Måleegenskaper ved den norske versjonen av European Adolescent Assessment Dialogue (EuroADAD)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.21337/0041

Emneord (Nøkkelord):

Alkohol- og stoffrelaterte forstyrrelser, Barn i skolealder, Ungdom

Sammendrag

Beskrivelse: European Adolescent Assessment Dialogue (EuroADAD) er et strukturert intervju for å kartlegge problemer og hjelpebehov hos ungdom med rusproblemer (12-24 år). Intervjuet er oversatt til norsk av Astrid Brandsberg-Dahl, Grethe Lauritzen og Heid Nøkleby i samarbeid med en av originalforfatterne, David Öberg. Originalversjon ved Alfred S. Friedman, Arlene Terras og David Öberg kom ut i 2002; den norske i 2007. Svarene i hvert av de sju livsområdene Fysisk helse, Skole, Sosialt, Familie, Psykisk helse, Kriminalitet og Alkohol & narkotika danner grunnlag for respondentens egen vurdering av problemomfang og hjelpebehov, intervjuerens alvorlighetsvurdering og en sumskåre. Det tar ca. en time å gjennomføre intervjuet, og intervjueren må ha minimum treårig relevant høgskoleutdanning og et tre dagers kurs i bruk av EuroADAD.

Litteratursøk: Vårt systematiske litteratursøk identifiserte ingen dokumentasjon om den norske, svenske eller danske versjonen av EuroADAD.

Konklusjon: Måleegenskapene ved den norske versjonen av EuroADAD er ukjente. Inntil resultater av veldesignete psykometristudier av EuroADAD foreligger bør intervjuet brukes med varsomhet i klinisk praksis.

Referanser

Brandsberg-Dahl, A., Lauritzen, G. & Nøkleby, H. (2007). EuroADAD - European Adolescent Assessment Dialogue. Norsk testversjon.

Börjesson, J. (2011). Psychometric studies of the Swedish version of the Adolescent Drug Abuse Diagnosis (ADAD) instrument. PhD. Umeås Universitet, Umeå. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:456629/FULLTEXT01.pdf

Czobor, P., Bacskai, E., Öberg, D., Haack, M. J. & Gerevich, J. (2011). The European Adolescent Assessment Dialogue (EuroADAD): A psychometric evaluation. European Addiction Research, 17(6), 302-315. http://dx.doi.org/10.1159/000329989

European Federation of Pscyhologists’ Association (EFPA). (2013). EFPA Review model for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers, v 4.2.6: EFPA.

Friedman, A. S., Terras, A. & Öberg, D. (2002). The European version of the adolescent assessment dialog — EUROADAD (Versjon 1.0). Philadelphia/Maastricht.

Friedman, A. S. & Utada, A. (1989). A method for diagnosing and planning the treatment of adolescent drug abusers (the Adolescent Drug Abuse Diagnosis [ADAD] instrument). J Drug Educ, 19(4), 285-312. https://doi.org/10.2190/xbu5-9mab-c2r5-0m96

Husebye, T. (2014). Ungdom og unge voksne med samtidige utfordringer. En systematisk kartlegging med og utprøving av EuroADAD i en sosialmedisinsk poliklinikk. Et nyttig verktøy? MSc. Universitetet i Oslo, Oslo. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-46549

McLellan, A. T., Luborsky, L., Woody, G. E. & O'Brien, C. P. (1980). An improved diagnostic evaluation instrument for substance abuse patients. The Addiction Severity Index. The Journal of Nervous Mental Diseases, 168(1), 26-33. https://doi.org/10.1097/00005053-198001000-00006

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2015-08-04

Hvordan referere

Kornør, H., & Johansen, S. (2015). Måleegenskaper ved den norske versjonen av European Adolescent Assessment Dialogue (EuroADAD). PsykTestBarn, 5(2), 1–5. https://doi.org/10.21337/0041

Utgave

Seksjon

Kunnskapsoppsummeringer