Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: TIBIR - Rådgiverintervensjonen (2.utg.)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7603

Emneord (Nøkkelord):

atferdsproblemer, barn, rådgiverintervensjon, foreldreveiledning, foreldreveiledningsprogram, atferdsvansker, Kunnskapsoppsummering

Sammendrag

Bakgrunn: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering for effektene av tiltaket TIBIR – Rådgiverintervensjonen i Norge. Artikkelen er en revisjon av en tidligere beskrivelse av det samme tiltaket i Ungsinn (Mørch, 2012), men videreutviklet i henhold til Ungsinn sine nye prosedyrer og kriterier. Rådgiverintervensjonen er en korttids foreldreveiledningsintervensjon på 3-5 sesjoner. Målgruppen er familier med barn mellom 3-12 år som viser tegn på begynnende eller er i risiko for å utvikle atferdsproblemer. Intervensjonen er et av totalt seks tiltak i programpakken Tidlig intervensjon for barn i risiko (TIBIR). Atferdssenteret har utviklet og er tiltakseier for tiltaket.

Metode: Embase, Medline og Psykinfo, NORART Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. To artikler ble inkludert.

Resultater: Resultatene omfatter en oppsummering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Rådgiverintervensjonen er svært godt beskrevet i flere dokumenter blant annet gjennom en detaljert manual. Det foreligger én nordisk RCT effektivitetsstudie med målinger pre-post og 6 mnd etter avsluttet intervensjon. Studien er gjennomført med god kvalitet, og det er funnet signifikante effekter på relevante utfallsmål og effektene funnet vurderes til å være av praktisk betydning. Tiltaket har gode systemer for å sikre god implementeringskvalitet, noe som gjør det sannsynlig at de positive resultatene fra studien også vil finne sted når tiltaket brukes i vanlig praksis.

Konklusjon: Selv om tiltaket tilfredsstiller kravene for høyeste evidensnivå på nesten alle områder, vurderes behovet for flere uavhengige studier som nødvendig for å kunne konkludere med at et tiltak har sterk dokumentasjon på effekt. TIBIR-rådegiverintervensjonen klassifiseres på evidensnivå 4 – Tiltak med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.

Referanser

Achenbach, T. M. (1991). Integrative guide for the 1991 CBCL/4-18, YSR and TRF profiles. Burlington: University of Vermont, Department of Psychiatry.

Askeland, E., Berg, E. T., Christiansen, T., Flock, M., & Launes, E. (2006). Tidlig innstas for barn i risiko. Et kommunalt prgram for forebygging og behandling av atfersvansker hos barn. Foreldrerådgiving. Oslo: Atferdssenteret.

Brenna, M. B. (2014). "Passer dette for meg?" En kvantitativ studie av sammenhengen mellom aleneforeldre, foreldreferdigheter og atferdsendring hos barn etter foreldrerådgivning. (Master), Universitetet i Oslo, Oslo. Hentet fra https://www.duo.uio.no/handle/10852/41964

Eyberg, S. M., & Pincus, D. (1999). Child behavior inventory and Sutter-Eyberg student behavior inventory: Professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.

Gomez, B., Grønlie, A. A., Kristiansen, D. E., & Richardsen, K. (2014). Implementering av tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR) fra teori til praksis. Oslo: Atferdessenteret.

Gomez, B., Grønlie, A. A., Kristiansen, D. E., & Richardsen, K. (2014). Implementering av Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR). Fra teori til praksis. Oslo: Atferdssenteret.

Graham, J. W. (2009). Missing data analysis: Making it work in the real world. Annual Review of Psychology, 60, 549-576.

Johansen, M. (2010). Hvordan er ulike variabler ved familien, foreldrene og barnet relatert til familiers utbytte av PMTO-rådgivning? (Master), UiO, Oslo. Hentet fra https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30548/Masteroppgave_Mats_Johansen.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Kornør, H. & Jozefiak, T. (2012). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Child Behavior Checklist (CBCL). PsykTestBarn, 2012, 1:3.

Kornør, H. & Drugli, M.B. (2011). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Teacher's Report Form (TRF). PsykTestBarn, 1:7.

Kjobli, J., & Bjornebekk, G. (2013). A randomized effectiveness trial of brief parent training: Six-month follow-up. Research on Social Work Practice, 23(6), 603-612.

