Måleegenskaper ved den norske versjonen av Beck Youth Inventories - Second Edition (BYI-II)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0045

Emneord (Nøkkelord):

Generell psykisk helse, Barn i skolealder, Ungdom

Sammendrag

Beskrivelse: Beck Youth Inventories – Second Edition (BYI-II) er et spørreskjema som fylles ut av barn og ungdommer i alderen 7-18 år for å kartlegge selvbilde, psykiske og sosiale problemer. De amerikanske psykologene Judith Beck og John Jolly, og psykiateren Aaron Beck står bak utviklingen av både den første utgaven (BYI, publisert i 2001) og BYI-II (publisert i 2005). BYI-II ble oversatt til norsk og ble publisert i 2012. Vi fant ingen opplysninger om oversettelsesprosessen. BYI-II inneholder 100 testledd, 20 for hver av de fem skalaene Selvbilde, Angst, Depresjon, Sinne og Normbrytende atferd. Rettighetsinnehaver Pearsson Assessment stiller krav om at man skal være autorisert lege eller psykolog for å kunne kjøpe testen fra dem.

Litteratursøk: Vårt systematiske litteratursøk etter studier av måleegenskaper ved den norske versjonen av BYI-II resulterte i 28 treff, hvorav ingen var relevante. Vi innhentet i tillegg den norske BYI-II-manualen, som oppfylte inklusjonskriteriene. Dessuten inkluderte vi den danske BYI-II-manualen og en dansk studie, men ingen svenske studier ble funnet.

Psykometri: Den norske BYI-II-manualen inneholdt normer basert på data fra 600 norske barn og ungdommer fordelt på kjønn og tre aldersgrupper (7-10, 11-14 og 15-18 år). Skalaenes indre konsistens (Cronbachs alfa) varierte fra 0,84 til 0,92 (god til utmerket). En eksplorerende faktoranalyse støttet BYI-IIs femfaktorstruktur med 38 % forklart varians. Vi fant ingen informasjon om test-retest reliabilitet eller kriterievaliditet.

Konklusjon: Så lenge vi mangler kunnskap om skalaenes kriterievaliditet er det vanskelig å tolke skårer i klinisk sammenheng. Slik tolkning må derfor skje med stor varsomhet og bruk av klinisk skjønn. BYI-II kan gjerne brukes på gruppe- og systemnivå som et verktøy for å beskrive ulike psykisk helseaspekter hos barn og ungdom. Det er behov for ytterligere forskning på måleegenskaper ved den norske versjonen av BYI-II, med særlig vekt på test-retest reliabilitet, kriterievaliditet og representative normer.

Referanser

Beck, J. S., Beck, A. T. & Jolly, J. B. (2001). Beck Youth Inventories of Emotional and Social Impairment manual. San antonio, TX: Psychological Corporation.

Beck, J. S., Beck, A. T. & Jolly, J. B. (2005). Beck Youth Inventories - Second edition. San Antonio, USA: Psychological Corporation.

Beck, J. S., Beck, A. T., Jolly, J. B. & Steer, R. A. (2012). Beck Youth Inventories - Second Edition: Manual. Norsk versjon.

Beck, J. S., Beck, A. T., Jolly, J. B. & Tideman, E. (2004). Beck ungdomsskalor. Manual. Svensk version: Harcourt Assessment.

Bregnballe, V., Thastum, M. & Schiøtz, P. O. (2007). Psychosocial problems in children with cystic fibrosis. Acta Paediatrica, 96, 58-61. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2006.00014.x

Canning, E. H., Canning, R. D. & Boyce, W. T. (1992). Depressive symptoms and adaptive style in children with cancer. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 31, 1120-1124. https://doi.org/10.1097/00004583-199211000-00021

EFPA (2013). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form an notes for reviewers, v 4.2.6: EFPA. Nedlasted fra http://www.efpa.eu/professional-development

Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A Research Note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581-586. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x

Hallin, A. L. & Stjernqvist, K. (2011). Follow-up of adolescents born extremely preterm: Self-perceived mental health, social and relational outcomes. Acta Paediatrica, International Journal of Paediatrics, 100, 279-283. https://dx.doi.org/10.1111/j.1651-2227.2010.01993.x

Hansson, A., Hansson, L., Danielsson, I. & Domellof, E. (2015). Short- and Long-Term Effects of Child Neuropsychological Assessment With a Collaborative and Therapeutic Approach: A Preliminary Study. Applied Neuropsychology. Child, 1-10. https://doi.org/10.1080/21622965.2014.996646

Helgeson, V. S., Snyder, P. R., Escobar, O., Siminerio, L. & Becker, D. (2007). Comparison of adolescents with and without diabetes on indices of psychosocial functioning for three years. Journal of Pediatric Psychology, 32, 794-806. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsm020

Järvholm, K., Olbers, T., Marcus, C., Marild, S., Gronowitz, E., Johnsson, P. et al. (2010). Self-concept improves in severely obese adolescents shortly after gastric bypass. Obesity Reviews, 11, 70. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-789X.2010.00763-6.x

Järvholm, K., Olbers, T., Marcus, C., Mrild, S., Gronowitz, E., Friberg, P. et al. (2012). Short-term psychological outcomes in severely obese adolescents after bariatric surgery. Obesity, 20, 318-323. http://dx.doi.org/10.1038/oby.2011.310

Kieffer-Kristensen, R., Teasdale, T. W. & Bilenberg, N. (2011). Post-traumatic stress symptoms and psychological functioning in children of parents with acquired brain injury. Brain Injury, 25, 752-760. http://dx.doi.org/10.3109/02699052.2011.579933

Kristensen, L. J., Birkebaek, N. H., Mose, A. H., Hohwu, L. & Thastum, M. (2014). Symptoms of emotional, behavioral, and social difficulties in the Danish population of children and adolescents with type 1 diabetes-Results of a national survey. PLoS ONE, 9, ArtID e97543. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0097543

Lasgaard, M. (2010). Lonely in a social world. Psyke & Logos, 31(1), 206-231. https://doi.org/10.7146/pl.v31i1.8456

Merikangas, K. R., He, J.-p., Burstein, M., Swanson, S. A., Avenevoli, S., Cui, L. et al. (2010). Lifetime prevalence of mental disorders in U.S. adolescents: Results from the National Comorbidity Survey Replication-Adolescent Supplement (NCS-A). Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49, 980-989. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2010.05.017 20855043

Niemelä, B. J. (2009). Mental Health in Children Undergoing Reconstructive Surgery: Studies on Self-Esteem and Social Interaction. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis.

Niemelä, B. J., Skoog, V., Henriksson, T.-G. & Sundelin Wahlsten, V. (2011). A Clinical Report : Mental health, Self-esteem and Social Interaction in Adolescents with CL/P in the Context of Re-constructive Surgery. Journal of Depression and Anxiety, 1. http://dx.doi.org/10.4172/ jda.1000102).

Osika, W. (2007). Self-perceived Psychological Health and Vascular Changes in Childhood. Göteborg: Sahlgrenska akademiet, Göteborgs universitet. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/4534/ABSTRACTWalterOsika.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Osika, W., Friberg, P. & Wahrborg, P. (2007). A new short self-rating questionnaire to assess stress in children. International Journal of Behavioral Medicine, 14, 108-117. https://doi.org/10.1007/bf03004176

Osika, W., Montgomery, S. M., Dangardt, F., Wahrborg, P., Gan, L. M., Tideman, E. et al. (2011). Anger, depression and anxiety associated with endothelial function in childhood and adolescence. Archives of Disease in Childhood, 96, 38-43. http://dx.doi.org/10.1136/adc.2008.152777

Pahnke, J., Lundgren, T., Hursti, T. & Hirvikoski, T. (2014). Outcomes of an acceptance and commitment therapy-based skills training group for students with high-functioning autism spectrum disorder: A quasi-experimental pilot study. Autism, 18, 953-964. http://dx.doi.org/10.1177/1362361313501091

Sandberg, L. & Thastum, M. (2012). Dokumentation for den danske udgave af Beck Youth Inventory. I J. S. Beck, A. T. Beck, J. B. Jolly & R. A. Steer (Red.), Beck youth Inventories - Second Edition: Vejledning. Dansk version. Stockholm: Pearson Sweden AB.

Stahlberg, O., Anckarsater, H. & Nilsson, T. (2010). Mental health problems in youths committed to juvenile institutions: Prevalences and treatment needs. European Child & Adolescent Psychiatry, 19, 893-903. http://dx.doi.org/10.1007/s00787-010-0137-1

Thastum, M., Munch-Hansen, A., Wiell, A. & Romer, G. (2006). Evaluation of a Focused Short-term Preventive Counselling Project for Families with a Parent with Cancer. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 11, 529-542. http://dx.doi.org/10.1177/1359104506067875

Thastum, M., Paulsen, K. & Hansen, H. S. (2004). Dokumentation for den danske udgave af Beck Youth Inventories (BYI) Beck Youth Inventories. Vejledning. København: Dansk Psykologisk Forlag.

Thastum, M., Ravn, K., Sommer, S. & Trillingsgaard, A. (2009). Reliability, validity and normative data for the Danish Beck Youth Inventories. Scandinavian Journal of Psychology, 50, 47-54. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9450.2008.00690.x

Thastum, M., Watson, M., Kienbacher, C., Piha, J., Steck, B., Zachariae, R. et al. (2009). Prevalence and predictors of emotional and behavioural functioning of children where a parent has cancer : A multinational study. Cancer, 115, 4030-4039. https://doi.org/10.1002/cncr.24449

Tidefors, I., Arvidsson, H. & Rudolfsson, L. (2012). Agreement between ratings from self-rating scales and assessments by treatment staff concerning a group of adolescent males who have sexually offended. Journal of Sexual Aggression, 18, 136-148. http://dx.doi.org/10.1080/13552600.2010.528845

Tidefors, I., Goulding, A. & Arvidsson, H. (2011). A Swedish sample of 45 adolescent males who have sexually offended: Background, individual characteristics, and offending behavior. Nordic Psychology, 63 18-34. http://dx.doi.org/10.1027/1901-2276/a000043

Wickstrøm, L. (1999). The emergence of gender difference in depressed mood during adolescence: The role of intensified gender socialization. Developmental Psychology, 35, 13.

Willmer, M., Berglind, D., Tynelius, P., Ghaderi, A., Naslund, E. & Rasmussen, F. (2014). Children's weight status, body esteem, and self-concept after maternal gastric bypass surgery. Surgery Obesity and Related Diseases, 11, 927-32. https://doi.org/10.1016/j.soard.2014.12.003

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2016-01-08

Hvordan referere

Kornør, H., & Johansen, S. (2016). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Beck Youth Inventories - Second Edition (BYI-II). PsykTestBarn, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.21337/0045

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer