Måleegenskaper ved den norske versjonen av Autism Diagnostic Interview- Revised (ADI-R)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0052

Emneord (Nøkkelord):

Autismespekter, Barn i førskolealder, Barn i skolealder, Ungdo, Voksne

Sammendrag

Beskrivelse: Autism Diaganostic Interview – Revised (ADI-R) er et semistrukturert intervju utviklet av Sir Michael Rutter, Ann Le Couter og Cathrine Lord for å bidra til valid og reliabel diagnostisering av Autismespekterforstyrrelser. Intervjuet ble første gang publisert i 1989 av Western Psychological Services og revidert i 1994. Norsk utgave ble utarbeidet av Hogrefe i 2009. Det foreligger norsk protokoll med oversikt over spørsmålene, mens manualen med instruksjon for hvordan intervjuet skal gjennomføres og skåres er amerikansk. Intervjuet består av 93 ledd. Det kan benyttes til vurdering av voksne og barn over tolv måneder og med mental alder over ti måneder. Intervjuet tar 1,5 – 2,5 timer. ADI-R bør administreres av en erfaren kliniker. Klinikeren intervjuer forelder eller omsorgsperson med god kjennskap til utviklingshistorien og nåværende fungering for personen som vurderes. Ved hjelp av en diagnostisk algoritme utarbeides grenseverdier for indikasjon på mulig forekomst av autisme.

Litteratursøk: Systematisk litteratursøk etter studier av målegenskaper ved den norske, svenske og danske versjonen av intervjuet ga 190 treff. I tillegg ble tre artikler inkludert etter innspill fra eksperter. En norsk befolkningsstudie med til sammen 679 deltakere og seks svenske kliniske studier, hvorav den største bestod av 268 deltakere, oppfylte inklusjonskriteriene. Flertallet av studiene omfattet barn og ungdom.

Psykometri: Den diagnostiske validiteten til ADI-R er undersøkt for de nye småbarns algoritmene. Funn viser at den norske og svenske ADI-R-versjonen har lavere sensitivitet sammenlignet med amerikanske valideringsstudier. Grad av samsvar mellom ADI-R og Autism Diagnostic Observation Schedule-2 (ADOS) i diagnostikk er varierende. Interrater-reliabilitet for ADI-Rs enkeltledd, diagnostiske ledd og diagnostisk klassifisering er funnet tilfredsstillende i et mindre svensk utvalg. Faktorer som barnets alder, IQ og atferdsvansker, i tillegg til foreldrebekymring, kan påvirke validiteten til ADI-R.

Konklusjon: Det foreligger ikke norske eller skandinaviske normer. Validiteten til de nye småbarns algoritmene er i all hovedsak tilfredsstillende når en komplementerer diagnostikken av autismespekterforstyrrelser ved hjelp av direkte observasjon ved bruk av ADOS. Karakteristika ved barnet og omsorgsgiver kan påvirke validiteten til ADI-R. Det er behov for studier av validiteten til de ordinære diagnostiske algoritmene, men også av instrumentets reliabilitet.

Referanser

American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Washington D.C.

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Arlington, VA

Cohen, I.L. (2003). Criterion-related validity of the PDD Behavior Inventory. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33, 47–53. https://doi.org/10.1023/a:1022278420716

Constantino, J.N., Davis, S.A., Todd, R.D., Schindler, M.K., Gross, M.M., Brophy, S.L. et al. (2003). Validation of a brief qualitative measure of autistic traits: Comparison of the social responsiveness scale with the Autism Diagnosis Interview-Revised. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33, 427–433. https://doi.org/10.1023/a:1025014929212

Ekström, A.-B., Hakenäs-Plate, L., Samuelsson, L., Tulinius, M. & Wentz, E. (2008). Autism spectrum conditions in myotonic dystrophy type 1: A study on 57 individuals with congenital and childhood forms. American Journal of Medical Genetics Part B, 147B, 918–926. https://doi.org/10.1002/ajmg.b.30698

European Federation of Pscyhologists’ Association (EFPA). (2013). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers, v 4.2.6: EFPA.

Gilberg, I.C. & Gillberg, C. (1989). Asperger syndrome –Some epidemiological considerations: A research note. Journal of Child Psychology & Psychiatry, 30, 631–638. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1989.tb00275.x

Havdahl, K.A., Bal, V.A., Huerta, M., Pickles, A., Øyen, A-S., Stoltenberg, C. & Lord, C. (2016). Multidimensional influences on autism symptom measures: Implications for use in etiological research. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55, 1054–1063. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2016.09.490

Havdahl, K.A., Bishop, S.L., Surén, P., Øyen, A., Lord, C., Pickles, A. et al. (2017). The influence of parental concern on the utility od autism diagnostic instruments. Autism Research. 10(10):1672-1686. https://doi.org/10.1002/aur.1817

Johansson, M., Gillberg, C. & Råstam, M. (2010). Autism spectrum conditions in individuals with Möbius sequence, CHARGE syndrome and oculo-auriculo-vertebral spectrum: Diagnostic aspects. Research in Developmental Disabilities, 31, 9–24. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2009.07.011

Kim, S.H. & Lord, C. (2012a). Combining information from multiple sources for the diagnosis of autism spectrum disorders for toddlers and young preschoolers from 12 to 47 months of age. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53, 143–151. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2011.02458.x

Kim, S.H. & Lord, C. (2012b). New autism diagnostic interview-revised algorithms for toddlers and young preschoolers from 12 to 47 months of age. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42, 82-93. https://doi.org/10.1007/s10803-011-1213-1

Kim, S.H., Thurm, A., Shumway, S. & Lord. C. (2013). Multisite study of New Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) Algorithms for toddlers and young preschoolers. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43, 1527–1538. https://doi.org/10.1007%2Fs10803-012-1696-4

Kopp, S., Kelly K.B. & Gillberg, C. (2010). Girls with social and/or attention deficits: A descriptive study of 100 clinic attenders. Journal of Attention Disorders, 14, 167–181. https://doi.org/10.1177/1087054709332458

Le Couteur, A., Rutter, M., Lord, C. Rios, P., Robertson, S., Holdgrafer, M., & McLennan, J.D. (1989). Autism Diagnostic Interview: A semistructered interview for parents and caregivers of autistic persons. Journal of Autism and Developmental Disorders, 19, 363–387. https://doi.org/10.1007/bf02212936

Lord, C. & Jones,R.M. (2012). Annual research review: Re-thinking the classification of autism spectrum disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53 (3): 490–509. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2012.02547.x

Lord, C., Rutter, M. & Le Couteur, A. (1994). Autism Diagnostic Interview-Revised: A revised version of a diagnostic interview for caregivers of individuals with possible pervasive developmental disorders. Journal of Autism and developmental Disorders, 24(5): 659–685. https://doi.org/10.1007/bf02172145

Lord, C. et al., (2000). The Autism Diagnostic Observation Schedule- Generic: A standardized measure of social and communication deficits associated with the spectrum of autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30(3): 205–223. https://doi.org/10.1023/A:1005592401947

Lord, C. et al., (2012). A multisite study of the clinical diagnosis of different autism spectrum disorders. Archives of General Psychiatry, 69 (3): 306–313. https://doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2011.148

Matson, J.M., Nebel-Schwalm, M. & Matson,M.L.(2007). A review of methodological issues in the differential diagnosis of autism spectrum disorders in children. Research in Autism Spectrum Disorders, 1, 38–54. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2006.07.004

Norris, M., Lecavier, L. & Edwards, M.C. (2012). The structure of autism symptoms as measured by the autism diagnostic observation schedule. Journal of Autism and developmental Disorders, 42(6):1075–86. https://doi.org/10.1007/s10803-011-1348-0

Nygren, G., Hagberg, B., Billstedt, E., Skoglund, Å., Gillberg, C. & Johansson, M. (2009). The Swedish version of the diagnostic interview for social and communication disorders (DISCO-10). Psychometric properties. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39, 730–741. https://doi.org/10.1007/s10803-008-0678-z

Rutter, M, Lecouteur, A. & Lord, C. (2003). The Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R). Los Angeles, CA, Western psychological Services.

Rutter’s Child and Adolescent Psychiatry (2015). Redaktører: Thapar, A. & Pine, D.A., Leckman, J.F., Scott, S., Snowling, M.J, Taylor, E. Sixth edition, John Wiley and sons, ltd.

Schjøllberg, S. (2015). Autism Diagnostic Interview og Autism Diagnostic Observation Schedule i Norge. Autisme i dag, 42, (3): 92–97.

World Health Organisation (1993) The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders: diagnostic criteria for research. Geneva, Switzerland: WHO; 1993

Zander, E., Strum, H. & Bölte, S. (2015). The added value of the combined use of the autism diagnostic interview-revised and the autism diagnostic observation schedule: Diagnostic validity in a clinical swedish sample of toddlers and young preschoolers. Autism, 19, 187–199. https://doi.org/10.1177/1362361313516199

Zander, E., Willfors, C., Berggren, S., Coco, C., Holm, A., Jifält, I. et al. (2017). The interrater reliability of the Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) in clinical settings. Psychopathology. 50(3):219-227. https://doi.org/10.1159/000474949.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2017-06-27

Hvordan referere

Halvorsen, M. ., & Helverschou, S. B. (2017). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Autism Diagnostic Interview- Revised (ADI-R). PsykTestBarn, 7(1), 1–17. https://doi.org/10.21337/0052

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer