Måleegenskaper ved den norske foreldreversjonen av Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF)
DOI:
https://doi.org/10.21337/0037Emneord (Nøkkelord):
ADHD, Barn i førskolealder, Barn i skolealder, Ungdom, VoksneSammendrag
Beskrivelse: Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) er et foreldreutfylt spørreskjema for barn i alderen 5-18 år. Det brukes som mål på overordnete kognitive kontrollfunksjoner i hverdagen, betegnet som eksekutive funksjoner. Det er utviklet av Gioia, Isquith, Guy, & Kenworthy (2000) og oversatt til norsk av Nicholas og Hermansen (2004), og senere revidert av Fallmyr, Ekerholt og Nicholas (2007). Man må ha lisens fra rettighetshaver PAR, inc. for å kjøpe og bruke BRIEF.
Litteratursøk: Seks norske artikler inneholdt relevant psykometrisk informasjon og ble inkludert i vurderingen.
Psykometri: Det eksisterer ikke norske normer. Det er støtte for bruk av amerikanske normer da disse normene lå innenfor for 95 % konfidensintervallet for skårene i et norsk utvalg. Validiteten til instrumentet er støttet av at det er signifikante forskjeller mellom barn i kliniske grupper, og mer spesifikt ADHD fra jevnaldrende. Det er også vist god begrepsvaliditet da BRIEF er moderat til høyt korrelert med andre sammenlignbare spørreskjemamål. Det er en lav til moderat sammenheng med eksekutive funksjonstester.
Konklusjon: De psykometriske egenskapene er undersøkt i til sammen seks norske artikler. Det eksisterer ikke norske normer, men den eksisterende litteraturen viser at den norske versjonen har gode psykometriske egenskaper.
Referanser
Egeland, J., & Fallmyr, O. (2010). Confirmatory factor analysis of the behavior rating inventory of executive function (BRIEF): Support for a distinction between emotional and behavioral regulation. Child Neuropsychology, 16(4), 326-337. http://dx.doi.org/10.1080/09297041003601462
European Federation of Pscyhologist Association (EFPA). (2008). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers (3.42 ed.): EFPA.
Fallmyr, O., & Egeland, J. (2011). Psychometric properties of the Norwegian version of BRIEF-for children from 5 to 18 years old. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 48(4), 339-343. https://psykologtidsskriftet.no/node/15294/pdf
Friedman, N. P., & Miyake, A. (2004). The relations among inhibition and interference control functions: A latent-variable analysis. Journal of Experimental Psychology: General, 133(1), 101–135. http://dx.doi.org/10.1037/00963445.133.1.101
Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2000). Behavior rating inventory of executive function professional manual. Odessa: FL: Psychological Assessment Resources.
Goodman, R. (1999). The extended version of the Strengths and Difficulties Questionnaire as a guide to child psychiatric caseness and consequent burden. Journal of Child Psychology andPsychiatry, 40, 791-799. http://dx.doi.org/10.1017/S0021963099004096
Guy, S., Isquith, P., & Gioia, G. (2004).Behavior Rating Inventory of Executive Function-Self Report Version (BRIEF®-SR) professional manual. Odessa: FL: Psychological Assessment Resources.
McCandless, S., & O’ Laughlin, L. (2007). The Clinical Utility of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) in the diagnosis of ADHD. Journal of Attention Disorders, 10, 381-389. http://dx.doi.org/10.1177/1087054706292115
Miyake, A., Friedman, N.P., Emerson, M.J., Witzki, A.H., Howerter, A., & Wager, T.D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobes” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49-100. http://dx.doi.org/10.1006/cogp.1999.0734
Skogli, E. W., Egeland, J., Andersen, P. N., Hovik, K. T., & Oie, M. (2013). Few differences in hot and cold executive functions in children and adolescents with combined and inattentive subtypes of ADHD. Child Neuropsychol. http://dx.doi.org/10.1080/09297049.2012.753998
Skogli, E. W., Teicher, M.H., Andersen, P. N., Hovik, K. T., & Oie, M. (2013). ADHD in girls and boys - gender differences in co-existing symptoms and executive function measures. BMC Psychiatry, 13/298. http://dx.doi.org/10.1186/1471-244X-13-298.
Sørensen, L., Plessen, K. J., & Lundervold, A. J. (2012). The Impact of Inattention and Emotional Problems on Cognitive Control in Primary School Children. Journal of Attention Disorders, 16(7), 589-599. http://dx.doi.org/10.1177/1087054711417394
Sørensen, L., Plessen, K. J., Nicholas, J., & Lundervold, A. J. (2011). Is Behavioral Regulation in Children With ADHD Aggravated by Comorbid Anxiety Disorder? Journal of Attention Disorders, 15(1), 56-66. http://dx.doi.org/10.1177/1087054709356931
Swanson, J. M., Kraemer, H. C., Hinshaw, S. P., Arnold, L. E., Conners, C. K., Abikoff, H. B., & . . . Wu, M. (2001). Clinical relevance of the primary findings of the MTA: Success rates based on severity of ADHD and ODD symptoms at the end of treatment. Journal of American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 40, 168-179. http://dx.doi.org/10.1097/00004583-200102000-00011
Toplak, M. E., West, R. F., & Stanovich, K. E. (2012). Practioner review: Do performance-based measures and ratings of executive function assess the same construct? Journal of Child Psychology and Psychiatry, http://dx.doi.org/10.1111/jcpp.12001
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2014 Lin Sørensen og Mari Hysing
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.