Yrkesreisen

Tre fortellinger

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/8.7212

Sammendrag

Å skrive Yrkesreisen kom i stand i en forskningstermin. Teksten har tre deler. Læringsfortellingene er basert på gjenfortalte yrkes- og livserfaringer, samtaler og dokumenter. Det ligger til grunn et større tekstmateriale fra intervjuer med en rekke yrkeslærlinger i hotellbransjen. I tillegg er det brukt dokumenter fra yrkeserfaringer - og dokumenter fra gjenfortalte skole- og yrkeshistorier.  Noen fortellinger er også inspirert av dagbøker, aviser og notater. Materialet fra dagbøker har også poetiske innslag, og dermed også innslag av fiksjon. Hvis boken skal plasseres i en sjanger, vil forfatteren hovedsakelig foreslå sakprosa. Forsknings-faglitteratur er relevant for kapittel 1 og 2 som er basert på observerte og gjenfortalte yrkeserfaringer og hendelser. Kapittel 3 er kanskje mer en episk sjanger hvor deler av teksten er inspirert av dagbøker, notater og muntlige fortellinger.

Del 1 (Johannes): Denne innledende delen omhandler praktisk læring for et fremtidig yrke. Fortellingen tar utgangspunkt i informasjoner fra fem individuelle og anonymiserte intervjuer med resepsjonistlærlinger i perioden 2021–2022. I tillegg har kapittelet innslag fra yrkesrelaterte erfaringer, og referanser fra brev og dagbøker. I tillegg til å lære seg et yrkesfag, beskrives en hjelpende dimensjon i hovedpersonens velutviklede luktesans. Johannes kan identifisere mange av sine hotellgjester lenge før han ser eller hører dem.

Del 2 (Ole): Teksten er basert på erfarte, nedskrevne og anonymiserte læringshistorier fra yrkespraksis i byssa til sjøs og på hoteller i Norge. Denne teksten kan også leses som en del av en helhetlig fortelling om læring i og erfaring fra en kompleks yrkespraksis. En hjelpende læringsdimensjon dukker opp om natten gjennom kloke tips og advarsler i de uregelmessige drømmene til hovedpersonen.

Del 3 (Jon): Teksten er basert på komplekse livserfaringer spesielt med vanskeligheter tilknyttet skolen.  Yrkeshistorier fra et langt liv i byssa til sjøs og på militær-kjøkkener langs kysten er hentet fra gamle dagbøker, fortellinger og notater. Dette materialet er blitt omskrevet og anonymisert. I tillegg til å skulle lære seg et yrkesfag, beskrives en hjelpende dimensjon fra en usynlig kraft. Tydelige tips og advarsler kommer gjennom stemmen fra Magnus. En onkel som døde for mange år siden. Hovedpersonen Jon var sjømann og en uekte sønn til den finske skøyteløperen Clas Thunberg. Dette er også tidligere blitt gjengitt i Historien om Vinter-OL (Lahlum og Tronstad 2021, s. 67).

Referanser

Andersen, R. (1954). Lærebok i kjøkken. Joh. Nordals Trykkeri. Oslo.

Bibelen, Jobs Bok. (1976). Det Norske Bibelselskap. Oslo.

Bibelen. Luk 2,7 (1930). Det Norske Bibelselskap. Oslo.

Bjørneboe, J. (1968). Semmelweis. Gyldendal. Oslo.

Bjørneboe, J. (1988). Jonas. Pax forlag. Oslo.

Booth, W. (1890). In Darkest England and the Way Out. Funk & Wagnalls. London.

Carlzon, J. (2008). Riv Pyramiderna. Volante forlag. Stockholm.

Carlzon, J. (1985). Riv Pyramiderna. Gyldendal. Oslo.

Eikeland, T. (2015). Hva var det Knut Hamsun sa som gjorde Hitler så opprørt? Fædrelandsvennen. Kristiansand S.

Engh., A. (1935). Kjøkken-ordbok. Norsk gastronomisk forening. Oslo.

Eriksen, T., Evertsen, R. og Lødøen, B. (2017). Boken om Velferden – Historien om Statens Velferdskontor for Handelsflåten. Bjørgu Forlag. Oslo.

Fanebust, F. (2014). Dypt urettferdig. Nordsjødykkerne og sannheten. Pax Forlag. Oslo.

Fanebust, F. og Smith-Solbakken, M. (2020). Nordsjødykkerne (sist oppdatert 12. februar 2020). Store norske leksikon. https://snl.no/nordsj%C3%B8dykkerne?msclkid=136f09a4d15011ecb984ae1338a7ad56

Gjedda, O. og Tiller, T. (2017). Gjort – Lært – Lurt. Universitetsforlaget. Oslo

Hamsun, K. (1892). Mysterier. P.G. Philipsens Forlag. København.

Hamsun, K. (1894). Pan. P.G. Philipsens Forlag. København.

Hamsun, K. (1898). Victoria. ALB. Cammermeyers Forlag. Kristiania.

Hamsun, K. (1945). Leserinnlegg av 7. mai. Aftenposten. Oslo.

Hamsun, K. (1954). Sult. Gyldendal Norsk Forlag. Oslo.

Hermansen, M. (2014). Motivasjon og den gode læring. I T. Tiller og M.B. Postholm (red.), Profesjonsrettet pedagogikk (s. 42–63). Cappelen Damm. Oslo.

Ibsen, H. (1899). Samlede Værker. Fjerde Bind. Gyldendalske Boghandlels Forlag. (F. Hegel & Søn). København.

Knausgård, K.O. (2009). Min kamp 1. Forlaget Oktober. Oslo.

Lagerlöf, S.O.L. (1922). Jerusalem. Albert Bonniers Förlag. Stockholm.

Lahlum, H.O. og Tronstad, Ø. (2021). Historien om Vinter-OL. Cappelen Damm. Oslo.

Lave, J. og Wegner, E. (2004). «Situeret Læring». Hans Reitzels Forlag. København

Luther King Jr., M. (1964). Hvorfor kan vi ikke vente. 2. opplag. Norsk litteraturselskap AS. Oslo. (Statens velferdskontor for handelsflåten).

Lyngsnes, K. og Rismark, M. (1999). Didaktisk arbeid. Gyldendal Norsk Forlag. Oslo.

Malinowski, B. (1989). A Diary in the Strict Sense of the Term. Stanford University Press.

Michelet, J. (1977). Orions Belte. Forlaget Oktober AS. Oslo.

Nergård, J.-I. (2005). Det skjulte Nord-Norge. Ad Notam Gyldendal. Oslo.

Paasilinna, A. (2006). Den ulende mølleren. Aschehoug. Oslo.

Paasilinna, A. (2009). Den senile landmåleren. Aschehoug. Oslo.

Raundalen, M. og Schultz, J.H. (2006). Krisepedagogikk. Universitetsforlaget. Oslo.

Rudhe, E. (1996). Ur nöd i lust. Liber Distribution. Stockholm.

Sosialtjenesteloven (2009). Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen. Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131

Steen, R. (1988). Inez – og det elskede landet. Tiden Norsk Forlag. Oslo.

Thunberg, C. (1947). Alene mot hele Norge. Ekko Forlag. Oslo.

Tiller, T. og Tiller, R. (2002). Den andre dagen – rom for læring. Cappelen Damm. Oslo.

Tveit, O.K. (2017). Salongen i Jerusalem. Tro, krig og spionasje. Kagge Forlag. Oslo.

Nedlastinger

Publisert

2024-01-08

Hvordan referere

Thunberg, O. A. (2024). Yrkesreisen: Tre fortellinger . Septentrio Educational, (1), 127. https://doi.org/10.7557/8.7212

Utgave

Seksjon

Læremidler