Måleegenskaper ved den norske versjonen av Child Session Rating Scale (CSRS)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0034

Emneord (Nøkkelord):

Generell psykisk helse, Barn i førskolealder, Barn i skolealder, Ungdom, Voksne

Sammendrag

Beskrivelse: Children Session Rating Scale (CSRS) ble opprinnelig utviklet i USA i 2003 av Duncan, Miller og Sparks for å måle alliansen i psykoterapi med barn innenfor rammen av det de har kalt Klient- og resultatstyrt praksis (KOR). Den norske versjonen av CSRS kalles «Skala for samtalevurdering – barn og unge (CSRS)». Den er oversatt av Anne-Grethe Tuseth, og kan lastes ned fra internett. CSRS inneholder fire visuelle analoge skalaer som barn besvarer ved å markere på en strek fra trist ansikt til glad ansikt. Administrering og skåring tar få minutter, og det stilles ingen kompetansekrav til testbrukere.

Litteratursøk: Vårt systematiske litteratursøk etter dokumentasjon for måleegenskapene ved de skandinaviske versjonene av CSRS identifiserte ingen relevante publikasjoner.

Konklusjon: Det foreligger ingen dokumentasjon på måleegenskapene ved den norske versjonen av CSRS. Studier som undersøker måleegenskaper er derfor nødvendig.

Referanser

Aurdal, Å. & Skjelten, I. M. (2011). Et evidensbasert familievern - et bedre familievern? En diskursanalyse av innføringen av det kliniske verktøyet Klient- og resultatstyrt praksis (KOR) i familievernet. Volda: BraVo. http://hdl.handle.net/11250/153786

Duncan, B. & Sparks, J. (2008). I fellesskap for endring: en håndbok i klient- og resultatstyrt praksis. Oslo: Gyldendal akademisk.

Duncan, B. L., Miller, S. D., Sparks, J. A., Claud, D. A., Reynolds, L. R., Brown, J. et al. (2003). The Session Rating Scale: Preliminary Psychometric Properties of a “Working” Alliance Measure. Journal of Brief Therapy, 3(1), 3-12. https://www.journalbrieftherapy.com/index.php

European Federation of Pscyhologist Association (EFPA). (2008). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers (3.42 ed.): EFPA.

Hafkenscheid, A., Duncan, B. L. & Miller, S. D. (2010). The Outcome and Session Rating Scales: A Cross-Cultural Examination of the Psychometric Properties of the Dutch Translation. Journal of Brief Therapy, 7(1 & 2), 1-12. https://www.journalbrieftherapy.com/index.php

Simonson, E. L. (2009). School-based intervention programs for symptoms of traumatic stress (Masteroppgave). Universitetet i Stavanger. https://core.ac.uk/download/pdf/30922684.pdf

Slettebø, T. & Askeland, G. A. (2013). Kvalitetskriterier i sosialfaglig arbeid. Utprøvning av Klient- og resultatstyrt praksis (KOR) i Arbeids- og velferdsforvaltningen, barneverntjenesten, habiliteringstjenesten og kriminalomsorgens friomsorg (s. 74): Diakonhjemmet Høgskole. http://hdl.handle.net/11250/98647

Sukhodolsky, D. G. & Scahill, L. (2012). Cognitive-behavioral therapy for anger and aggression in children. New York: Guilford press.

Sundet, R. (2009). Client directed, outcome informed therapy in an intensive family therapy unit: a study of the use of research generated knowledge in clinical practice (Vol. no. 198). Oslo: Unipub. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-24124

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2014-08-18

Hvordan referere

Hanssen-Bauer, K., & Kornør, H. (2014). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Child Session Rating Scale (CSRS). PsykTestBarn, 4(2), 1–5. https://doi.org/10.21337/0034

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer