Måleegenskaper ved den norske versjonen av Autism Diagnostic ObservationSchedule, Second Edition (ADOS-2)

Forfattere

  • Per Håkan Brøndbo Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – Nord, UiT Norges arktiske universitet https://orcid.org/0000-0002-2965-4249
  • Anna Lise Høyland Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern (RKBU Midt-Norge); Institutt for psykisk helse, Fakultet for medisin og helsevitenskap, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) https://orcid.org/0000-0003-4668-8886

DOI:

https://doi.org/10.21337/0059

Emneord (Nøkkelord):

Autismespekter, Barn i førskolealder, Barn i skolealder, Ungdom, Voksne

Sammendrag

Beskrivelse: Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition (ADOS-2) (Lord, et al., 2012) er et kartleggingsinstrument for å vurdere atferd ved autismespekterforstyrrelser, ASF. ADOS-2 har fem moduler tilpasset språknivå og/eller alder. ADOS-2 er utviklet av Lord et al. og er en videreutvikling av ADOS-G (2000). Revisjonen har nye og reviderte algoritmer for modulene 1–4 samt en småbarnsmodul (Toddler Module) som kan brukes ned til 12 måneders alder (Hus & Lord, 2014). Dette betyr at ADOS-2 er et egnet verktøy ved utredning av ASF fra 12 måneder til voksen alder. l tillegg har revisjonen en sammenligningsskår for at en bedre skal kunne sammenligne mellom modulene. Testen er oversatt til norsk av Synnve Schölberg, Kenneth Larsen og Niels Petter Thorkildsen i 2014. Bruk av testen forutsetter godt kjennskap til testen og de enkelte oppgavene, samt kunnskap om ASF. Högrefe Psykologiforlaget AB © har rettighetene til den norske manualen og protokollene, copyright © 2012 Western Psychological Services. Testen består av aktiviteter som forventes å frambringe atferd som er relatert til en ASF-diagnose og tar ca. 40 – 60 minutter å administrere. Atferden skåres ut under testen på tvers av aktivitetene. Algoritmen er knyttet opp mot diagnosekriteriene.

Litteratursøk: Det systematiske litteratursøket resulterte i 67 norske artikler hvorav ingen oppfylte inklusjonskriteriene. Tilsvarende litteratursøk resulterte i 129 skandinaviske artikler hvorav tre oppfylte inklusjonskriteriene. I tillegg ble en norsk artikkel av Karoline Alexandra Havdahl identifisert gjennom kontakt med Eric Zander. Alle de fire inkluderte artiklene rapporterte resultater fra tverrsnittsundersøkelser, tre av dem fra kliniske utvalg og den fjerde fra en norsk befolkningsstudie.

Psykometri: Forekomst og middelverdier er beskrevet i den norske studien og den diagnostiske validiteten er undersøkt for både den norske og svenske versjonen. I tillegg er reliabilitet undersøkt i en svensk studie. Det foreligger ikke norske eller skandinaviske normer.

Konklusjon: Det finnes begrenset dokumentasjonen på kartleggingsinstrumentets psykometriske egenskaper og ADOS-2 må derfor brukes med en viss forsiktighet. Resultatene må som anbefalt i manualen sees i sammenheng med annen klinisk informasjon samt andre tester, før en konkluderer med en diagnose i autismespekteret.

Referanser

Andersson, G. W., Gillberg, C. & Miniscalco, C. (2013). Pre-school children with suspected autism spectrum disorders: do girls and boys have the same profiles? Research in Developmental Disabilities, 34(1), 413-422. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.08.025

European Federation of Psychologists' Associations. (2013). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological and educational tests: Test review form and notes for reviewers. Version 4.2.6.

Falkmer, T., Anderson, K., Falkmer, M. & Horlin, C. (2013). Diagnostic procedures in autism spectrum disorders: A systematic literature review. [Review]. European Child and Adolescent Psychiatry, 22(6), 329-340. https://doi.org/10.1007/s00787-013-0375-0

Havdahl, K. A., Bishop, S. L., Suren, P., Oyen, A. S., Lord, C., Pickles, A. et al. (2017). The influence of parental concern on the utility of autism diagnostic instruments. Autism Research, 10(10), 1672-1686. https://doi.org/10.1002/aur.1817

Hus, V. & Lord, C. (2014). The autism diagnostic observation schedule, module 4: revised algorithm and standardized severity scores. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(8), 1996-2012. https://doi.org/10.1007/s10803-014-2080-3

Hus, V., Maye, M., Harvey, L., Guthrie, W., Liang, J. & Lord, C. (2011). The adapted ADOS—Preliminary findings using a modified version of the ADOS for adults who are nonverbal or have limited language. Paper presented at the Poster presented at the International Meeting for Autism Research, San Diego, CA.

Lord, C., Risi, S., Lambrecht, L., Cook, E. H., Jr., Leventhal, B. L., DiLavore, P. C. et al. (2000). The autism diagnostic observation schedule-generic: a standard measure of social and communication deficits associated with the spectrum of autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30(3), 205-223.

Lord, C., Rutter, M., DiLavore, P., Risi, S., Gotham, K. & Bishop, S. (2012). Autism diagnostic observation schedule–2nd edition (ADOS-2). Los Angeles, CA.: Western Psychological Corporation.

Nygren, G., Sandberg, E., Arvidsson, T. & Gillberg, C. (2010). BVC:s unika roll - att fånga upp autism tidigt. Erfarenheter av nya rutiner i barnhälsovården i Göteborg. [Artikel]. [BVC:s unika roll - att fånga upp autism tidigt. Erfarenheter av nya rutiner i barnhälsovården i Göteborg]. Läkartidningen, 107(39), 2314-2318. https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/2010/09/bvcs-unika-roll-att-fanga-upp-autism-tidigt/

Zander, E., Sturm, H. & Bölte, S. (2015). The added value of the combined use of the Autism Diagnostic Interview–Revised and the Autism Diagnostic Observation Schedule: Diagnostic validity in a clinical Swedish sample of toddlers and young preschoolers. Autism, 19(2), 187-199. https://doi.org/10.1177/1362361313516199

Zander, E., Willfors, C., Berggren, S., Choque-Olsson, N., Coco, C., Elmund, A. et al. (2016). The objectivity of the Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) in naturalistic clinical settings. European child and adolescent psychiatry, 25(7), 769-780. https://doi.org/10.1007/s00787-015-0793-2

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2018-11-26

Hvordan referere

Brøndbo, P. H., & Høyland, A. L. (2018). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Autism Diagnostic ObservationSchedule, Second Edition (ADOS-2). PsykTestBarn, 8(1), 1–9. https://doi.org/10.21337/0059

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer