Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: SMIL – Styrket mestring i livet (2. utg.)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7598

Emneord (Nøkkelord):

gruppebasert læringstilbud, gruppebasert mestringstilbud, barn, psykisk sykdom, rusproblemer, forebygge utviklingsvansker, forebyggende, Kunnskapsoppsummering

Sammendrag

Bakgrunn: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering av effektene av tiltaket SMIL (Styrket mestring i livet). Artikkelen er en revisjon av en tidligere beskrivelse av samme tiltaket i Ungsinn (Vis, 2011). SMIL er et gruppebasert lærings- og mestringstilbud for barn og unge i alderen 8-12 år som har foreldre med psykisk sykdom og/ eller rusproblemer. Formålet med tiltaket er å forebygge utviklingsvansker gjennom å gi støtte, informasjon og opplevelse av mestring til barn som pårørende.

Metode: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed samt informasjon gitt fra tiltakseier i Norge.

Resultater: Ingen effektstudier ble funnet. Tiltakets bakgrunn, innhold og metoder er godt beskrevet i tiltakets materiell. Tiltaket har god forankring i teorier om psykoedukasjon samt om risiko- og beskyttelsesfaktorer som kan påvirke barns psykososiale utvikling i familier hvor foreldre sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Tiltakseier tilbyr ikke opplæring i programmet, men kan gi råd og veiledning om oppstart av grupper. Det tilbys i liten grad implementeringsstøtte, og det foreligger ikke system for å sikre at tiltaket gjennomføres i tråd med manualen. Det foreligger ingen studier der tiltakets effekt er undersøkt.

Konklusjon: SMIL klassifiseres på evidensnivå 2 – Teoretisk begrunnede tiltak.

Referanser

Barlow, J. H. & Ellard, D. R. (2004). Psycho‐educational interventions for children with chronic disease, parents and siblings: An overview of the research evidence base. Child: care, health and development, 30(6), 637-645. doi: 0.1111/j.1365-2214.2004.00474.x

Beardslee, W. R., Versage, E. M. & Gladstone T. R. (1998). Children of affectively ill parents: a review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 37, 1134–1141. doi: 10.1097/00004583-199811000-00012.

Bratli, S., Lindgren, P. Ø. & Østberg, E. (2015). Styrket mestring i livet (SMIL) – et gruppetilbud. I B. Storm Mowatt Haugland, K. E. Bugge, M. Trondsen, & S. Gjesdahl, S. (Red.). Familier i motbakke – på vei mot bedre støtte til barn som pårørende (s. 267-276). Bergen: Fagbokforlaget.

Gearing, R. E. (2008). Evidence-based family psychoeducational interventions for children and adolescents with psychotic disorders. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 17, 2-11.

Lauritzen, C., Reedtz, C., Van Doesum, K. T. & Martinussen, M. (2014). Implementing new routines in adult mental health care to identify and support children of mentally ill parents. BMC Health Services Research, 14:58, 1-10. doi: 10.1186/1472-6963-14-58

Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J. & Mørch, W. T. (2016). Ungsinn - Kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak. Tromsø: UiT Norges arktiske universitet

Miller, S. D. & Duncan, B. L. (2004). The Outcome and Session Rating Scales: Administration and scoring manual. Chicago, IL: ISTC.

NK LMS. (2010). SMIL -Rapport fra utviklingsperioden (2008/09). Oslo: NK-LMS.

NK-LMS. (2011). SMIL-grupper. En guide for etablering. Oslo: NK-LMS.

NK-LMS. (2012). Læring og mestring for barn og unge som har foreldre med psykisk sykdom eller rusproblemer. Prosjektrapport NK-LMS 4. Oslo: NK-LMS.

Reedtz, C. & Lauritzen, C. (2015). Barn med psykisk syke foreldre: Behov for nye rutiner og bedre implementeringsstrategier. Scandinavian Psychologist, 2, e10. http://dx.doi.org/10.15714/scandpsychol.2.e10

Torvik, F. A. & Rognmo, K. (2011). Barn av foreldre med psykiske lidelser eller alkoholmisbruk: Omfang og konsekvenser. Rapport4. Oslo: Norsk Folkehelseinstitutt.

Theisen, O. M. & Ådnanes, M. (2014). Evaluering av SMIL ‐ Styrket Mestring i Livet – et gruppetilbud for barn og ungdom som har foreldre med psykiske‐ og/eller rusrelaterte helseutfordringer. Trondheim: SINTEF.

Vis, S. A. (2011). Beskrivelse og vurdering av tiltaket SMIL – Styrket Mestring i Livet. Ungsinn tiltak nr. 24. Hentet fra: https://www.ungsinn.no/post_tiltak/smil-styrket-mestring-i-livet/

Illustrasjonsfoto. En gutt som sitter på en benk.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2017-11-09

Hvordan referere

Vis, S. A., & Havnen, K. J. S. (2017). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: SMIL – Styrket mestring i livet (2. utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 9(2). https://doi.org/10.7557/25.7598

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler