Måleegenskaper ved den norske lærerversjonen av Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF)

Forfattere

  • Kristian Køhn Regionsenter for barn og unges psykiske helse Øst og Sør; Akershus universitetssykehus
  • Marianne Halvorsen Habilitering for barn og unge (HABU), Universitetssykehuset i Nord-Norge, Tromsø https://orcid.org/0000-0002-5962-7612

DOI:

https://doi.org/10.21337/0069

Emneord (Nøkkelord):

ADHD, Autismespekter, Nevropsykologi, Barn i førskolealder, Barn i skolealder, Ungdom

Sammendrag

Beskrivelse: Behavior Rating Inventory of Executive Function lærerversjon (BRIEF; Gioia et al., 2000) er et standardisert spørreskjema for elever i alderen 5–18 år. Det brukes som mål på reguleringsfunksjoner i skoleatferd. Internasjonale rettighetshavere er Psychological Assessment Resources Inc. Norsk utgave ble utgitt og opprinnelig oversatt til norsk første gang i 2004 (Sørensen & Hysing, 2014). Det foreligger norsk lærerskjema og skåringsark, mens selve manualen og utfyllende instruksjoner for skåring og tolkning er amerikanske. Spørreskjemaet består av 86 ledd fordelt på åtte delskalaer og indeksskalaene Atferdsregulering, Metakognisjon og totalskåren Generell eksekutiv funksjon. Fagpersoner som tolker BRIEF-skårer skal ha diagnostiseringskompetanse (psykolog/lege) og kompetanse i bruk av psykologiske tester.

Litteratursøk: Systematisk litteratursøk ga 175 skandinaviske treff. Tre norske studier som inneholdt relevante psykometriske data i form av middelverdier, reliabilitet og validitet, oppfylte inklusjonskriteriene. Utvalgene var norske barn i barneskolealder, der deler av utvalgene var barn som hadde vært i kontakt med PPT og BUP.

Psykometri: Det ble funnet noe støtte for at amerikanske originalnormer kan benyttes i Norge da middelverdier for norske fjerdeklassinger i hovedsak var sammenfallende med originalnormene. Norske studier understøttet i tillegg instrumentets reliabilitet, begrepsvaliditet, kriterievaliditet og endringssensitivitet.

Konklusjon: Begrepsvaliditeten til BRIEF lærerversjon er støttet gjennom faktoranalyse. En finner forventede skåringsforskjeller mellom kliniske grupper og normalgrupper som underbygger begrepsvaliditeten. De ulike indeksskalaenes indre konsistens, interraterreliabilitet og endringssensitivitet er støttet og i tråd med funn for den originale versjonen av testen. BRIEF lærerversjon kan med forsiktighet benyttes med originale amerikanske normer i Norge. Det er en viss fare for undervurdering av barnets vansker på skalaene Fleksibilitet og Planlegging / organisering ved bruk av amerikanske normer.

Referanser

Achenbach, T. M. & Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Teacher's report form and 1991 profile. Burlington, Vt.: University of Vermont.

Andersen, P. N., Klausen, M. E. & Skogli, E. W. (2019). Art of Learning - An Art-Based Intervention Aimed at Improving Children's Executive Functions. Frontiers in Psychology, 10, 1769. https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01769

Barkley, R. A. (2012). Executive functions: What they are, how they work, and why they evolved. The Guilford Press: New York.

Cirino, P. T., Ahmed, Y., Miciak, J., Taylor, W. P., Gerst, E. H. & Barnes, M. A. (2018). A framework for executive function in the late elementary years. Neuropsychology, 32(2), 176-189. https://doi.org/10.1037/neu0000427

Egeland, J. & Fallmyr, O. (2010). Confirmatory Factor Analysis of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF): support for a distinction between emotional and behavioral regulation. Child neuropsychology : a journal on normal and abnormal development in childhood and adolescence, 16(4), 326-337. https://doi.org/10.1080/09297041003601462

European Federation of Psychologists' Association (EFPA). (2013). EFPA Review Model for the Description and Evaluation of Psycholgical Tests: Tests Review Form and Notes for Reviewers, v 4.2.6: EFPA.

Fallmyr, Ø. & Egeland, J. (2011). Psykometriske egenskaper for den norske versjonen av Behavior Inventory of Executive Function (BRIEF). Tidsskrift for Norsk psykologforening, 48(4), 339-343. Hentet fra https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2011/04/psykometriske-egenskaper-den-norske-versjonen-av-behavior-inventory-executive

Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2000). Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). Professional Manual. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources, Inc. https://doi.org/10.1037/t73087-000

Halse, M., Steinsbekk, S., Hammar, A., Belsky, J. & Wichstrom, L. (2019). Parental predictors of children's executive functioning from ages 6 to 10. British Journal of Developmental Psychology, 37(3), 410-426. https://dx.doi.org/10.1111/bjdp.12282

Halvorsen, M., Mathiassen, B., Amundsen, T., Ellingsen, J., Brondbo, P. H., Sundby, J. et al. (2019). Confirmatory factor analysis of the behavior rating inventory of executive function in a neuro-pediatric sample and its application to mental disorders. Child Neuropsychology, 25(5), 599-616. https://dx.doi.org/10.1080/09297049.2018.1508564

Løvstad, M., Dunderud, I., Endestad, T., Due-Tønnessen, P, Meling, T. R. et al.,Solbakk, A. K. (2012). Execeutive functions after orbital or lateral prefrontal lessions: Neuropsychological profiles and self-reported executive functions in everyday living. Brain Injury, 26,13-14, 1586-1598. https://doi.org/10.3109/02699052.2012.698787

Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A. & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex "Frontal Lobe" tasks: a latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41(1), 49-100. https://doi.org/10.1006/cogp.1999.0734

Reynolds, C. R. & Kamphaus, R. W. (1992). Behavior Assessment System for Children. Circle Pines, MN: American Guidance Service.

Roth, R. M., Isquith, P. K. & Gioia, G. A. (2005). Behavior Rating Inventory of Executive Function - Adult Version (BRIEF-A). Lutz, FL: Psychological Assessment Resources. https://doi.org/10.1037/t86244-000

Roth, R. M., Isquith, P. K. & Gioia, G. A. (2014). Assessment of Executive Functioning Using the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). I S. Goldstein & J. Naglieri (Red.), Handbook of Executive Functioning. New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-8106-5_18

Sørensen, L. & Hysing, M. (2014). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). PsykTestBarn, 2(6). https://doi.org/10.21337/0037

Zelazo, P. D. & Carlson, S. M. (2012). Hot and cool executive function in childhood and adoloscence: development and plasticity. Child Development Perspectives, 6(4), 354-360. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2012.00246.x

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2020-07-19

Hvordan referere

Køhn, K., & Halvorsen, M. . (2020). Måleegenskaper ved den norske lærerversjonen av Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) . PsykTestBarn, 10(1), 1–11. https://doi.org/10.21337/0069

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer