Lektorstudentar og elevar på vidaregåande sine haldningar til dialekt, tospråklegheit og aksentprega norsk

Authors

  • Ragnhild Lie Anderson University of Bergen

DOI:

https://doi.org/10.7557/12.7074

Keywords:

language attitudes, dialect, bilingualism, accented Norwegian

Abstract

This article is a study of to what extent upcoming teachers, mainly in Norwegian, and upper secondary students agree or disagree on claims linked to how teachers and the school should act according to dialect, bilingualism and accented Norwegian. The claims are adopted from Lars Anders Kulbrandstad who carried out similar research among student teachers in 2007. Language attitudes as a topic is an important part of the competence objectives in the curriculum and therefore also something both teachers and students in upper secondary schools need to be aware of and have opinions about. The empirical material consists of replies from 308 respondents, 170 students from upper secondary and 138 upcoming teachers. The results show that both groups in general are positive towards these domains, but that upcoming teachers overall seem to be more positive both towards dialect, bilingualism and accented Norwegian compared to the pupils.

References

Anderson, Ragnhild Lie. 2018. Kan lærarar snakka norsk med utanlandsk aksent? I: Språkprat. Jul 6. https://sprakprat.no/2018/07/06/kan-laerarar-snakka-norsk-med-utanlandsk-aksent/

Bludd. Ellen Kathrine. 2022. Å være tospråklig kan beskytte hjernen din mot aldring» I: Forskning.no. Mars 29. https://www.forskning.no/aldring-biologi-hjernen/a-vaere-tospraklig-kan-beskytte-hjernen-din-mot-aldring/1998577

Boyd, Sally og Gunlög Bredänge. 2013. Attityder til brytning – exemplet utländsk lärare i svenska skolor. I: Hyltenstam, Kenneth og Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk – i forsking, undervisning och samhälle. Kap. 15: 437 – 457. Lund: Studentlitteratur.

Edwards, John R. 1982. Language attitudes and their implications among English speakers. I: Giles, Howard og Ellen Bouchard Ryen (red.). Attitudes towards Language Variation. Social and Applied Contexts: 20 – 33. London: Edward Arnold.

Frøland, Anne-Lise. 2017. Toleranse for språklig mangfold i norsk skole. En sosiolingvistisk studie av

lærerstudenters holdninger til elever med aksentpreget norsk. Trondheim, NTNU: Masteravhandling i nordisk språkvitenskap Institutt for språk og litteratur. http://hdl.handle.net/11250/2454528

Garrett, Peter, Nikolas Coupland og Angie Williams. 2003. Investigating Language Attitudes.Social Meanings of Dialect, Ethnicity and Performance. Cardiff: University of Wales Press.

Guttormsen, Arne. 2016. Tuller verken med dialekt eller evangelium. I: Vårt Land. Des. 26. https://www.vl.no/kultur/2016/12/26/tuller-verken-med-dialekt-eller-evangelium/

Haugen, Ragnhild. 2004. Språk og språkhaldningar hjå ungdomar i Sogndal. Bergen: Nordisk institutt. Doktoravhandling. https://hdl.handle.net/1956/2423

Hudson, Richard A. 1996. Sociolinguistics. London: Cambridge University Press. 2. utgåve.

Iversen, Jonas Yassin. 2021. Samisk og somali i norsk skule: Ei undersøking av språkideologiar blant lærarstudentar. I: Nordand nr. 1-2021: 21 – 35. https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2021-01-02 DOI: https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2021-01-02

Johnsen, Ragni Vik. 2015. «Relativt bra norsk» En sosiolingvistisk studie av ungdommers forståelse av og holdninger til norsk med utenlandsk aksent. Oslo: Masteroppgåve. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-51047

Kirilova, Marta, 2006. Han er en fra Amager, men også lidt fra Afrika, b. 40: holdninger til accent: en empirisk baseret undersøgelse af indfødte danskeres holdninger til dansk sprog med forskellige accenter. I: Københavnerstudier i tosprogethed, bind 40, s. 1 – 104.

Kristiansen, Tore. 2009. The macro-level social meanings of late-modern Danish accents. I: Acta Linguistica Hafniensia 41: 167 – 192. https://doi.org/10.1080/03740460903364219 DOI: https://doi.org/10.1080/03740460903364219

Kulbrandstad, Lars Anders. 2007. Lærerstudenter og språklig variasjon – En holdningsundersøkelse. I: Nordic Studies in Education. Vol. 27 (04): 357 – 372. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-5949-2007-04-04 DOI: https://doi.org/10.18261/ISSN1891-5949-2007-04-04

Kulbrandstad, Lars Anders. 2015. Språkholdninger. I: NOA norsk som andrespråk. Årgang 30 1-2/2015, s. 247 – 283. https://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1190/1180

Kunnskapsdepartementet. 2017. Overordna delverdiar og prinsipp for grunnopplæringa. Fastsett som forskrift ved kongeleg resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.

Kunnskapsdepartementet. 2019. Læreplan i norsk (NOR1-06). Fastsett som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.

Kunnskapsdepartementet. 2023. Opplæringslova. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_2

Ladegaard, Uffe. 2002. Sprog, holdning og etnisk identitet: En undersøgelse af holdninger overfor sprogbrugere med udenlandsk accent. Syddansk Universitetsforlag.

Laake, Petter. 2016. Innføring i SPSS. Oslo: Blindern.

Norsk Rikskringkasting. 2015. Dialektrøkt i NRK.

Rosenberg, Milton J og Carl I. Hovland. 1960. Attitude Organization and Change. An Analysis of Consistency among Attitude Components. New Haven: Yale University Press.

Røyneland, Unn og Bård Uri Jensen. 2020. Dialect acquisition and migration in Norway – questions of authencity, belonging and legitimacy. I: Journal of Multilingual and Multicultural Development. https://doi.org/10.1080/01434632.2020.1722679 DOI: https://doi.org/10.1080/01434632.2020.1722679

Statistisk Sentralbyrå. 2023. Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre. 23. mars. 2023. https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/statistikk/innvandrere-og-norskfodte-med-innvandrerforeldre

Torstensson, Nikolas. 2010. Judging the Immigrant: Accents and Attitudes. Umeå: Umeå University, department of Language Studies. Doktoravhandling.

Vulchanova, Mila; Åfarli, Tor A; Asbjørnsen, Maria; Vulchanova, Valentin. 2015. Flerspråklighet i Norge: en eksperimentell språkprosesseringsstudie. I: Rom for språk: 147 – 172. Oslo: Novus.

Downloads

Published

2023-12-21