Kjobli, J., & Ogden, T. (2012). A randomized effectiveness trial of brief parent training in primary care settings. Prevention Science, 13(6), 616-626.

Kjobli, J., & Sorlie, M.-A. (2008). School outcomes of a community-wide intervention model aimed at preventing problem behavior. Scandinavian Journal of Psychology, 49(4), 365-375.

Larsson, B., Fossum, S., Clifford, G., Drugli, M. B., Handegard, B. H.& Morch, W. T. (2009). Treatment of oppositional defiant and conduct problems in young Norwegian children: Results of a randomized controlled trial. European Child & Adolescent Psychiatry, 18, 42–52.

Lurie, J. (2006). Teachers’ perceptions of emotional and behavioral problems in 6-12-year-old Norwegian schoolchildren. Trondheim, Norway: Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.

Merrell, K. W., & Caldarella, P. (2002). Home and community social behavior Scales: User’s guide. Eugene, OR: Assessment-Intervention Resources.

Munkvold, L. H., Lundervold, A. J., & Manger, T. (2011). Oppositional defiant disorder-gender differences in co-occurring symptoms of mental health problems in a general population of children. Journal of Abnormal Child Psychology, 39(4), 577-587.

Mørch, W. T. (2012). Beskrivelse og vurdering av tiltaket:Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR) – Rådgiverintervensjonen. Ungsinn. Hentet fra http://www.ungsinn.no/post_tiltak/tidlig-innsats-for-barn-i-risiko-tibir-radgiverintervensjonen-2/

Nøvik, T. S. (1999). Validity and use of the child behavior check list in Norwegian children and adolescents: An epidemiological and clinical study. Oslo, Norway: Centre for Child and Adolescent Psychiatry, Department Group of Psychiatry, University of Oslo.

Patterson, G. R. (1982). Coercive family process (Vol. 3). Eugene: Castalia Publishing Company.

Patterson, G. R., Reid, J. B., & Dishion, T. J. (1998). Antisocial Boys. I Human emotions: A reader (s. 330-336). Malden: Blackwell Publishing.

Reedtz, C., Bertelsen, B., Lurie, J., Handegard, B. H., Clifford, G., & Morch, W. T. (2008). Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI): Norwegian norms to identify conduct problems in children: Development and aging. Scandinavian Journal of Psychology, 49(1), 31-38.

Reedtz, C. & Martinussen, M. (2011). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI). PsykTestBarn, 1:11. Hentet fra: http://www.psyktestbarn.no/cms/ptb_mm.nsf/lupgraphics/ECBI_nyOK.pdf/$file/ECBI_nyOK.pdf

Reid, J. B., Patterson, G. R., & Snyder, J. (2002). Antisocial behavior in children and adolescents: A developmental analysis and model for intervention. I Antisocial behavior in children and adolescents: A developmental analysis and model for intervention (s. xi, 337). Washington, DC: American Psychological Association; US.

Skogen, J. C., & Torvik, F. A. (2013), Atferdsforstyrrelser blant barn og unge i Norge: Beregnet forekomst og bruk av hjelpetiltak (Rapport 2013:4). Oslo: Folkehelseinstituttet. Hentet fra http://www.fhi.no/dokumenter/de3ab474a7.pdf

Solholm, R., Askeland, E., Christiansen, T., & Duckert, M. (2005). Parent Management Training – Oregon-modellen: Teori, behandlingsprogram og implementering i Norge / Parent Management Training – The Oregon Model: Key theoretical concepts, the treatment programme and its implementation in Norway. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 42, 587-597.

Solholm, R., Kjobli, J., & Christiansen, T. (2013). Early initiatives for children at risk-Development of a program for the prevention and treatment of behavior problems in primary services. Prevention Science, 14(6), 535-544.

Svartdal, F. (2011). Psykologiens forskningsmetoder. En introduksjon. (2. utgave) Oslo: Fagbokforlaget.

Webster-Stratton, C., & Hammond, M. (1998). Conduct problems and level of social competence in Head Start children: Prevalence, pervasiveness, and associated risk factors. Clinical Child and Family Psychology Review, 1, 101–124.

Illustrasjonsfoto. Gutt som står inntil en vegg med ryggen til kameraet.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2015-11-30

Hvordan referere

Eng, H., Patras, J., & Handegård, B. H. (2015). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: TIBIR - Rådgiverintervensjonen (2.utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 7(2). https://doi.org/10.7557/25.7603

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler