Måleegenskaper ved den norske versjonen av Competence and Adherence Scale for Cognitive Behavioral Therapy (CAS-CBT)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0061

Emneord (Nøkkelord):

Angst, Ungdom

Sammendrag

Beskrivelse: Competence and Adherence Scale for Cognitive Behavioral Therapy (CAS-CBT) er et skåringsverktøy som vurderer terapeuters etterlevelse og kompetanse i (manualbasert) terapi for barn og unge med angst. CAS-CBT er inspirert av Cognitive Therapy Adherence and Competence Scale (CTACS; Barber, Liese, & Abrams, 2003), og utviklet i Norge av Jon Bjåstad og kollegaer (2015). Skåringsverktøyet består av 11 spørsmål som kartlegger etterlevelse og kompetanse fordelt på tre dimensjoner: 1) Kognitiv terapistruktur; 2) Prosess- og relasjonsferdigheter; 3) Tilretteleggelse for gjennomføring av mål for timen.

Litteratursøk: Det systematiske litteratursøket resulterte i totalt 85 treff, hvorav to publikasjoner til slutt ble inkludert. Begge var fra norske kliniske utvalg der instrumentet ble brukt ved behandling av angst hos barn (7–15 år).

Psykometri: Den eksplorerende faktoranalysen som ble gjennomført i den ene studien identifiserte to faktorer. Begge viste god indre konsistens. Interraterreliabilitet, basert på gjennomsnittsskårene for etterlevelse og kompetanse mellom ekspertene og studentene som skåret videoene, var tilfredsstillende til utmerket. Test-retest reliabilitet var undersøkt i en studie og viste utmerket resultat. Normdata er ikke relevant for dette instrumentet.

Konklusjon: CAS-CBT har noe begrenset psykometrisk dokumentasjon. Reliabilitetsmålene varierte noe, men var i hovedsak god til utmerket. Faktorstrukturen får frem andre faktorer enn de som skisseres i instrumentbeskrivelsen. Det kan derfor stilles spørsmål om hvorvidt instrumentet måler det som er tiltenkt. Det er ikke foretatt andre studier som belyser begrepsvaliditeten enn den eksplorerende faktoranalysen. Det er ønskelig med flere studier som undersøker instrumentets psykometriske egenskaper.

Referanser

Barber, J. P., Liese, B. S. & Abrams, M. J. (2003). Development of the Cognitive Therapy Adherence and Competence Scale. Psychotherapy Research, 13, 205-221. https://doi.org/10.1093/ptr/kpg019

Barrett, P. M. (2004). FRIENDS for Life: Group leader's Manual for Children. Brisbane, Australia: Australian Academic Press.

Barrett, P. M. (2005). FRIENDS for Life: Group Leader's Manual for Youth. Bowen Hills: Australian Academic Press.

Bjaastad, J. F., Haugland, B. S.-M. & Fjermestad, K. W. (2015). Competence and Adherence Scale for Cognitive Behavioral Therapy (CAS-CBT). [Instrumentbeskrivelse].

Bjaastad, J. F., Haugland, B. S. M., Fjermestad, K. W., Torsheim, T. & Havik, O. E. (2014a). Psychometric evaluation of a measure for adherence/competence for CBT with child anxiety disorders. Paper presentert ved The 44th Annual Congress, European Association for Behavioural and Cognitive Therapies, The Hague, Nederland.

Bjaastad, J. F., Haugland, B. S. M., Fjermestad, K. W., Torsheim, T. & Havik, O. E. (2014b). Psychometric evaluation of a measure for adherence/competence for CBT with child anxiety disorders (Poster). Paper presentert ved The 8th International Congress of Cognitive Psychotherapy (ICCP), Hong Kong, China.

Bjaastad, J. F., Haugland, B. S. M., Fjermestad, K. W., Torsheim, T., Havik, O. E., Heiervang, E. R. et al. (2016). Competence and adherence scale for cognitive behavioral therapy (CAS-CBT) for anxiety disorders in youth: Psychometric properties. Psychological Assessment, 28(8), 908-916. https://dx.doi.org/10.1037/pas0000230

Bjaastad, J. F., Wergeland, G. J. H., Haugland, B. S. M., Gjestad, R., Havik, O. E., Heiervang, E. R. et al. (2018). Do clinical experience, formal cognitive behavioural therapy training, adherence, and competence predict outcome in cognitive behavioural therapy for anxiety disorders in youth? Clinical Psychology and Psychotherapy. 25(6), 865-877. https://dx.doi.org/10.1002/cpp.2321.

European Federation of Psychologists' Associations. (2013). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological and educational tests: Test review form and notes for reviewers. Version 4.2.6.

Harstad, S., Compton, S. N. & Villabo, M. A. (2017). Cognitive-behavioral therapy (CBT) for children with anxiety disorder: Do the therapists’ adherence and competence Matter? Paper presentert ved AACAP's 64th Annual Meeting, Washington DC, US.

Kendall, P. C., Martinsen, K. D. & Neumer, S. P. (2006a). Mestringskatten (Coping cat) - Arbeidsbok. Kognitiv atferdsterapi for barn med angst. Oslo: Universitetsforlaget.

Kendall, P. C., Martinsen, K. D. & Neumer, S. P. (2006b). Mestringskatten (Coping cat) - Terapeutmanual. Kognitiv atferdsterapi for barn med angst. Oslo: Universitetsforlaget.

Kodal, A., Fjermestad, K., Bjelland, I., Gjestad, R., Öst, L.-G., Bjaastad, J. F. et al. (2018). Long-term effectiveness of cognitive behavioral therapy for youth with anxiety disorders. Journal of Anxiety Disorders, 53, 58-67. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2017.11.003

Patras, J., Martinsen, K. D., Holen, S., Sund, A. M., Adolfsen, F., Rasmussen, L.-M. P. et al. (2016). Study protocol of an RCT of EMOTION: An indicated intervention for children with symptoms of anxiety and depression. BMC Psychology, 4, 48. https://doi.org/10.1186/s40359-016-0155-y

Villabo, M. A., Narayanan, M., Compton, S. N., Kendall, P. C. & Neumer, S.-P. (2018). Cognitive-behavioral therapy for youth anxiety: An effectiveness evaluation in community practice. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 86(9), 751-764. https://dx.doi.org/10.1037/ccp0000326

Wergeland, G. J. H., Fjermestad, K. W., Marin, C. E., Haugland, B. S.-M., Bjaastad, J. F., Oeding, K. et al. (2014). An effectiveness study of individual vs. group cognitive behavioral therapy for anxiety disorders in youth. Behaviour Research and Therapy, 57, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.brat.2014.03.007

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2019-09-03

Hvordan referere

Rasmussen, L.-M. P., & Puggard, L. B. (2019). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Competence and Adherence Scale for Cognitive Behavioral Therapy (CAS-CBT). PsykTestBarn, 9(1), 1–9. https://doi.org/10.21337/0061

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer