Internasjonale studenter og plagiering: kultur, holdninger og verdier
DOI:
https://doi.org/10.7557/7.4432Keywords:
internasjonale studenter, plagiering, kulturforskjeller, forebyggingAbstract
Dette dokumentet er sendt til Strategisk utdanningsutvalg ved UiT Norges arktiske universitet som et grunnlag for å forstå og forklare hvorfor plagiering og juks er prosentmessig høyere blant internasjonale studenter enn de norske. Internasjonal litteratur på området viser at kulturelle, etiske og språklige forhold kan spille inn. I tillegg kan ikke-vestlige studenter ha en annen forståelse av ytringsfrihet, opphavsrett og akademisk integritet enn det vi legger i begrepene. Universitetsbiblioteket i Tromsø tilbyr obligatoriske forelesninger i informasjonskompetanse der det spesielt informeres om konsekvenser og forebygging av plagiat. Tall fra siste årsrapport fra Avdeling for undervisning ved UiT viser at forekomsten av plagiat blant internasjonale studenter er redusert. Dette kan tyde på at informasjon hjelper.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).