Måleegenskaper ved den norske versjonen av Teacher's Report Form (TRF)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0007

Emneord (Nøkkelord):

Generell psykisk helse, Barn i skolealder, Ungdom

Sammendrag

Beskrivelse: TRF inngår som én av tre tester i Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA). Thomas Achenbach og Leslie Rescorla står bak denne testen, som kom ut i sin originalversjon på engelsk 2001. Torunn Nøvik og Sonja Heyerdahl publiserte den norske oversettelsen av TRF i 2002. TRF skal besvares av lærere for å kartlegge faglig fungering, tilpasning og problemområder hos barn og ungdom i skolealder. Problemdelen har én totalskåre som danner utgangspunkt for forskjellige subskalaer for syndromer eller klynger av problemområder. TRF fylles ut på mindre enn 30 minutter. Det kreves testspesifikk opplæring, samt pedagog-, psykolog- eller legeutdannelse, evt minst 3-årig høgskoleutdanning innen helse-/sosialfag, for å administrere og skåre TRF.

Litteratursøk: Basert på et systematisk litteratursøk inkluderte vi 17 publikasjoner fra 14 norske studier i denne oversikten. Studiene hadde utvalg fra både kliniske og generelle populasjoner, med utvalgsstørrelser på 16 – 2688.

Psykometri: To av de inkluderte publikasjonene rapporterte normdata fra representative utvalg fra en norsk generell populasjon (6-13 år) og fra barn (6-12 år) i Møre og Romsdal. Tre publikasjoner rapporterte begrepsvaliditet i form av korrelasjoner mellom TRF-skårer og skårer fra andre instrumenter. Den indre konsistensen varierte fra Cronbachs α 0,84 til 0,97 i de studiene som rapporterte dette målet. Ingen av publikasjonene rapporterte data for kriterievaliditet eller test-retest reliabilitet.

Konklusjon: Den norske versjonen av TRF har ett nasjonalt normgrunnlag og ett for Møre og Romsdal. Målene på begrepsvaliditet var vanskelige å tolke på grunn av uklar relevans og små koeffisienter. Mål på kriterievaliditet ble ikke identifisert. Hovedskalaene har god til svært god indre konsistens basert på flere utvalg, hvorav ett stort. Det foreligger ingen informasjon om test-retest reliabilitet for den norske TRF-versjonen. Til tross for en omfattende forskningslitteratur er dokumentasjonen av måleegenskapene til den norske versjonen av TRF mangelfull. Dette bør gjenspeiles av at det utøves skjønn i tolkningen av enkeltindividers skårer i klinisk praksis. Videre bør framtidige studier som bruker TRF fortsatt fokusere på måleegenskaper, og da særlig diagnostisk nøyaktighet, men også begrepsvaliditet, test-retest reliabilitet og normer.

Referanser

Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Teacher's Report Form and 1991 Profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry.

Achenbach, T. M. & Edelbrock, C. (1986). Manual for the Teacher's Report Form and Teacher Version of the Child Behavior Profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry.

Achenbach, T. M. & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School-Age Forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry.

Ålovsrud, T. & Grøslie, B. (2006). Lillesognmodellen og skolefungering: en undersøkelse av skolefungering blant elever ved avdeling Lillesogn ved hjelp av TRF-skjema. T. Ålovsrud, Oslo. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-14048

Drugli, M. B. & Larsson, B. (2010). Psykisk helse blant norske skolebarn i 1.-7. klasse. Spesialpedagogikk, 75, 4-11. https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/08/21/Spesialpedagogikk%203%202010.pdf

Drugli, M.-B. & Larsson, B. (2009). When young children have conduct problems - Who are the nonresponders after parent training? European Psychiatry, S1042. https://doi.org/10.1016/S0924-9338(09)71275-1

Drugli, M. B. & Larsson, B. (2006). Children aged 4-8 years treated with parent training and child therapy because of conduct problems: Generalisation effects to day-care and school settings. European Child & Adolescent Psychiatry, 15, 392-399. https://doi.org/10.1007/s00787-006-0546-3

Drugli, M. B., Larsson, B., Clifford, G., & Fossum, S. (2007). Pervasive and non-pervasive conduct problems in a clinic sample aged 4-8 years: Child, family and day-care/school factors. Scandinavian Journal of Educational Research, 51, 547-559. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/00313830701576680

European Federation of Pscyhologist Association (EFPA). (2008). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers (3.42 utg.): EFPA.

Farooqi, A., Hagglof, B., Sedin, G., Gothefors, L., & Serenius, F. (2007). Mental health and social competencies of 10- to 12-year-old children born at 23 to 25 weeks of gestation in the 1990's: A Swedish national prospective follow-up study. Pediatrics, 120, 118-133. https://doi.org/10.1542/peds.2006-2988

Fossen, A. (1995). Intellektuelle og psykososiale funksjoner hos barn stralebehandlet for hjernesvulst. Tidsskrift for Den Norske Legeforening, 115, 3490-3493.

Fossen, A., Abrahamsen, T. G., & Storm-Mathisen, I. (1998). Psychological outcome in children treated for brain tumor. Pediatric Hematology and Oncology, 15, 479-488. https://doi.org/10.3109/08880019809018309

Hanssen-Bauer, K., Langsrud, T., Kvernmo, S., & Heyerdahl, S. (2010). Clinician-rated mental health in outpatient child and adolescent mental health services: Associations with parent, teacher and adolescent ratings. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 4. https://doi.org/10.1186%2F1753-2000-4-29

Hartman, C. A., Hox, J., Auerbach, J., Erol, N., Fonseca, A. C., Mellenbergh, G. J. et al. (1999). Syndrome dimensions of the Child Behavior Checklist and the Teacher Report Form: A critical empirical evaluation. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 1095-1116.

Haugvik, M. & Johns, U. (2008). Facets of structure and adaptation: A qualitative study of time-limited psychotherapy with children experiencing difficult family situations. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 13, 235-252. https://doi.org/10.1177/1359104507088345

Heiervang, E., Stevenson, J., Lund, A., & Hugdahl, K. (2001). Behaviour problems in children with dyslexia. Nordic Journal of Psychiatry, 55, 251-256. https://doi.org/10.1080/080394801681019101

Høie, B., Sommerfelt, K., Waaler, P. E., Alsaker, F. D., Skeidsvoll, H., & Mykletun, A. (2006). Psychosocial problems and seizure-related factors in children with epilepsy. Developmental Medicine & Child Neurology, 48, 213-219. https://doi.org/10.1017/S0012162206000454

Indredavik, M. S., Brubakk, A. M., Romundstad, P., & Vik, T. (2007). Prenatal smoking exposure and psychiatric symptoms in adolescence. Acta Paediatrica, 96, 377-382. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2006.00148.x

Ivanova, M. Y., Achenbach, T. M., Rescorla, L. A., Dumenci, L., Almqvist, F., Bathiche, M. et al. (2007a). Testing the Teacher's Report Form syndromes in 20 societies. School Psychology Review, 36, 468-483.

Ivanova, M. Y., Achenbach, T. M., Rescorla, L. A., Dumenci, L., Almqvist, F., Bilenberg, N. et al. (2007b). The generalizability of the Youth Self-Report syndrome structure in 23 societies. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 75, 729-738. https://doi.org/10.1037/0022-006x.75.5.729

Iversen, S., Knivsberg, A. M., Ellertsen, B., Nodland, M., & Larsend, T. B. (2006). Motor coordination difficulties in 5-6-year-old children with severe behavioural and emotional problems. Emotional & Behavioural Difficulties, 11, 169-185. https://doi.org/10.1080/13632750600833817

Javo, C., Rønning, J. A., Handegard, B. H., & Rudmin, F. W. (2009). Cross-informant correlations on social competence and behavioral problems in Sami and Norwegian preadolescents. European Child and Adolescent Psychiatry, 18, 154-163. https://doi.org/10.1007/s00787-008-0714-8

Javo, C., Rønning, J. A., Handegård, B. H., & Rudmin, F. W. (2009). Social competence and emotional/behavioral problems in a birth cohort of Sami and Norwegian preadolescents in Arctic Norway as reported by mothers and teachers. Nordic Journal of Psychiatry, 63, 178-187. https://doi.org/10.1080/08039480902741752

Kjøbli, J. & Ogden, T. (2009). Gender differences in intake characteristics and behavior change among children in families receiving parent management training. Children and Youth Services Review, 31, 823-830. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2009.03.004

Knivsberg, A. M. & Andreassen, A. B. (2008). Behaviour, attention and cognition in severe dyslexia. Nordic Journal of Psychiatry, 62, 59-65. https://doi.org/10.1080/08039480801970098

Kristensen, H. (2001). Multiple informants' report of emotional and behavioural problems in a nation-wide sample of selective mute children and controls. European Child & Adolescent Psychiatry, 10, 135-142. https://doi.org/10.1007/s007870170037

Larsson, B. & Drugli, M. B. (2011). School competence and emotional/behavioral problems among Norwegian school children as rated by teachers on the Teacher Report Form. Scandinavian Journal of Psychology, 52(6):553-9. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2011.00889.x.

Lurie, J. (2006). Teachers' perceptions of emotional and behavioral problems in 6-12 year old Norwegian school children. Trondheim: Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge. http://hdl.handle.net/11250/2366851

Nisell, M., Igl, W., Öjmyr-Joelsson, M., Frenckner, B., Rydelius, P. A., & Christensson, K. (2009). Social issues among children with high or intermediate imperforate anus: A proxy perspective. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 22, 132-142. https://doi.org/10.1111/j.1744-6171.2009.00179.x

Ogden, T. & Hagen, K. A. (2006). Multisystemic treatment of serious behaviour problems in youth: Sustainability of effectiveness two years after intake. Child and Adolescent Mental Health, 11, 142-149. https://doi.org/10.1111/j.1475-3588.2006.00396.x

Rescorla, L. A., Achenbach, T. M., Ginzburg, S., Ivanova, M., Dumenci, L., Almqvist, F. et al. (2007). Consistency of teacher-reported problems for students in 21 countries. School Psychology Review, 36, 91-110. https://doi.org/10.1080/02796015.2007.12087954

Tonstad, S., vik, T. S., & Vandvik, I. H. (1996). Psychosocial function during treatment for familial hypercholesterolemia. Pediatrics, 98, t-55. https://doi.org/10.1542/peds.98.2.249

Verhulst, F. C. & Koot, H. M. (1992). Child psychiatric epidemilogogy: concepts, methods and findings. Beverly Hills: Sage Publications.

Zeiner, P. (1997). Parent-reported symptoms of hyperactivity and attention deficits predict teacher-reported symptoms. Acta Paediatrica, 86, 178-182. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.1997.tb08863.x

Nedlastinger

Publisert

2024-04-23

Hvordan referere

Kornør, H., & Drugli, M. B. (2024). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Teacher’s Report Form (TRF). PsykTestBarn, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.21337/0007

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer