Måleegenskaper ved den norske versjonen av Vineland Adaptive Behavior Scales-Second Edition (Vineland-II)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0031

Emneord (Nøkkelord):

Psykososial funksjon, Barn i førskolealder, Barn i skolealder, Ungdom, Voksne

Sammendrag

Beskrivelse: Vineland Adaptive Behavior Scales (Vineland ABS) er et meget brukt kartleggingsinstrument for vurdering av adaptiv atferd (daglige aktiviteter som kreves for å klare seg på egen hånd, personlig og sosialt). Instrumentet ble først publisert i 1984 i USA. Vineland-II er en omfattende revisjon, publisert 2005; skandinavisk tilpasning og normering 2011. NCS Pearson Inc. er rettighetshaver. Den skandinaviske Vineland-II er gitt ut i tre versjoner: et intervjuskjema og et spørreskjema for foreldre (foreldreskjema) med skandinaviske normer, og et lærerskjema. Adaptiv atferd vurderes innenfor fire brede domener (indekser) for aldersgruppen 2 - 21 år: kommunikasjon, dagliglivets ferdigheter, sosiale ferdigheter og motorikk (< 7 år). Funnene summeres til Generelle adaptive ferdigheter.

Litteratursøk: Vårt systematiske søk etter dokumentasjon for måleegenskapene ved den norske versjonen av Vineland-II førte til 33 treff. Tre artikler ble hentet inn i fulltekst, bare en hadde benyttet Vineland-II, og relevante data ble ikke rapportert i artikkelen. Det er gjort en skandinavisk (svensk-dansk- norsk) normering av foreldreskjema, som rapporteres i manualen for Vineland-II.

Psykometri: Vår vurdering av testens psykometriske egenskaper baserer seg på data fra manualen (en skandinavisk representativ tverrsnittsundersøkelse; N = 1673). Normdata rapporteres omfattende. Begrepsvaliditet støttes ved godt samsvar med etablerte diagnostiske systemer. Konfirmatoriske faktoranalyser viste en rimelig god tilpasning. Data fra en liten studie barn med autisme viste avvik som forventet. Intern konsistens og split-half reliabilitet var meget tilfredsstillende både for Generelle adaptive ferdigheter og indeksene (> 0,90, med unntak av motorikk for noen aldersgrupper).

Konklusjon: Vineland-II er nylig publisert, og det foreligger ikke ennå relevante norske eller skandinaviske publikasjoner utover studien som er rapportert i manualen. Den skandinaviske utgaven har et godt normeringsgrunnlag, som brukes til en omfattende og systematisk resultatfremstilling for det enkelte barn som vurderes. Psykometriske analyser indikerer gode psykometriske egenskaper for foreldreskjema. Intervjuskjemaet som fylles ut av utreder tilsvarer foreldreskjema, men det er ikke dokumentert at normer og de psykometriske egenskapene for dette skjemaet er de samme som for foreldreskjemaet.

Referanser

American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, text revisited: DSM-IV-TR. Washington, DC: American Psychiatric Association.

European Federation of Pscyhologist Association (EFPA). (2008). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers (3.42 ed.): EFPA.

Eldevik, S., Hastings, R. P., Jahr, E. & Hughes, J. (2012). Outcomes of behavioral intervention for children with autism in mainstream pre-school settings. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(2), 210-220. http://dx.doi.org/10.1007/s10803-011-1234-9

Luckasson, R., Borthwick-Duffy, S., Buntinx, W. H. E., Coulter, D. L., Craig, E. M., Reeve, A. et al. (2002). Mental retardation: Definition, classification, and systems of supports (10 utg.). Washington, DC: American Association on Mental Retardation.

Smith, T., Eikeseth, S. & Lande, H. (2006). The Vineland adaptive behavior scale in a sample of Norwegian second-grade children : a preliminary study. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 43(10), 1036-1039. https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2006/10/vineland-adaptive-behavior-scale-sample-norwegian-second-grade-children

Sparrow, S. S., Balla, D. A., Cicchetti, D. V. & Doll, E. A. (1984). Vineland adaptive behavior scales: interview edition, expanded form manual. Circle Pines, Minn.: American Guidance Service.

Sparrow, S. S., Cicchetti, D. V. & Balla, D. A. (2005). Vineland Adaptive Behavior Scales, Survey Forms Manual (2. utg.). Minneapolis, MN: NCS Pearson Inc.

Sparrow, S. S., Cicchetti, D. V. & Balla, D. A. (2011). Vineland-II Norsk versjon. Vineland Adaptive Behavior Scales (2. utg.). Stockholm: NCS Pearson Inc.

World Health Organization. (1996). ICD-10: Den internasjonale statistiske klassifikasjon av sykdommer og beslektede helseproblemer, norsk utgave (10 utg.). Oslo: Statens helsetilsyn.

Nedlastinger

Publisert

2014-03-18

Hvordan referere

Heyerdahl, S., & Eikeseth, S. (2014). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Vineland Adaptive Behavior Scales-Second Edition (Vineland-II). PsykTestBarn, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.21337/0031

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer