Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: PMTO-foreldregrupper (2. utg.)
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.6728Emneord (Nøkkelord):
Atferdsvansker, Familieforhold, Foreldreveiledning, PMTO, KunnskapsoppsummeringSammendrag
Bakgrunn: Denne artikkelen oppsummerer kunnskapen om effektene av PMTO-foreldregruppe (tidligere kalt TIBIR – Foreldregruppeintervensjonen) som intervensjon i TIBIR-programmet. Artikkelen er en revisjon av en tidligere beskrivelse av det samme tiltaket i Ungsinn, men er videreutviklet i henhold til Ungsinns nye kriterier og prosedyrer. Intervensjonen baserer seg på prinsippene fra Parent Management Training Oregonmodellen (PMTO), med det unntaket at i denne intervensjonen møtes foreldrene i grupper over 12 samlinger. Det deltar inntil 12 foreldre/foresatte i gruppene og gruppen ledes av to gruppeledere. Målgruppen for tiltaket er foreldre og foresatte til barn med begynnende atferdsproblemer, men tiltaket kan også tilbys til familier som har barn med identifiserte atferdsproblemer.
Metode: Følgende databaser ble gjennomsøkt etter litteratur om tiltaket: Embase, Medline, Psychinfo, Cochrane, Cristin, Nora, Scopus og Svemed.
Resultater: Tre studier som omhandlet PMTO–foreldregruppe ble identifisert og inkludert. Det er gjennomført tre norske studier; en effektstudie blant norske foreldre og to studier med henholdsvis foreldre med minoritetsbakgrunn og fosterforeldre. Det foreligger en god beskrivelse av tiltaket i manualer, og tiltaket har en god teoretisk begrunnelse. Alle studiene er evaluert til å ha tilfredsstillende til god forskningsmetodisk kvalitet. Effektstørrelsene i de to studiene der disse er beregnet er i hovedsak små til moderate. Tiltaket har en god implementeringsstrategi og gode rutiner for å sikre at innholdet i tiltaket og effektene opprettholdes.
Konklusjon: Studiene som evaluerer tiltaket har relativt god forskningsmetodisk kvalitet, og effektstørrelser beregnet til små til store. Hovedfunnene i de inkluderte studiene trekker alle i retning av at barnas atferdsproblemer reduseres som følge av tiltaket, samt at foreldreferdigheter styrkes. Det antas derfor at tiltaket vil være nyttig for mange i målgruppen.
PMTO-foreldregruppe klassifiseres på evidensnivå 4 – som et tiltak med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.
Referanser
Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Teacher’s Report Form and 1991 profile. University of Vermont, Department of Psychiatry.
Achenbach, T., & Edelbrock, C. (1980). Child Behavior Checklist: CBCL. University of Vermont.
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School-Age Forms & profiles. University of Vermont, Department of Psychiatry.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). APA.
Bjørknes, R., & Manger, T. (2013). Can parent training alter parent practice and reduce conduct problems in ethnic minority children? A randomized controlled trial. Prevention Science, 14(1), 52–63. https://doi.org/10.1007/s11121-012-0299-9
Capaldi, D. M. (1992). Co-occurrence of conduct problems and depressive symptoms in early adolescent boys: II. A 2-year follow-up at Grade 8. Development and Psychopathology, 4(1), 125–144. https://doi.org/10.1017/S0954579400005605
Chamberlain, P., & Reid, J. B. (1987). Parent observation and report of child symptoms. Behavioral Assessment, 9(1), 97–109.
DeGarmo, D. S., Forgatch, M. S., & Martinez, Jr, C. R. (1999). Parenting of divorced mothers as a link between social status and boys’ academic outcomes: Unpacking the effects of socioeconomic status. Child Development, 70(5), 1231–1245. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00089
Drugli, M. B., Larsson, B., Fossum, S., & Mørch, W. T. (2010). Five‐to six‐year outcome and its prediction for children with ODD/CD treated with parent training. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51(5), 559–566. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2009.02178.x
European Federation of Psychologists´ Association (EFPA). (2013). EFPA review model for the description and evaluation of psycholgical tests: Tests review form and notes for reviewers, v 4.2.6. EFPA. http://www.efpa.eu/download/650d0d4ecd407a51139ca44ee704fda4
Forgatch, M. S. (2002). Implementing parent management training in Norway. Grant Application RFA – DA – 02 – 004 (No. NIDA NNPRI: Community Multisite Prevention Trials (CMPT). Oregon Social Learning Center.
Forgatch, M. S., & Patterson, G. R. (2010). Parent Management Training – Oregon Model: An intervention for antisocial behavior in children and adolescents. In J. R. Weisz & A. E. Kazdin (Eds.), Evicence-based psychotherapies for children and adolescents (2nd ed.) (pp. 159–177). The Guilford Press.
Forgatch, M. S., & Rodríguez, M. M. D. (2016). Interrupting coercion: The iterative loops among theory, science, and practice. In T. J. Dishion & J. J. Snyder (Eds.), The Oxford handbook of coercive relationship dynamics (pp. 194–214). Oxford University Press.
Fossum, S. (oppdatert 9.4. 2013). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Tidlig intervensjon for barn i risiko (TIBIR) – Foreldregruppeintervensjonen. I M. Martinussen (Red), Ungsinn. Tiltak nr 14. http://ungsinn.no/ungsinn/startside/artikkel?p_document_id=177929
Fossum, S., Handegård, B. H., Adolfsen, F., Vis, S. A., & Wynn, R. (2016). A meta-analysis of long-term outpatient treatment effects for children and adolescents with conduct problems. Journal of Child and Family Studies, 25(1), 15–29. https://doi.org/10.1007/s10826-015-0221-8
Gomez, B., Grønlie, A. A., Kristiansen, D. E., & Richardsen, K. (2014). Implementering av tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR) fra teori til praksis. Atferdessenteret.
Gresham, F. M., & Elliott, S. N. (1990). Social skills rating system manual. American Guidance Service.
Jakobsen, R., & Solholm, R. (2009). Evaluering av PMTO-kurs for fosterforeldre – en effektstudie. Bergen: Barnevernets utviklingssenter på Vestlandet, -Unifob helse. https://kudos.dfo.no/files/ec9/ec9b17b69708ffeba2223cc65e0ec7d37c1b7038540ed0601fac7d44b6dd5fb6/Evaluering%20av%20PMTO-kurs%20for%20fosterforeldre%20-%20En%20effektstudie.pdf
Kjøbli, J., Hukkelberg, S., & Ogden, T. (2013). A randomized trial of group parent training: Reducing child conduct problems in real-world settings. Behaviour Research and Therapy, 51(3), 113–121. https://doi.org/10.1016/j.brat.2012.11.006
Kjøbli, J., & Ogden, T. (2012). A randomized effectiveness trial of brief parent training in primary care settings. Prevention Science, 13(6), 616–626. https://doi.org/10.1007/s11121-012-0289-y
Kornør, H. & Drugli, M.B. (2011). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Teacher’s Report Form (TRF). PsykTestBarn. http://www.psyktestbarn.no/CMS/ptb.nsf/pages/trf
Lachin, J. M. (2016). Fallacies of last observation carried forward analyses. Clinical Trials, 13(2), 161–168. https://doi.org/10.1177%2F1740774515602688
Lubrecht, J. (1992). Family satisfaction survey. In K. Kutash & T. R. Rivera (Eds.), Measures of satisfaction with child mental health services (pp. 21–23). Florida Mental Health Institute, University of South Florida.
Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S. P., Patras, J., & Mørch, W. T. (2019). Kriterier for prosedyrer og vurdering og klassifisering av tiltak (2. utgave, v 2.1). Universitet i Tromsø.
Merrell, K. W., & Caldarella, P. (2002). Home & community social behavior scales user’s guide. Paul H. Brookes Publishing Company.
Patterson, G. R. (1982). Coercive family process. Castalia Publishing Company.
Patterson, G. R., Reid, J. B., & Dishion, T. J. (1992). Antisocial boys. Castalia Publishing Company.
Reedtz, C., Bertelsen, B., Lurie, J. I. M., Handegård, B. H., Clifford, G., & Mørch, W. T. (2008). Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI): Norwegian norms to identify conduct problems in children. Scandinavian Journal of Psychology, 49(1), 31–38. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2007.00621.x
Reedtz, C., Handegård, B. H., & Mørch, W. T. (2011). Promoting positive parenting practices in primary pare: Outcomes and mechanisms of change in a randomized controlled risk reduction trial. Scandinavian Journal of Psychology, 52(2), 131–137. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2010.00854.x
Reedtz, C., & Martinussen, M. (2011). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI). PsykTestBarn. http://www.r-bup.no/CMS/ptb.nsf/pages/ecbi
Reid, J. B., Patterson, G. R., &, Snyder, J. (2002). Antisocial behavior in children and adolescents: A developmental analysis and model for intervention. American Psychological Association.
Skogen, J. C., &, Torvik, F. A. (2013). Atferdsforstyrrelser blant barn og unge i Norge. Beregnet forekomst og bruk av hjelpetiltak. Oslo, Folkehelseinstituttet.
Solholm, R., Askeland, E., Christiansen, T., & Duckert, M. (2005). Parent Management Training-Oregon-modellen. Teori, behandlingsprogram og implementering i Norge. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 42(7), 587–597.
Stormark, K. M., & Christiansen, Ø. (2018). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Parent Management Training – The Oregon Model (PMTO) som individuell foreldreveiledning (2.utg.). Ungsinn, 2:2. https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/parent-management-training-the-oregon-model-pmto-som-individuell-foreldreveiledning-2-utg/
Tambs, K. & Moum, T. (1993). How well can a few questionnaire items indicate anxiety and depression? Acta Psychiatrica Scandinavica, 87(5), 364–367. https://doi.org/10.1111/j.1600-0447.1993.tb03388.x
Van Aar, J., Leijten, P., de Castro, B. O. & Overbeek, G. (2016). Sustained, fade-out or sleeper effects? A systematic review and meta-analysis of parenting interventions for disruptive child behavior. Clinical Psychology Review, 51, 153-163. doi.org/10.1016/j.cpr.2016.11.006
Webster-Stratton, C. (1998). Parent Practices Interview. http://son.washington.edu/centers/parenting-clinic
World Health Organization. (2020). International Classification of Diseases, 11th Revision (ICD-11). World Health Organization.
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Frode Adolfsen, Charlotte Reedtz, Roman Koposov, Sturla Fossum
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.