intelligence scale for children–Fifth Edition (WISC-V). Bloomington, MN: Pearson.

Wechsler, D. (2014b). WISC-V: Technical and interpretive manual: NCS Pearson, Incorporated.

Wechsler, D. (2017). Wechsler intelligence scale for children–Fifth Edition (WISC-V) Manual, Del 1, Norsk versjon. Stockholm Pearson Assessment

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2024-04-17

Hvordan referere

Brøndbo, P. H., & Egeland, J. (2024). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Wechsler Intelligence Scale for Children, Fifth Edition (WISC-V). PsykTestBarn, 9(1). https://doi.org/10.21337/0064

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer