Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: MOT-programmet Robust ungdom 12–16 (1. utg)
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7120Emneord (Nøkkelord):
Skolerelaterte vansker, Universalforebyggende, Kunnskapsoppsummering, SkoleprogramSammendrag
Bakgrunn: MOT Robust ungdom 12–16 er et universelt forebyggende og helsefremmende tiltak rettet mot ungdom i alderen 12–16 år. Målet er å utvikle varmere å tryggere samfunn gjennom å utvikle robuste ungdommer som inkluderer alle. Tiltaket består av tolv klassebesøk over alle årene i ungdomsskolen der ulike tema behandles og gjennomgås etter en fast plan. I tillegg forekommer det andre miljøskapende aktiviteter i løpet av skoleåret. Tiltaket eies av stiftelsen MOT Norge, en idealistisk organisasjon som ble etablert i 1997 av norske toppidrettsutøvere.
Metode: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline, Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. Det er også søkt i internasjonale kunnskapsdatabaser om evidens samt innhentet informasjon om tiltaket fra tiltakseier. Litteratursøk og annen innhentet informasjon ble gjennomgått for å identifisere nordiske effektstudier, internasjonale oppsummeringsstudier og eventuelt andre norske studier om tiltaket.
Resultater: Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende studier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. MOT-programmet Robust ungdom 12–16 vurderes som godt beskrevet og det er fundert på allment aksepterte teorier. Det er ikke identifisert noen nordiske effektstudier. I denne kunnskapsoppsummeringen beskrives fire norske studier, men disse er ikke av den vitenskapelige kvalitet som er nødvendig for å kunne si noe sikkert om effekten av tiltaket.
Konklusjon: MOT-programmet Robust ungdom 12–16 klassifiseres på evidensnivå 2 – Teoretisk begrunnet tiltak.
Referanser
Bandura, A. (1971). Social Learning Theory. New York: General Learning Corporation
Bandura, A. (1977a). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev, 84(2), 191–215. Hentet fra https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/847061. https://doi.org/10.1037//0033-295x.84.2.191
Bandura, A. (1977b). Social Learning Theory. Oxford, England: Prentice-Hall
Bandura, A. (1986). Social foundationsof thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996). Multifaceted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning. Child Dev, 67(3), 1206–1222. Hentet fra https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8706518. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1996.tb01791.x
Befring, E., & Moen, B.-E. (2017). Ungdom, læring og forebygging (2 utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Befring, E., & Moen, B. E. (2010). Positive holdninger: Ressurser for et verdig liv. Organisasjonen MOT under lupen. Trondheim: MOT
Brofenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments in nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press
Brofenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J., & Mørch, W.-T. (2019). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. Kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak. 2. utgave (V2.1). Tromsø: UiT Norges Arktiske Universitet
Moen, B. E. (2011). Utvikling ved nye MOT-skoler – Fra 2009 til 2011. Hentet fra http://ftp.mot.no/public/motno/resultater/UtviklingSkoler2009_2011.pdf
Moen, B. E. (2012). Holdningsskapende arbeid for å unngå hyppig mobbing og lav trivsel. MOT-skoler vs skoler på landsbasis. Rapport nr 2. Hentet fra http://ftp.mot.no/public/motno/resultater/MOTsBetydning2012-r2.pdf
Moen, B. E. (2016). Opplevelsen av MOT. Svar fra elever, lærere og rektorer ved MOT-skoler 2015. Trondheim: MOT.
MOT. (udatert). MOTs teoretiske grunnlag. Trondheim: MOT
Pajares, C. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. Hentet fra http://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/eff.html
Peterson, C., & Park, N. (2004). Classification and measurement of character strenghts: Implications for practice. In P. A. Linley & S. Joseph (Red.), Positive psychology in practice (s. 433–446). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons
PROBA Samfunnsanalyse. (2010). Evaluering av MOT i ungdomsskolen. Rapport 2010 – 05. Hentet fra http://ftp.mot.no/public/evaluering/ProbaEvalueringMOT_2010.pdf
PROBA Samfunnsanalyse. (2011). Evaluering av MOT i ungdomsskolen. Rapport nr 5. Hentet fra https://proba.no/wp-content/uploads/rapport-2011-05-evaluering-av-mot-i-ungdomsskolen-sluttrapport.pdf
Rate, C. R., Clarke, J. A., Lindsay, D. R., & Sternberg, R. J. (2007). Implicit theories of courage. The Journal of Positive Psychology, 2(2), 80-98. https://doi.org/10.1080/17439760701228755
Rosenberg, M. (1965): Society and the Adolescent Self-Image. Princeton, N.J: Princeton University Press
Scheier, M. F. & Carver, C. S. (1985). Optimism, Coping, and Health: Assessment and Implications of Generalized Outcome Expectancies. Health Psychology, 4, 219–247. https://doi.org/10.1037//0278-6133.4.3.219
Solberg, M. E., & Olweus, D. (2003). Prevalence estimation of school bullying with the Olweus Bully/Victim Questionnaire. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 29(3), 239–268. https://doi.org/10.1002/ab.10047
Stajkovic, A., & Luthans, F. (1998). Self-Efficacy And Work-Related Performance: A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 124(2), 240–261. https://doi.org/10.1037/0033-2909.124.2.240
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Marte Rye, Sabine Kaiser, Monica Martinussen
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.