Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen
DOI:
https://doi.org/10.7557/7.4117Abstract
UiT Norges arktiske universitet, Campus Harstad, avd. for vernepleie, tidligere Høgskolen i Harstad, har siden 1983 utdannet vernepleiere, en helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som har sitt faglige ståsted innenfor feltet funksjonshemming. Dette betyr at vernepleiere utøver sin yrkesfunksjon i samhandling med personer som har en funksjonsnedsettelse, og i nært samarbeid med andre yrkesutøvere. De nasjonale føringer innenfor funksjonshemma-politikken er «et samfunn for alle» og «alle skal være med». Når det gjelder den norske skole, har vi en opplæringslov som sier noe om retten og kravet som stilles til opplæring, for alle våre barn.
Utfordringen den norske skole står overfor med tanke på opplæringsloven og tilpasset opplæring, er mange, men for å nå opplæringsmålene for alle våre barn er det viktig med en supplerende kompetanse til læreren i skolestua. Her kommer miljøterapeuten og vernepleieren inn og kan bidra til å tilrettelegge for motivasjon og mestring hos elever med spesielle behov i skolehverdagen. Visjonen om at «alle hører tell», tilsier fagkunnskap om hvordan vi skal inkludere.
På vegne av arrangørene, UiT Campus Harstad, avd. for vernepleie og FO, Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer, velferdsvitere og vernepleiere, takker vi for all gode innspill i panelet og fra tilhørere.
Rapporten inneholder alle stemmene fra temamøtet om miljøterapeutisk kompetanse i skolen – arbeidsoppgave og utfordringer, og er et kunnskapsbidrag inn i skolestua, både på ledernivå, og til planlegging av opplæring og dens gjennomføring.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).